مساله ناترازی گاز طبیعی موضوعی است که در سال‌های اخیر در فصل سرد گریبان‌‌گیر کشور بوده است. بر این مبنا خبرگزاری فارس طی سال‌های اخیر در قالب پرونده‌‌ای با عنوان مثلث شوم به بررسی مفصل این موضوع پرداخته است. در همین راستا یکی از مهم‌ترین مشکلات ایجاد شده به واسطه ناترازی گاز طبیعی، ناتوانی تامین گاز برای مصرف نیروگاه‌های کشور است. از سوی دیگر وابستگی بیش از ۸۴ درصدی تولید برق کشور به سوخت گاز نیز سبب می‌شود تا ناترازی گاز طبیعی به قطعی برق منتهی شود. بر این مبنا، راهکار اتخاذ شده توسط متولیان کشور برای جلوگیری از قطع برق در فصل زمستان، جایگزین کردن سوخت مایع نظیر نفت کوره و نفت گاز به جای گاز طبیعی است.

همچنین پرشدن بهنگام مخازن سوخت برای گذر بدون خاموشی از فصل سرد نقش بسیار تاثیرگذار و سازنده‌‌ای دارد؛ در همین راستا‌‌ مصطفی رجبی‌مشهدی، سخنگوی صنعت برق، ضمن اشاره به مساله تامین انرژی در فصل زمستان گفته بود: بر اساس توافقات صورت گرفته با وزارت نفت، در صورت تکمیل ذخایر سوخت تا قبل از شروع فصل سرد در تامین برق زمستان مشکلی نخواهیم داشت. با توجه به اظهارنظر سخنگوی صنعت برق، توجه به ظرفیت ذخایر سوخت مایع نیروگاه‌ها مهم‌ترین شاخصی است که می‌توان از تامین پایدار برق در فصل زمستان اطمینان حاصل کرد. در این راستا به استناد به روزترین اطلاعات شرکت مادر تخصصی برق حرارتی، تا تاریخ ۳۰ مهر ‌‌سال ۱۴۰۱، میزان ۲۳۳۱ میلیون لیتر از ظرفیت مخازن نفت گاز واحدهای نیروگاهی پر شده است. این در حالی است که ۱۲۶۹ میلیون لیتر از ظرفیت مخازن نفت گاز معادل ۷/ ۴۲ درصد از ظرفیت کل مخازن خالی از سوخت است.

از سوی دیگر ۲۰۲۹ میلیون لیتر از ظرفیت مخازن نفت کوره کشور پر بوده و ۴۷۱ ملیون لیتر از این ذخایر معادل ۹/ ۲۷ درصد از ظرفیت کل خالی است. مقایسه وضعیت کنونی ذخیره سوخت مایع واحدهای نیروگاهی در ۳۰ مهر‌‌ سال ۱۴۰۱ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیانگر آن است که مخازن نیروگاه کمتر از سال گذشته بارگیری شده‌اند. بر این مبنا در حالی که ذخیره سوخت مایع در سال گذشته به ۲۸۰۰ میلیون لیتر می‌‌رسید اما در سال جاری ۵۰۰ میلیون متر مکعب کمتر از سال گذشته است. اوضاع البته در بخش نفت کوره در سال جاری مشابه سال گذشته پیش می‌‌رود و ۷۲ درصد از ذخایر نفت کوره نیروگاه‌ها پر شده است. بر این اساس با وجود تلاش شرکت پالایش و پخش برای تامین سوخت مایع نیروگاهی، دوره طولانی‌مدت و غیرقابل پیش‌‌بینی تعمیرات پالایشگاه‌های گازی در سه مقطع زمانی سبب افزایش استفاده واحدهای نیروگاهی از گاز طبیعی و استفاده از ذخیره استراتژیک سوخت مایع شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس بر اساس اطلاعات به دست آمده در ۷ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱، شاهد رشد ۲/ ۲ درصدی تولید برق واحدهای نیروگاهی حرارتی نسبت به سال گذشته بودیم، از سوی دیگر میزان تامین تجمعی گاز طبیعی در بازه زمانی مذکور نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵/ ۲ درصد کاهش داشته است. ‌‌میزان تامین نفت گاز و نفت کوره برای واحدهای نیروگاهی طی ۷ ماه اول سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۲/ ۸۱ درصد و ۴/ ۲۰ درصد افزایش را تجربه کرده است. با توجه به جزئیات آماری دقیق از آخرین وضعیت ذخایر سوخت مایع کشور، شاهد سرعت گرفتن تامین نفت کوره و نفت گاز طی هفته‌های اخیر هستیم، مساله‌ای که می‌تواند عقب‌‌ماندگی تامین گازوئیل را جبران و زمینه عبور بدون قطع برق از فصل سرد را مهیا کند.