دلیل این افزایش چیست؟

قیمت نفت و گاز در سراسر جهان از سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است، زیرا اقتصادها پس از پاندمی کرونا دوباره کار خود را آغاز کردند. افزایش فعالیت‌های تجاری به سوخت بیشتری نیاز داشت. سپس روسیه در اواخر فوریه به اوکراین حمله کرد و یک بحران انرژی جدید ایجاد کرد. روسیه مقدار گاز طبیعی را که به کشورهای اروپایی ارسال می‌کرد محدود کرد تا برای کارخانه‌ها، تولید برق و گرم نگه داشتن خانه‌ها نیاز به این کالای حیاتی داشته باشند. از این رو برخی شرکت‌های انرژی به دلیل نگرانی از اینکه روسیه ارسال گاز به کشورهای اروپایی را به طور کامل متوقف کند، هزینه بیشتری دریافت کردند.

در بریتانیا قیمت‌ها افزایش می‌‌‌یابد زیرا این کشور گاز زیادی تولید نمی‌‌‌کند یا راه خوبی برای ذخیره آن وجود ندارد. در نتیجه، بریتانیا باید اغلب در بازاری که قیمت‌های آن بالاست، گاز بخرد. سیتی بانک، یک موسسه مالی آمریکایی، معتقد است که افزایش قیمت انرژی باعث می‌شود تورم در بریتانیا در سال ۲۰۲۳ به ۱۸‌درصد برسد و بانک انگلستان نیز اعلام کرد که کاهش رشد اقتصادی که به عنوان رکود شناخته می‌شود اواخر امسال آغاز خواهد شد. سازمان‌های بهداشت عمومی و خصوصی نگران این موضوع هستند که قیمت‌های بالای انرژی باعث بروز «فاجعه» در این کشور شود زیرا بریتانیایی‌‌‌ها مجبور به انتخاب بین گرم نگه داشتن خانه‌‌‌های خود و خوردن غذای کافی خواهند شد.

دولت چه‌کاری می‌تواند انجام دهد؟

با افزایش قیمت‌ها، دولت بریتانیا قصد دارد به مردم بین ۴۵۰ تا ۱۴۰۰ دلار برای کمک به پرداخت هزینه‌های انرژی خود وام ارائه دهد. اما از نظر بسیاری این مقدار کمک کافی نیست. اگر دولت کمک بیشتری را برای سوخت تصویب کند، احتمالا تا سپتامبر به دست مردم نخواهد رسید. این زمانی است که حزب محافظه‌کار یک رهبر جدید را برای جایگزینی نخست‌وزیر بوریس جانسون انتخاب می‌کند. حزب کارگر می‌گوید که دولت باید مبلغی را که به مردم برای پرداخت هزینه سوخت از طریق افزایش مالیات بر شرکت‌های انرژی در نظر می‌گیرد، افزایش دهد. جیوانا اسپشال که سازمانی به نام گروه انرژی جامعه جنوب شرقی لندن را رهبری می‌کند در این خصوص اظهار کرد که این اقدام به مردم کمک می‌کند تا قبض‌های خود را پرداخت کنند. او گفت که این پرداخت پول کمک خواهد کرد، اما این تنها یک راه‌حل کوتاه‌مدت برای یک مشکل بزرگ‌تر با سیستم انرژی‌بریتانیاست. او افزود: از آنجا که این سیستم به صورت خصوصی اداره می‌شود، دولت نمی‌تواند در این مورد مداخله کند.

میانگین هزینه برق در سال ۲۰۲۲

طبق آمار رسمی، متوسط قبض برق در بریتانیا در سال ۲۰۲۱ حدود ۷۶۴ پوند در سال بود، اما در سال ۲۰۲۲ به طور قابل‌توجهی بالاتر خواهد بود، احتمالا ۳ برابر بیشتر. سقف جدید قیمت انرژی‌برای ۱ اکتبر تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۲ به تازگی اعلام شده است و خبر خوبی نیست. خانوارهایی که تعرفه‌‌‌های پیش‌‌‌فرض دارند با استفاده معمولی که از طریق بدهی مستقیم پرداخت می‌کنند، اکنون ۳۵۴۹ پوند در سال برای گاز و برق پرداخت می‌کنند، که افزایشی حدود ۱۵۷۸ پوند یا ۸۰‌درصد از سقف قبلی ۱۹۷۱ پوندی را نشان می‌دهد.

بر اساس هر کیلووات ساعت، سقف قیمت انرژی به این معنی است که ما ۵۲ پوند به هر کیلو وات ساعت برای برق و ۱۵پوند به هر کیلو وات ساعت برای گاز پرداخت خواهیم کرد. این افزایش ۸۶‌درصدی نسبت به سقف ۲۸ پوندی برای برق از آوریل تا سپتامبر و افزایش ۱۱۴‌درصدی از ۷ پوند برای گاز است. کارشناسان می‌گویند در بازار کنونی، اگر نرخ پیش‌فرضی را دارید که توسط سقف قیمت انرژی دولت تعیین می‌شود، از نظر تئوری ممکن است تعرفه‌های ارزشی بهتری پیدا کنید.

هزینه واحد برق در هر کیلووات ساعت، بر اساس منطقه انگلستان

طبق آخرین داده‌‌‌های وزارت تجارت، انرژی و استراتژی صنعتی، میانگین قیمت برق بریتانیا به ازای هر کیلووات ساعت برای سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۹/ ۱۸ پوند به ازای هر کیلووات ساعت بود، اما در پایان سال ۲۰۲۲ با احتساب مالیات ارزش افزوده به ۵۲ پوند در هر کیلووات ساعت خواهد رسید. این در حالی است که مسائل مربوط به مکان، با قیمت برق بر اساس منطقه متفاوت است. این یک شوک مالی بزرگ برای اکثر خانوارها در انگلستان خواهد بود.

چرا قیمت انرژی در حال حاضر اینقدر بالاست؟

قیمت انرژی در سراسر جهان بالاست. این فقط بریتانیا نیست که از افزایش قیمت انرژی رنج می‌برد. علاوه بر تهاجم روسیه به اوکراین، عوامل متعددی نیز دخیل هستند. در اینجا یک مرور سریع بر این عوامل می‌کنیم:

افزایش تقاضا: بهبود اقتصادی پس از پاندمی منجر به افزایش تقاضا برای انرژی شده است که به نوبه خود منجر به افزایش قیمت‌ها می‌شود. آب و هوا بر منابع انرژی تجدیدپذیر تاثیر می‌گذارد. تابستان ۲۰۲۱ در اروپا باد کمتری وزید. به طور همزمان خشکسالی‌هایی در برزیل رخ داده که هر دو منجر به ذخیره کمتر انرژی تجدیدپذیر شده است.

تاثیر آب و هوا بر مصرف انرژی: تابستان گرم‌تر در آسیا و زمستان سردتر در اروپا منجر به افزایش مصرف انرژی در سراسر جهان شده است. به عنوان مثال افزایش مصرف برق در تهویه مطبوع در آسیا، گرمایش در اروپا.

گازپروم: غول گاز روسیه به اندازه معمول سایت‌های ذخیره‌سازی اروپا را تغذیه نکرد.

مشکلات عملیاتی: تعمیر و نگهداری منظم در طول دوران پاندمی به صورت کامل انجام نشد، که منجر به از کار افتادن سیستم‌ها، مشکلات تامین، تاخیر در پروژه و... شد.