«وگردش»: بانک گردشگری در خصوص صورت‌های مالی اخیر خود، توضیحات زیر را منتشرکرد:

دلایل افزایش سرفصل خالص سایر درآمدها و هزینه‌ها نسبت به دوره مشابه سال قبل: سایر درآمدهای دوره مالی جاری عمدتا مربوط به سود حاصل از فروش دارایی‌های تملیکی و همچنین شناسایی سهم از سود سال‌های آتی ناشی از معاملات سال مالی قبل است.

دلایل افزایش سرفصل هزینه‌های مالی نسبت به دوره مشابه قبل: افزایش سرفصل هزینه‌های مالی در دوره جاری نسبت به دوره مالی قبل مربوط به ثبت و شناسایی هزینه وجه التزام پرداختی بابت اضافه‌برداشت به بانک‌مرکزی بوده که در دوره مالی سال قبل هزینه مذکور موضوعیت نداشته است.

طبقه سرفصل حقوق صاحبان سپرده‌های سرمایه‌گذاری: بانک‌مرکزی جمهوری اسلامی طی ویرایش ششم صورت‌های مالی نمونه موسسات اعتباری را ابلاغ و زمان اجرای آن را در تهیه صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای اعلام کرده است. مطابق صورت‌های مالی نمونه ابلاغی سرفصل حقوق صاحبان سپرده سرمایه‌گذاری تحت سرفصل سپرده‌های مشتریان طبقه‌بندی شده است. بنابراین این بانک در صورت‌های مالی ارقام سرفصل مذکور را در ذیل سرفصل سپرده‌های مشتریان منعکس و اقلام مقایسه‌ای سال قبل را نیز تجدید طبقه‌بندی و افشا کرده است.

«غفارس»: شرکت شیره پاستوریزه پگاه فارس اعلام کرد، در خصوص توضیح در مورد اطلاعات و صورت‌های مالی منتشرشده دوره مالی منتهی به شهریورماه سال ۱۴۰۱ در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۰ مبنی بر علل تغییرات سود‌آوری شرکت، از عمده دلایل این تغییرات به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

- افزایش ۹۵درصدی ریالی فروش نسبت به مدت مشابه دوره قبل از مبلغ ۴۴۰میلیارد تومان به ۸۵۸میلیارد تومان؛

- بهبود و تغییر ترکیب سبد محصولات فروش‌رفته؛

- افزایش قیمت محصولات و کاهش در بهای تمام‌شده محصولات نسبت به مدت مشابه سال گذشته.

«کباده»: شرکت تهیه و تولید خاک نسوز استقلال آباده، از دریافت مجوز تغییر بیش از ۱۰‌درصد در نرخ فروش محصولات خود خبر داد. تاریخ دریافت مجوز، ۲۸/ ۰۷/ ۱۴۰۱ بود که قیمت محصولات از ۷۰۰‌هزار تومان به ۷۷۴‌هزار تومان افزایش یافت.

«وآوا»: سرمایه‌گذاری آوانوین در خصوص دلایل تغییرات سود عملیاتی، اطلاعاتی را منتشر کرد. نظر به ماهیت فعالیت اصلی شرکت که اساسا در بازار سرمایه صورت می‌گیرد و با عنایت به ارزش جاری پرتفوی نسبت به بهای تمام‌شده در دوره ۶ماه منتهی به ۳۱/ ۰۶/ ۱۴۰۱ شناسایی زیان تغییر ارزش نسبت به دوره ۶ماه منتهی به ۳۱/ ۰۶/ ۱۴۰۰ کاهش داشته است. همچنین به دلیل سودهای تقسیمی شرکت‌های سرمایه‌پذیر و فروش‌های صورت‌گرفته، مجموعا عملکرد دوره مالی مورد گزارش در مقایسه با دوره مالی قبل به افزایش سود عملیاتی شرکت منجر شده است.

«غدام»: خوراک دام‌پارس در خصوص دلایل تغییر بیش از ۳۰درصدی در سود عملیاتی دوره ۹ماه منتهی به ۳۱/ ۰۶/ ۱۴۰۱ نسبت به دوره مشابه سال مالی قبل این شرکت به استحضار می‌رساند، افزایش سود عملیاتی نسبت به دوره مشابه سال قبل عمدتا به دلیل افزایش نرخ و میزان فروش محصولات بوده است.

«کنور»: توسعه معدنی صنعتی صبانور در خصوص صورت‌های مالی ۶ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ نسبت به دوره مشابه سال قبل، توضیحات زیر را منتشر کرد:

محصولات شرکت شامل میزان فروش کنسانتره و گندله به میزان ۵۳‌درصد در دوره جاری نسبت به حجم کل فروش در دوره مشابه سال قبل کاهش داشته که عمدتا به دلیل عدم‌فروش محصولات مذکور و عدم‌تقاضای مناسب در بازار و همچنین الزام فروش این محصول در بورس‌کالا بوده که متاسفانه به‌رغم چندمرحله ارائه در بورس‌کالا برای محصول کنسانتره، تقاضایی ثبت نشده است. شرکت با تدابیر جدید و عقد قرارداد‌های جداگانه و سیاست فروش صادراتی درصدد جبران کاهش میزان فروش برآمده است. همچنین در حوزه نرخ فروش، کاهش حاشیه سود به دلیل کاهش نرخ‌های فروش در بازارهای داخلی و جهانی و همچنین به دلیل عدم‌توازن عرضه و تقاضا در سال ۱۴۰۱ و افزایش نرخ هزینه‌های دوره بر اثر شرایط تورم عمومی کشور در مقایسه با دوره مشابه سال قبل بوده است.

«خمحرکه»: شرکت صنعتی نیرومحرکه اعلام کرد افزایش سود عملیاتی این شرکت در دوره مالی میان‌دوره‌ای منتهی به ۳۱/ ۰۶/ ۱۴۰۱ نسبت به دوره مشابه سال قبل عمدتا ناشی از دریافت افزایش نرخ فروش محصولات در پایان سال ۱۴۰۰و همچنین در دوره ۶ماه اول ۱۴۰۱ از شرکت پاسکو است.

«سنیر»: سیمان سفید نی‌ریز، ۸‌هزار و ۸۰۰تن انواع سیمان را در مهرماه سال‌جاری با نرخ متوسط یک‌میلیون و ۱۰۰‌هزار تومان به‌ازای هر تن در داخل کشور به فروش رسانده و از این محل ۱۰میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان درآمد کسب کرده است. همچنین این شرکت، ۳‌هزار و ۱۰۰تن سیمان صادراتی را با نرخ متوسط یک‌میلیون و ۹۰۰‌هزار تومان به فروش رسانده و از این محل نیز حدود ۶میلیارد تومان درآمد به دست آورده است. مجموع درآمد این شرکت در این مدت، ۱۶میلیارد و ۳۰۰میلیون تومان بوده که نسبت به شهریورماه، با کاهش ۲۶درصدی همراه شده است.

«شفارا»: پتروشیمی فارابی در مهرماه سال‌جاری، ۷۹۱تن از محصولات خود را در داخل کشور به فروش رسانده و از این محل ۲۹میلیارد و ۳۰۰میلیون تومان درآمد به دست آورده است. همچنین ‌هزار و ۷۰۰تن از محصولات صادراتی را با نرخ متوسط ۳۲میلیون تومان به‌ازای هر تن به فروش رسانده و از این محل، ۵۵میلیارد تومان درآمد شناسایی کرده است. شرکت از محل ارائه خدمات نیز حدود ۴میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان درآمد کسب کرده و مجموع درآمد آن در این مدت به ۸۹میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان رسیده است.