در واقع گروه‌های مزبور نیمه روشن خود را به سرمایه‌گذاران نشان دادند و در ادامه داد و‌ستدهای خود خیز جدی به سمت ارتفاعات بالای قیمتی برداشتند. اما همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد این روند صعودی نتوانست پایدار و با ثبات باشد. برهمین اساس پس از آن مقطع خودروسازان بورسی وارد فاز جدیدی از نابسامانی‌ها شدند. روند منفی تولید اکثر خودروسازان در کنار پیشروی مشکلات به وجود آمده زیر سایه تحریم‌ها در حالی پرو بال این صنعت برای پرواز را بسته است که این گروه به کرات متاثر از تصمیمات سیاستگذار با موانع جدی در راستای چشم‌انداز روشن این صنعت مواجه بوده است. مناقشه میان وزارت صمت و سازمان بورس بارها نه تنها جریان معاملاتی این گروه را نوسانی کرده که  حتی به وضوح دیده شده اختلاف‌‌‌نظر میان وزارت صمت و سازمان بورس در ماه‌های گذشته نیز بر سر میزان عرضه خودرو در بورس‌‌‌کالا به معضلی جدی برای سهامداران خودرویی مبدل شده است.

تداوم اختلاف‌‌‌نظرها در این میان استیصال سیاستگذار درجمع‌بندی تدابیر نهایی پیرامون این بخش (آزادسازی قیمت‌ها) و به درازا کشیدن آن پس از گذشت ‌‌‌ماه‌‌‌ها بر یک بام و دوهوای سرمایه‌گذاری‌ شرکت‌های خودرویی افزوده است. فارغ از این چشم‌انداز روشن وضعیت سیاسی و بین‌المللی کشور نیز از تب و تاب اولیه هفته‌های قبل افتاده است. این شرایط باعث شده تا خودروسازان بورسی مانند سایر گروه‌های رقیب با افزایش صف‌‌‌های فروش و نبود تقاضای موثر مواجه باشند. نکته حائزاهمیت در این میان روند منفی است که بازار سهام در پیش گرفته است. قرار گرفتن جریان معاملات سهام در کنار زیان‌ده بودن خودروسازان در حالی برنگرانی‌های این بازار افزوده که با تشدید رفتار روانی و هیجانی منفی حاکم بر بازار به نظر می‌رسد بازار شاهد عملکرد مثبتی از گروه‌های خودروساز در نیمه دوم سال نیز نباشد.

خودروسازان که در سال‌های اخیر با افزایش زیان انباشته دست و پنجه نرم کردند همسو با از دست رفتن‌های مکرر حمایت‌های شاخص و سقوط به کانال‌های پایین‌‌‌تر با تغییراتی در صورت‌های مالی خود روبه‌رو خواهند شد. محاصره خودروسازان در تنگناهای سیاستی (دخالت دولت در قیمت‌گذاری و نحوه عرضه)، روند مایوس‌کننده مذاکرات احیای برجام، افزایش نرخ دلار و ریزش‌های پی در پی قیمت سهام شرایط را به گونه‌ای برای این گروه صاحب‌نام بورسی رقم خواهد زد که شواهد از امکان زیان انباشته بیشتر خودروسازان حکایت می‌کند. تا قبل از آغاز موج جدید اصلاح قیمت‌ها در بورس تهران (اواسط اردیبهشت)کارشناسان اقتصادی برضرورت عدم‌دخالت در‌سازوکار قیمتی این بازارتاکید می‌کردند تا همگام با ریل‌گذاری جدید، حذف تدریجی واسطه‌‌‌ها به کاهش زیان انباشته خودروسازان و ارزشمندی ارزش سهام شرکت‌های خودرویی بینجامد. سهامداران نیز که در اکثر مواقع طی این سال‌ها از حداقل حقوق خود برای کسب سود مورد نظرمحروم بوده‌اند، هم اکنون در زمین این بازی با اما و اگرهای بسیاری مواجهند.

در ماه‌های گذشته نیز نمادهای خودرویی تحت‌تاثیر مداخلات سیاستگذار در خصوص محدودیت‌های اعمال شده برای فروش خودروهای پر تیراژ و کم تیراژ به طور جدی با عرضه سهام در نمادهای خودرویی مواجه شدند، این در حالی است که به واسطه برخی از وعده‌های حمایتی نسبت به عرضه خودرو در بورس‌‌‌کالا این شائبه ایجاد شده بود که با نزدیک شدن وعده‌ها به واقعیت، خودروسازان بتوانند راهی جدید برای عبور از بحران زیان‌‌‌انباشته سنگین این صنعت بیابند اما در حال حاضر بازارآشفته خودرو مستاصل‌تر از قبل به آینده می‌نگرد. واقعیت امر آن است که این امکان وجود دارد که با تداوم جو روانی حاکم بر بازار و افزایش نااطمینانی‌ها نسبت به عبور از رکود معاملاتی خروج بیشتری از سوی سهامداران خودرویی را شاهد باشیم.

این وضعیت در حالی است که در سال‌های اخیر متقاضیان خودرو با افزایش قیمت نجومی خودرو روبه‌رو بوده‌اند.در هفته‌های اخیر همزمان با رنگ باختن امیدواری‌ها از روند مذاکرات هسته‌ای کشور این پرسش به وجود می‌‌‌آید که با توقف گفت‌وگوها حول محور احیای برجام چه سرنوشتی در انتظار سهامداران خودرویی خواهد بود؟ به نظر می‌رسد با التفات به چنین شرایطی سهامداران خودرویی با نیم‌نگاهی به وضعیت رو به افول سایر نمادها وارد چرخه نوسان‌گیری شوند. خودروسازان معمولا در قامت ناجی بازارسهام ظاهر می‌‌‌شوند و با داغ شدن مباحث عرضه بلوکی سهام ایران خودرو و سایپا احتمالا شاهد برخی تحرک‌ها از سوی گروه مزبور خواهیم بود. خودروسازان در سال‌های اخیر با افزایش هزینه‌های سرمایه‌ای، تولید و منابع انسانی متاثر از برخی نامدیریت‌ها دست به گریبان بوده‌اند. این مهم روند سودآوری در این بخش را با چالش‌های متعددی مواجه کرده است.از این رو با خروج دولت از این صنعت همراه با انجام اصلاحات ساختاری و مالی روزنه‌های جدیدی پیش روی سهامداران خودرویی گشوده می‌شود. در غیراین‌صورت شاید محقق شدن احیای برجام بتواند گره از بازار این صنعت بگشاید.