به نظر شما کدام صنایع در بهار از نظر ساخت سود پیشرو بوده‌‌‌‌‌‌‌اند؟

اگر به‌طور کلی بخواهیم صنایع را بررسی کنیم ابتدا در ارتباط با صنایع بزرگ مثل صنایع نفتی، پتروشیمی، بانکداری، خودرو و فلزات اساسی باید گفت صنایع نفتی در بهار گزارش‌های خوبی را روانه کدال کردند و تعدیل‌‌‌‌‌‌‌های بسیار خوبی داشتند، به‌طوری که پالایشگاه‌ها سود ۹‌ماهه ۱۴۰۰ خود را تقریبا در یک فصل بهار۱۴۰۱ شناسایی کردند. این امر ناشی از افزایش قیمت نفت و رشد کرک‌اسپرد محصولاتشان بود، اما در گروه فلزات اساسی شاهد کاهش حاشیه سودها بودیم؛ هم نسبت به فصل زمستان و هم فصل بهار گذشته که ناشی از افت قیمت‌های جهانی که به دلیل افزایش نرخ بهره و تقویت شاخص دلار بود. در صنعت خودرو هم گزارش‌های چنگی به دل نمی‌زد و مثل گذشته زیان‌ها افزایش یافت، هرچند برخی شرکت‌های دیزلی و ساخت قطعات در این گروه گزارش‌های مطلوبی داشتند. در صنعت بانکداری، بانک‌های سامان و ملت عملکرد خوبی به ثبت رساندند و در مقابل بانک‌های صادرات و پست‌بانک عملکرد ضعیف‌تری داشتند و انتظار داریم که این صنعت نسبت به مابقی صنایع بزرگ‌تر عملکرد ضعیف‌تری داشته باشد. در محصولات شیمیایی هم مثل گروه فلزات شاهد افت حاشیه سودها به دلیل کاهش قیمت‌های جهانی و افزایش هزینه‌های خوراک بودیم.

در سایر و صنایع کوچک‌تر در گروه پخش مواد غذایی و دارویی در فصل بهار گزارش‌های خوبی روانه بازار کردند، به‌خصوص شرکت‌های پخش البرز، «دتوزیع» و «هجرت» که شاهد عملکرد بسیار خوب آنها در فصل بهار بودیم و با توجه به افزایش نرخ‌های بالایی که صنعت دارو در این فصل دریافت کرد، انتظار داریم که در فصل تابستان این عملکرد را تکرار و حتی عملکرد بهتری هم نسبت به بهار به ثبت برسانند. با توجه به اینکه حاشیه سودها در این صنعت ثابت است، هرچه عدد فروش شرکت‌های گروه بالاتر می‌رود سودسازی آنها هم بیشتر می‌شود، لذا یکی از صنایعی که هم در فصل بهار گزارش خوبی داشت و هم انتظار داریم که در ادامه سال‌ گزارش‌های خوبی روانه کدال کند، صنعت پخش است.

در مقابل کدام صنایع گزارش‌های ضعیفی داشتند؟

گروه لاستیک و پلاستیک با توجه به نرخ‌گذاری دستوری که دارند، افزایش نرخ‌های این گروه دیر اتفاق افتاد و در فصل بهار شاهد بودیم که شرکتی مانند «پکرمان» زیان شناسایی کرد تا جایی‌که سود ۹‌ماهه گذشته شرکت را هم از بین برد. حالا باید ببینیم آیا در فصل تابستان افزایش نرخ‌های دیرهنگام آنها می‌تواند این زیان‌ها را جبران کند یا خیر، یا اینکه همین روند ادامه خواهد یافت.

همچنین در صنعت لبنیات و زراعت و دامپروری و شرکت‌های مواد غذایی مانند تولیدکننده روغن و رب‌ گوجه‌فرنگی عملکرد مطلوبی از خود به‌جای گذاشتند و تعدیل‌‌‌‌‌‌‌های مثبتی در گزارش‌های خود داشتند. انتظار داریم که این شرکت‌ها به دلیل تورم و افزایش نرخ‌هایی که داشتند (افزایش نرخ محصولات آنها بیشتر از افزایش نرخ در هزینه تولید بوده است) در ادامه سال ‌هم گزارش‌های خوبی داشته باشند. صنعت سیمان هم در فصل بهار کارنامه سودسازی خوبی به‌جای گذاشت. این صنعت در فصل یادشده ۲‌هزار و ۳۰۰‌میلیارد ‌تومان سود خالص شناسایی کرد و انتظار داریم تا پایان سال ‌بهای تمام‌شده این صنعت در همین محدوده باقی بماند و اگر شاهد رشد نرخ سیمان در ادامه سال ‌باشیم چون بهای تمام‌شده ثابت (به‌جز نرخ برق) دارد، سودهای بسیار خوبی از آنها انتظار خواهیم داشت.

در صنعت محصولات شیمیایی وضعیت به چه صورت است؟

همان‌طور که گفتیم در این صنعت به دلیل کاهش نرخ‌های جهانی، حاشیه سودها افت پیدا کرد، اما در گروه آمونیاک و اوره عملکرد خوبی در بهار داشتند به‌طوری که شاهد شناسایی ۱۴‌هزار‌میلیارد ‌تومان سود خالص درمیان تولیدکننده‌های اوره بودیم. این عدد در بهار ۱۴۰۰ تنها ۴‌هزار‌میلیارد‌ تومان بوده است، اما شاهد بودیم که شرکت‌های تولیدکننده متانول در فصل بهار به مقدار زیادی کاهش سود داشته‌اند.

نرخ خوراک در این گروه افزایش یافت و از آنجایی که قیمت جهانی متانول پایین بود حاشیه سود این شرکت‌ها به‌شدت افت کرد. به‌عنوان نمونه پتروشیمی فناوران در هفته‌های گذشته محصولات خود را با زیان و پایین‌تر از هزینه تمام‌شده خود عرضه کرد. عموما وقتی این وضعیت رخ می‌دهد، می‌توان انتظار داشت که شرکت‌های پتروپالایشی کمتر آسیب ببینند. پتروشیمی نوری و بوعلی جزو این گروه هستند.

بوعلی با توجه به اینکه واحد تولید پارازایلن خود را راه‌اندازی کرد، رشد فروش بالایی کسب کرد و سودآوری شرکت افزایش یافت، هرچند که حاشیه سود این شرکت در فصل بهار کاهش یافت، لذا می‌توان گفت در صنایع پتروشیمی گروه‌های مختلف شرایط متنوعی داشتند.

در صنعت کانه‌های غیرفلزی هم شاهد تنوع گزارش‌ها در زیرگروه‌های مختلف بودیم. در صنعت نسوز برخی افزایش سود و برخی افت حاشیه سود داشتند. رشد سودآوری شرکت‌های این گروه به دلیل افزایش نرخ‌هایی بود که اخیرا دریافت کردند. در صنعت شیشه هم به نسبت عملکرد مطلوبی داشتند. حاشیه سود برخی شرکت‌ها مانند شیشه قزوین بهبود پیدا کرده بود و هم فروش آنها افزایش یافته است. به‌طور کلی شرکت‌های این گروه را می‌توان در حال رشد درنظر گرفت.

گروه قند و شکر در فصل بهار عملکرد مطلوبی نداشتند که دلیل آن هم به رشد بهای تمام‌شده آنها مرتبط می‌شد که کمتر از افزایش نرخ‌های آنها بود.

پس به‌طور کلی وضعیت بنیادین صنعت پالایشی در بهار پیشرو بوده است؟

می‌توان به‌طور کلی گفت که اگر بازار به سمت رشد حرکت کند پالایشگاه‌ها از نظر بنیادین و سودآوری وضعیت بهتری نسبت به دیگر صنایع دارند و می‌توانند به‌صورت لیدر عمل کنند. همچنین صنعت خودرو و ساخت قطعات با اینکه سودساز نیستند، ولی با توجه به افت قیمت سهام آنها و رسیدن به ارزش دفتری، اخبار فروش سهام دولت می‌تواند برای آنها خبری جذاب باشد.