قائم‌مقام مدیرعامل تامین سرمایه تمدن ضمن بیان این مطلب گفت: اقتصاد ایران یک اقتصاد بانک‌محور است و در این نظام، تامین مالی همواره وابسته به بانک‌ها بوده و بخشی از این ذهنیت به ریشه فرهنگی و تفکر مدیران اقتصادی که معطوف به سیستم بانکی است، بازمی‌گردد. علی بیگ‌‌‌زاده میلانی با اشاره به اینکه قدمت تامین مالی از مسیر بازار سرمایه کمتر از یک‌دهه است، یادآور شد: تامین مالی از مسیر بازار سرمایه غالبا به دو صورت شامل تامین مالی از محل بدهی و تامین مالی از محل سرمایه انجام می‌شود. در اولی، شاخص اصلی اوراق صکوک و در دومی شاخص اصلی افزایش سرمایه از محل آورده نقدی است.

وی ادامه داد: اکنون طیف کاملی از اوراق صکوک برای تامین مالی وجود دارد؛ به گونه‌ای که نیازی در ترازنامه شرکت‌ها موجود نیست که با صکوک قابل رفع نباشد. قائم‌مقام مدیرعامل تامین سرمایه تمدن تصریح کرد: در چند سال اخیر و براساس اسناد بالادستی برنامه ششم توسعه، بازار سرمایه برای تامین مالی بلندمدت و سیستم بانکی برای تامین مالی کوتاه‌مدت سرمایه در گردش در نظر گرفته شده و بازار سرمایه نیز در چارچوب مورد نظر حرکت کرده و روند افزایش سرمایه‌ها و اوراق صکوک برای تامین مالی سیر صعودی به خود گرفته است. وی از جمله موانع اصلی در تامین سرمایه از مسیر بازار سرمایه را تضامین بانکی و ضمانت در انتشار اوراق عنوان کرد و گفت: یک نوع از اصلی‌ترین ضمانت‌ها، رتبه‌بندی است تا شرکت‌ها بر اساس رتبه‌ای که دارند، انتشار اوراق داشته باشند و برای این کار قادر خواهند بود سهامی را که در اختیار دارند، وثیقه کنند یا با رکن ضامن بانکی اقدام کنند.

در همین راستا باید توسعه‌ای در فرآیند رتبه‌بندی و اعتبارسنجی داشته باشیم تا بر اساس اعتبار کسب‌شده توسط شرکت‌ها به آنها تسهیلات تعلق بگیرد. بیگ‌زاده تصریح کرد: چنانچه چالش ریسک بازپرداخت حل شود، سایر موارد در فرآیند تامین مالی قابل حل و فصل است؛ بنابراین باید روی راهکار موضوع که اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتباری شرکت‌هاست، تمرکز شود. البته این موضوع رو به گسترش و چشم‌انداز مثبتی برای آن متصور است. وی درباره برنامه شرکت تامین سرمایه تمدن در مسیر تامین مالی شرکت‌ها و صنایع خاطرنشان کرد: با توجه به شعار سال تحت عنوان «تولید؛ دانش‌بنیان؛ اشتغال‌آفرین»، تامین سرمایه تمدن به دنبال گسترش تامین مالی جمعی است؛ چراکه شرکت‌های دانش‌بنیان موتور محرک آینده اقتصاد کشور هستند. در تمدن، سکوی تامین مالی وجود دارد و امیدواریم تعداد زیادی از شرکت‌ها قادر به استفاده از این شکل تامین مالی باشند.