6

در میان نمادهای صنعت، گروه‌‌ صنعتی‌‌ بارز با نماد معاملاتی «پکرمان» با دارا بودن بیشترین ارزش بازار (حدود 4‌هزار میلیارد تومان) در حال حاضر در قیمت 15هزار و 950ریال در بازار دوم بورس معامله می‌شود و P/ E گذشته‌نگر سهم برابر با 3/ 28 است.

 بزرگ‌ترین تایرساز ایران

گروه‌‌ صنعتی‌‌ بارز با نماد «پکرمان» به‌عنوان بزرگ‌ترین تایرساز ایران، انواع تایر (رادیال و بایاس)، تیوب و نوار را تولید می‌کند. براساس آمارهای منتشرشده، در سال 1400 حدود 260‌هزار تن انواع تایر خودرو (سواری، وانتی، باری و اتوبوسی، کشاورزی و ماشین‌‌آلات راه‌‌سازی و صنعتی) در کشور تولید شد. از میان تولیدات کشور، 435 تن به تولید تایر بایاس و 152‌هزار تن به تولید تایر رادیال اختصاص داشت. میزان تولیدات تایر دوچرخه و موتور در سال گذشته 7/ 18‌هزار تن بوده است.

در میان شرکت‌های تایرساز، گروه صنعتی بارز با تولید بیش از 125‌هزار تن (تایر، تیوپ و نوار خودرو) سهم بالایی از تولیدات کل کشور داشته است. به‌طور کلی «پکرمان» در تولید تایرهای بایاس سهم 4/ 37درصدی، در تولید تایر سواری رادیال سهم 3/ 34درصدی، در تولید تایر باری رادیال سهم20درصدی و در تولید تیوپ و نوار سهم60درصدی دارد.

خودروسازان ایرانی (ایران خودرو و سایپا) از جمله مشتریان «پکرمان» هستند. از طرفی بخشی از فروش شرکت به صادرات اختصاص دارد.

لازم به ذکر است که در خصوص صادرات محصولات براساس بخشنامه سال 97 وزارت صنعت، به دلیل کمبود تایر و رشد نرخ‌ها در کشور از شهریورماه همان سال صادرات تایر ممنوع شد. در دی‌ماه 1400 با موافقت وزیر صمت، مجوز صادرات بخشی از گروه محصولات (10‌درصد تایر خودروی سواری و 30‌درصد تایر خودروهای کشاورزی و راه‌سازی) به تولیدکنندگان صادر شد. به همین منظور و براساس پیش‌بینی‌‌های شرکت برای سال 1401، در مجموع 2/ 3‌هزار تن از محصولات شرکت (تایر بایاس، رادیال، تیوپ و نوار) صادر خواهد شد.

 سهامداران اصلی «پکرمان»

به طور کلی بیش از 81‌  درصد سهام گروه صنعتی بارز به دو شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین «تاپیکو» (سهم50 درصدی) و شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی (سهم 31 درصدی) اختصاص دارد.

 مهم‌ترین عوامل موثر بر صنعت تایر

   نرخ‌‌گذاری محصولات

به طور کلی در صنعت تایر نیز همچون بسیاری از صنایع، نرخ‌‌گذاری‌‌ دستوری برای تولیدکنندگان مشکلاتی ایجاد کرده است. نرخ‌‌گذاری تایر از سوی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان انجام می‌شود. در ماه گذشته، تایرسازان مجوز افزایش نرخ تا 30درصد را برای محصولات خود دریافت کردند.

«پکرمان» نیز طی اطلاعیه‌‌ای در سامانه کدال اعلام کرد که با توجه به افزایش بهای تمام‌شده محصولات تولیدی این شرکت که ناشی از نرخ مواد اولیه، نرخ دستمزد و اثر تورمی سایر هزینه‌‌ها بوده، نرخ فروش گروه تایرهای رادیال 30‌درصد و نرخ فروش گروه تایرهای بایاس با رشد 19‌درصد از تاریخ 08/ 03/ 1401 افزایش داشته است.

  قاچاق تایر به داخل کشور و ممنوعیت صادرات

طی سال‌های گذشته، به دنبال افزایش قاچاق تایرهای خارجی به داخل ایران، شرکت‌های داخلی با مشکلات فراوانی مواجه شده‌اند. به همین منظور جلوگیری از قاچاق به‌عنوان راهی برای توسعه و رشد شرکت‌های داخلی همواره باید جزو اولویت‌‌های سیاستگذاران این صنعت باشد. همان‌طور که ذکر شد، صادرات تایر به خارج از کشور از سال 97 تا دی‌ماه 1400 ممنوع شد. این امر حتی اگر در میزان فروش شرکت‌ها تاثیر چندانی نداشته باشد که دارد، به از دست دادن مشتریان خارجی شرکت‌ها منجر خواهد شد.

از طرفی ذخایر ارزی شرکت‌ها برای خرید مواد اولیه با کاهش چشمگیری همراه می‌شود و شرکت‌ها برای واردات مواد اولیه گرفتار بدعهدی‌‌های دولت خواهند شد. ‌‌

   نوسانات نرخ ارز و تحریم‌‌ها

همان‌طور که گفته شد، بخشی از مواد اولیه از طریق واردات تامین می‌‌شود. بر این اساس رشد بهای ارز موجب رشد هزینه‌‌های تمام‌شده محصولات خواهد شد و این امر در کنار محدودیت در رشد نرخ‌ها حاشیه سود شرکت‌ها را به چالش خواهد کشید.

از طرفی به‌دنبال تحریم‌‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران، مراودات تجاری با سایر کشورها با مشکلات فراوانی همراه شده است. این امر برای تامین ماشین‌‌آلات و دستگاه‌‌ها و دسترسی به تکنولوژی‌‌های روز نیز مشکلاتی ایجاد کرده است.

  وضعیت نامناسب صنعت خودرو در ایران

 صنعت خودرو در ایران در شرایط نامطلوبی به سر می‌‌برد. این در حالی است که بخش زیادی از فروش شرکت‌های تایرساز به خودروسازان است. بنابراین نابسامانی در صنعت خودرو بر میزان تقاضا برای تایر اثرگذار است.

از طرفی معوقات خودروسازان به تایرسازان نیز برای تامین نقدینگی تایرسازان مشکلاتی ایجاد خواهد کرد.

 عملکرد  1400 گروه صنعتی بارز

براساس صورت‌های مالی (حسابرسی‌نشده) منتهی به 29/ 12/ 1400، این شرکت در سال 1400 در مجموع 7/ 89‌هزار تن انواع تایر بایاس، رادیال، نوار و تیوپ تولید کرده که نسبت به سال 99 با افت 7/ 1درصدی همراه بوده است.

از مجموع تولیدات کل، شرکت 5/ 29‌هزار تن تایر بایاس و 4/ 55‌هزار تن تایر رادیال را در داخل کشور به فروش رسانده است. این در حالی است که در سال 99 شرکت موفق به فروش 1/ 27‌هزار تن تایر بایاس و 1/ 53‌هزار تن تایر رادیال شده بود. مجموع فروش محصولات شرکت در سال 1400، حدود 5‌هزار میلیارد تومان بود که نسبت به سال 99 با رشد 48درصدی همراه شده است. این شرکت در سال گذشته به سود خالص 2/ 142میلیارد تومانی دست یافت. میزان سود خالص گروه صنعتی بارز نسبت به سال 99 با افت 78درصدی همراه بود که علت آن رشد هزینه‌‌های تولید است که عمدتا ناشی از افزایش بهای ارز و رشد تورم بوده است. این شرکت با سرمایه ثبت‌شده 253میلیارد تومانی در سال 1400، 56تومان به ازای هر سهم سود محقق کرده است. میزان دارایی‌‌های گروه صنعتی بارز 1/ 3‌هزار میلیارد تومان و میزان بدهی‌‌های شرکت 6/ 2‌هزار میلیارد تومان است. بازده دارایی‌‌های شرکت در دوره مذکور برابر با 5‌درصد بوده است.

 چشم‌‌انداز  1401 «پکرمان»

با فرض دلار (نرخ نیمایی) 26‌هزار تومانی و ازسرگیری فروش صادراتی مطابق با پیش‌بینی‌‌های شرکت در صورت‌های مالی، با در نظر گرفتن ثبات نسبی در بازارهای جهانی (نرخ مواد اولیه وارداتی) شرکت احتمالا توان محقق ساختن سود 220تومانی برای سال مالی 1401 را خواهد داشت. در این‌صورت P/ E آینده‌‌نگر شرکت برابر با 7 خواهد بود. بسیاری از تحلیلگران نیز برای 1401 «پکرمان» سود تا 250تومان و P/ E آینده‌‌نگر 6 تا 7 را نیز برآورد کرده‌‌اند. همچنین براساس جدیدترین پیش‌بینی‌‌ها در گزارش اجماع تحلیلگران، «پکرمان» در شرایط بدبینانه سود 100تومانی، در شرایط نرمال سود 165تومانی و در خوش‌بینانه‌‌ترین حالت سود 226تومانی به ازای هر سهم را محقق خواهد کرد.

در این گزارش نرخ دلار نیمایی 26هزار و 200تومان در نظر گرفته شده است.