«شبهرن»: شرکت نفت‌بهران در خصوص دلایل تغییرات بیش از ۳۰درصدی سود عملیاتی سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ این شرکت موارد زیر را اعلام کرد:

 درآمدهای عملیاتی طبق صورت سود و زیان تلفیقی سال ۱۴۰۰، نسبت به دوره مشابه سال قبل ۸۹‌درصد افزایش داشته که متاثر از افزایش نرخ جهانی محصولات صادراتی به دلیل افزایش تقاضا و قیمت جهانی نفت، افزایش قیمت محصولات داخلی طی مجوزهای اخذشده از سازمان حمایت در دو نوبت در آبان ۱۳۹۹ و تیر ۱۴۰۰ و مدیریت و بهینه سبد فروش محصولات است.

 بهای تمام‌شده درآمدهای عملیاتی نیز طی این دوره نسبت به دوره مشابه سال قبل با افزایش ۸۲درصدی مواجه شده که افزایش نرخ مواد اولیه و نهاده‌‌‌های تولید به دلیل افزایش قیمت جهانی نفت و مواد افزودنی و همچنین نوسانات نرخ ارز و افزایش هزینه‌های دستمزد و سربار بر آن موثر بوده است.

 هزینه‌‌‌های فروش اداری و عمومی نیز با توجه به تورم موجود در جامعه طی این دوره ۷۱‌درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش یافته است.

با عنایت به توضیحات فوق، سود و زیان عملیاتی شرکت نفت بهران و گروه (حسابرسی‌نشده) طی سال مالی ۱۴۰۰ نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش ۱۱۳درصدی را نشان می‌دهد.

«خاور»: شرکت ایران‌خودرو دیزل در خصوص اطلاعات و صورت‌های مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ منتشرشده در کدال به موارد ذیل اشاره کرد.

 افزایش مبلغ فروش محصولات سال مورد گزارش نسبت به سال گذشته عمدتا باعث افزایش تعداد فروش انواع کامیون واگن‌هود به میزان ۱۹۷درصد، فروش ۳۴۷دستگاه انواع اتوبوس شهری به مبلغ ۶/ ۱‌هزار میلیارد تومان و همچنین افزایش نرخ فروش محصولات بابت به‌روز شدن تعهدات فروش قطعی است. شرکت طی سال‌های اخیر عمدتا از روش پیش‌فروش نقدی با قیمت قطعی زمان ثبت‌نام استفاده می‌کند که عملا تحویل و ثبت فروش در ۶ماه اول هر سال مربوط به جذب تعهد انعقاد قرارداد سال گذشته و قیمت همان سال است.

 کلیه خطوط تولید مونتاز وانت‌آریسان، در ابتدای سال ۱۴۰۰ با توجه به توافق صورت‌گرفته بین شرکت‌های ایران‌خودرو، ایران‌خودرو دیزل و ایران‌خودروی خراسان به شرکت ایران‌خودروی خراسان انتقال یافته است.

 کاهش سود ناخالص محصول ون و مینی‌بوس به دلیل تغییر در ترکیب تولید و فروش ون وانا با موتور ۳TZ است که نسبت به ون FORLAND وانا دارای بهای تمام‌شده بیشتری است.