Untitled-1

گروه  محصولات  شیمیایی

گروه محصولات شیمیایی (عمدتا شامل پتروشیمی‌‌‌ها و شوینده‌‌‌ها) در پاییز هم با مسیر صعودی نرخ‌های جهانی همراه بود و موفق شد بیشترین رشد سود‌‌‌آوری را داشته باشد؛ روندی که البته در هفته‌‌‌های اخیر کُند و بعضا نزولی شده و در بعد داخلی نیز توقف برخی از خطوط تولید به انضمام زمزمه‌‌‌های افزایش نرخ سوخت و خوراک چشم‌انداز سود‌سازی این گروه را متاثر کرده که روی تابلو، معاملات خود را به‌صورت هیجانی در روز‌های اخیر نشان می‌دهد و به‌رغم رشد قیمت سهام این گروه در فصل تابستان و تا حدودی پاییز، در اولین ماه زمستان ریزش شدیدی داشته است.

 گروه  دارویی

گروه دارویی که کماکان با موضوع بسیار مهم حذف ارز ترجیحی دست‌وپنجه نرم می‌کند، در پاییز وضعیت مناسبی داشته که بخش عمده آن را مدیون افزایش نرخ‌های موردی است؛ افزایش نرخی که موفق شده است در طول سال حاصل کند و بتواند به شرایط سودسازی خود ادامه دهد. کماکان سود و زیان تولید واکسن یکی از سهم‌های بزرگ این گروه که در زمینه تولید واکسن فعالیت می‌کند، شناسایی و اعلام نشده است.

  گروه فلزات اساسی

فلزات اساسی یکی از موفق‌ترین گروه‌ها در ماه‌های اخیر بوده است که به مدد افزایش نرخ‌های جهانی و رشد دلار نیمایی وضعیت سود‌سازی مناسبی دارد و در حال حاضر نیز جزو کم‌ریسک‌ترین گروه‌های دلاری بازار است. یکی از ویژگی‌های این گروه این است که برخلاف جو عمومی گروه شیمیایی، سود‌های کمتری را تقسیم می‌کند و غالب سود‌های تجمیعی صرف سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت و طرح‌های توسعه‌ای شرکت می‌شود که این امر از نگاه سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت، نقطه نامطلوب و از دید بلندمدتی‌ها نقطه قوت سرمایه‌گذاری است.

  گروه سیمانی

سیمانی‌ها نیز با توجه به توقفات پیاپی در تابستان و افزایش نسبی قیمت‌ها موفق شدند رشد‌های مناسبی را به ثبت برسانند؛ اما پیش‌بینی می‌شود روند رشد سود‌سازی این شرکت‌ها در زمستان سال‌جاری آرام بگیرد. همچنین توقف خطوط تولید با توجه به امکان قطعی گاز از نکاتی است که در کوتاه‌مدت باید از سوی سرمایه‌گذاران در بررسی سود آتی این گروه مورد توجه قرار بگیرد.

 گروه فرآورده‌های نفتی

یکی از گروه‌هایی که گزارش‌های آن کمی بازار را غافلگیر کرد، گروه پالایشی بود که با توجه به رشد قیمت جهانی نفت، خوش‌بینی در خصوص آن افزایش پیدا کرده و این گروه توانسته است به‌رغم ریزش‌های اخیر، کف‌های قبلی خود را حفظ کند. یکی از شرکت‌های موفق این گروه، نماد شپنا (پالایش نفت اصفهان) بود که 160‌درصد رشد فصلی را ثبت کرد.

 گروه غذایی

از جمله گروه‌هایی که در شرایط تورمی همواره می‌تواند رشد‌های ماندگاری را ثبت کند، گروه غذایی است؛ گروهی که طی مدت اخیر تحت تاثیر احتمال حذف ترجیحی با افزایش حجم معاملات روبه‌رو شده است و پیش‌بینی می‌شود در صورت حذف آن، جو مساعد آن تقویت شود. افزایش نرخ‌ هرچند اندک، اما مکرر در طول سال از دلایلی است که موجب شده است معمولا سود‌سازی این گروه روند آرام و روبه رشدی داشته باشد.

 جمع‌بندی

بررسی گزارش‌های ماهانه نشان می‌دهد که به‌رغم ریزش بی‌وقفه سهام بزرگ و کوچک بازار، وضعیت سود‌سازی شرکت مناسب و روبه رشد است. همچنین با توجه به سیاست‌های مشترک بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و صمت در خصوص تک‌نرخی کردن قیمت‌های سامانه‌های نیما و سنا، می‌توان نسبت به ثبات نرخ‌های فروش جذاب خوش‌بین بود. البته در خصوص شرکت‌های دلاری باید نرخ‌های جهانی را نیز رصد کرد؛ به عنوان مثال، در اوره‌سازان افت شدید نرخ‌های جهانی از نزدیک هزار دلار تا کانال 600دلار موجی از نگرانی را در سهامداران این گروه ایجاد کرد؛ هرچند در خصوص همین گروه نیز افزایش نرخ‌های جهانی در ماه‌های پیش از ریزش به حدی بوده است که با نرخ‌های روبه‌رشد سامانه نیما، وضعیت سود‌سازی مشکل شدیدی پیدا نمی‌کند. در گروه شیمیایی در حال حاضر وضعیت متانول‌سازان کمی نگران‌کننده شده است که دلایل آن هم ریزش قیمت‌های جهانی و افزایش شدید فروش نرخ گاز به این شرکت‌هاست؛ تا جایی که تولید در کوتاه‌مدت توجیه‌پذیری اقتصادی ندارد و امکان شناسایی زیان نیز در صورت ادامه تولید وجود دارد. در مجموع با توجه به موارد یادشده، بازار از دید بنیادی وضعیت مطلوب و باثباتی دارد و از دید سرمایه‌گذاری بلندمدت برای سرمایه‌گذاران می‌تواند بهترین گزینه باشد؛ موضوعی که در وضعیت فعلی شاید بتوان نشانه چندانی از آن روی تابلو معاملات پیدا کرد؛ اما پس از عبور از شرایط پنیک بازار و بازگشت نگاه تحلیلی به بازار، سهام ارزنده مورد توجه خریداران قرار خواهد گرفت.