شیرجه 5 هزار دلاری بیت‌کوین

بر اساس داده‌های سایت CoinGlass، طی ۱۲ ساعت ۶۰۰ میلیون دلار دارایی لیکویید شد. لیکویید شدن (Liquidation) حالتی است که در آن کل موجودی حساب معاملات آتی معامله‌گران توسط صرافی توقیف می‌شود. این کار برای جبران زیان هزینه صرافی که ناشی از اهرم به‌کار رفته است در معاملات صورت می‌پذیرد. حدود ۲۵۰ میلیون دلار از دارایی‌های لیکویید شده مربوط به بیت‌کوین، ۱۶۳ میلیون مربوط به اتریوم و ۱۱ میلیون دلار مربوط به سولانا بوده است. ۱۷۳ میلیون دلار از این لیکویید شدن دارایی‌ها در صرافی بایننس رخ داده و بزرگ‌ترین سفارش لیکویید شده به ارزش ۹۱/ ۹ میلیون دلار در صرافی بیتمکس بوده است.

به نظر می‌رسد در شرایط کنونی، همبستگی بازار سهام آمریکا و بازار رمزارزها با یکدیگر بیشتر شده است و معامله‌گران به این دو گروه دارایی نگاه مشترکی دارند. در این نگاه، بازار سهام و بازار رمز‌ارزها هر دو از دارایی‌های ریسکی محسوب می‌شوند و با توجه به سیاست‌های نامشخص دولت‌ها برای آینده اقتصاد و نگرانی‌های ناشی از همه‌گیری اُمیکرون، حضور در این دسته از بازارها ریسک بالایی در بر دارد.

بر خلاف بیت‌کوین، بازار طلا جهش بزرگی داشت که ظاهرا در تغییر نظر سرمایه‌گذاران بیت‌کوین بی‌تاثیر نبوده است. عصر روز چهارشنبه طلا با جهش ناگهانی از ۱۸۱۷ دلار تا ۱۸۴۳ دلار رشد کرد. با توجه به اخبار منتشره و تحلیل‌های ارائه شده از سوی تحلیل‌گران، معامله‌گران بیشتر به‌دنبال این هستند که با خرید طلا، ریسک دارایی خود را به‌جای تورم، در برابر سیاست‌های غلط فدرال رزرو کاهش دهند.

به نظر می‌رسد در سال جاری فدرال رزرو چهار یا پنج مرحله نرخ بهره را افزایش دهد. درحالی که بسیاری از افراد بر بحث نرخ بهره اسمی متمرکز شده‌اند، به نظر می‌رسد نرخ بهره واقعی برای معامله‌گران باید اهمیت بیشتری داشته باشد. نرخ بهره واقعی از تفاضل میزان نرخ بهره اسمی و تورم به دست می‌آید. چنانچه نرخ بهره نتواند خود را به نرخ تورم برساند، نرخ بهره واقعی منفی خواهد بود و معامله‌گران برای سودسازی در سال جاری، باید علاوه بر اوراق در دارایی‌های دیگر نیز سرمایه‌گذاری کنند.

سیاست دیگری که انتظار می‌رود از سوی فدرال رزرو اتخاذ شود، سیاست فروش دارایی‌های دولتی است که می‌تواند فشار فروش زیادی را بر اوراق منتشر شده وارد کند. چنانچه فروش به میزانی باشد که سرمایه‌گذاران دارایی خود را از این بازار خارج کنند، این سرمایه‌های خارج شده می‌تواند همچون سیلی تورم‌زا بازار را ببلعد.

تاریخ نشان داده که قیمت طلا و نرخ بهره واقعی با یکدیگر رابطه عکس دارند؛ به این معنی که با افزایش نرخ بهره واقعی قیمت طلا کاهش یافته و با کاهش نرخ بهره حقیقی، قیمت طلا افزایش خواهد داشت. سال ۲۰۲۱ چنین رابطه‌ای برقرار نبود، علت این امر آن بود که فدرال رزرو تورم را پدیده‌ای گذرا خواند و معامله‌گران نیز انتظار داشتند که همین‌گونه باشد. اما گذشت زمان ثابت کرد که تورم آن‌طور که انتظار داشتند گذرا نبوده و باید نقشه بهتری برای سرمایه‌گذاری خود داشته باشند.

در حقیقت می‌توان گفت معامله‌گران در سال جاری به‌شدت گزارش‌های دولتی را زیرنظر خواهند داشت و هر حرکت تورم‌زایی می‌تواند فشار خرید خوبی در بازار طلا ایجاد کند. در خصوص بازارهای ریسکی‌تر مانند رمزارزها، هنوز نمی‌توان نظر خاصی صادر کرد، اما آنچه اهمیت دارد، واکنش این بازارها به تورم احتمالی ماه‌های آینده خواهد بود.