یک ماه با صنایع بورسی

بر این اساس در مقیاس ماهانه و در میان صنایع ۳۹گانه بورسی شاهد رشد ۱۲صنعت در مقابل افت ۲۶صنعت بودیم و به‌طور کلی در مقیاس هفتگی تنها یک صنعت بازدهی مثبت از خود بر جای گذاشت.

بازار سهام این روزها در وضعیت نامطلوبی قرار دارد، به طوری که ۱۰ماه از سال ۱۴۰۰ سپری شده و این بازار نتوانسته است روند مناسبی از خود بر جای گذارد. افت ۳درصدی نماگر اصلی بورس در ۱۰ماه گذشته به‌روشنی گویای این امر است.

دهمین ماه سال نیز با افت نماگرهای اصلی همراه بود. در این ماه بسیاری از شرکت‌ها با انتشار گزارش ماهانه آذرماه، عملکرد مطلوبی داشتند، اما این مهم نتوانست آن‌طور که باید در کلیات بازار منعکس شود.

با این حال، طی روزهای گذشته شرکت‌ها یک به یک صورت‌های مالی ۹ماهه خود را در سامانه کدال منتشر کردند.

بسیاری از صنایع و شرکت‌های بورسی و فرابورسی طی ۹ماه گذشته عملکرد بسیاری خوبی از خود بر جای گذاشتند؛ اما در میان صنایع، شرکت‌های پتروشیمی عملکرد به مراتب بهتری داشتند. باید دید آیا صورت‌های مالی منتشرشده طی روزها و هفته‌‌‌های آینده در روند بورس اوراق بهادار تهران منعکس خواهد شد یا خیر.

صنایع دارای بیشترین بازدهی ماهانه و هفتگی

تنها صنعتی که هفته گذشته بازدهی مثبت (۳/ ۱درصدی) از خود بر جای گذاشت، «کاشی و سرامیک» بود. این صنعت در مقیاس ماهانه نیز در صدر صنایع با بیشترین بازدهی قرار داشت، به طوری که اولین ماه زمستان با رشد ۱۳درصدی آن پایان یافت. با توجه به اینکه موضوع قابل‌توجه و البته موثری در کلیات صنعت کاشی و سرامیک رخ نداده است، علت افزایش را باید در میان نمادهای گروه جست‌‌‌وجو کرد.

در آخرین هفته دی‌ماه در میان نمادهای کاشی و سرامیکی دو نماد «کلوند» و «کپارس» با افت هفتگی همراه بودند. سایر نمادها روند مثبتی داشتند؛ اما عمده توجه‌ها به نماد «کترام» بود که به رشد هفتگی ۱/ ۶درصدی نماد منتهی شد.

در پایان هفته گذشته این شرکت اعلام کرد که بر اساس پیشنهادهای هیات‌مدیره تصمیم به افزایش سرمایه ۲۴۰درصدی از محل سود انباشته دارد. به نظر می‌رسد این تصمیم عاملی برای افزایش تقاضای خرید سهام این شرکت شده است. همچنین در مقیاس ماهانه «کترام» با رشد حدود ۳۶درصدی با اختلاف بسیار در صدر قرار داشت.

با توجه به اینکه تغییر شگفت‌انگیزی در عملکرد شرکت رخ نداده است، به نظر می‌رسد خبر افزایش سرمایه به تمایل سهامداران برای خرید سهام این شرکت منجر شده است. پس از صنعت کاشی و سرامیک، ۱۱صنعت دیگر با رشد شاخص در مقیاس ماهانه همراه بودند؛ به‌طوری که پس از «کاشی و سرامیک»، صنایع «قند و شکر»، «محصولات چوبی» و «رایانه» به ترتیب بیشترین میزان رشد را در میان صنایع مثبت داشتند.

کدام صنایع بدترین عملکرد را داشتند؟

در میان ۲۶صنعت که با افت شاخص در دی‌ماه مواجه بودند، بیشترین میزان افت به صنعت «استخراج سایر معادن» با تک‌نماد «کماسه» اختصاص داشت.

این صنعت اولین ماه زمستان را با افت ۵/ ۱۸درصدی به پایان رساند و پس از آن گروه منسوجات با افت ۷/ ۱۴درصدی دومین صنعت با بدترین عملکرد ماهانه بود. پس از آن «ساخت محصولات فلزی»، «انبوه‌سازی، املاک و مستغلات» و «اطلاعات و ارتباطات» به ترتیب بیشترین میزان افت شاخص را در دی‌ماه داشتند.

در مقیاس هفتگی نیز «ساخت دستگاه‌ها و وسایل ارتباطی» با افت ۸/ ۱۴درصدی بیشترین میزان افت هفتگی را در میان سایر صنایع داشت. «سایر معادن» و «استخراج نفت، گاز و خدمات جنبی به جز اکتشاف» پس از آن بیشترین میزان افت را داشتند.

صنایع دارای بیشترین و کمترین ارزش داد و ستدها

هفته گذشته صنعت «خودرو» با ارزش معاملات ۱/ ۱‌هزار میلیارد تومانی در صدر صنایع با بیشترین ارزش دادوستد بود. این صنعت همچنین در مقیاس ماهانه بیشترین میزان ارزش معاملات (۶/ ۶‌هزار میلیارد تومانی) را از آن خود کرد.

پس از آن در مقیاس هفتگی سه صنعت «شیمیایی»، «فلزات اساسی» و «فرآورده‌‌‌های نفتی» و در مقیاس ماهانه سه صنعت «فلزات اساسی»، «شیمیایی» و «فرآورده‌‌‌های نفتی» به ترتیب در صدر صنایع با بیشترین میزان ارزش معاملات قرار داشتند.

در مقابل، در مقیاس هفتگی سه صنعت «منسوجات»، «محصولات چوبی» و «انتشار و چاپ» و در مقیاس ماهانه سه صنعت «خرده‌فروشی به‌جز وسایل نقلیه»، «منسوجات» و «محصولات چوبی» به ترتیب کمترین ارزش معاملات را داشتند.

کدام صنایع بیشترین و کمترین حجم معاملات را داشتند؟

همچنین در آخرین هفته دی‌ماه صنعت «خودرو» با حجم معاملات ۵ میلیارد و ۸۴ میلیون سهمی بیشترین حجم معاملات را در میان سایر صنایع بورسی داشت. پس از آن سه صنعت «سرمایه‌گذاری‌‌‌ها»، «بانک‌ها» و «فلزات اساسی» به ترتیب در صدر صنایع با بیشترین حجم معاملات هفتگی قرار داشتند.

در مقابل سه صنعت «منسوجات»، «زغال‌سنگ» و «محصولات چرمی» به ترتیب کمترین حجم معاملات هفتگی را داشتند. همچنین بر اساس آمارهای ماهانه، همچنان سه صنعت «خودرو»، «سرمایه‌گذاری‌‌‌ها» و «بانک‌ها» به ترتیب بیشترین حجم معاملات ماهانه و سه صنعت «منسوجات»، «زغال‌سنگ» و «محصولات چرمی» نیز به ترتیب کمترین حجم معاملات ماهانه را داشتند. حجم معاملات صنعت «خودرو» در دی‌ماه ۲۸ میلیارد و ۳۳۸میلیون سهم بود.