به این ترتیب، با رشد پیاپی شاخص و رونق معاملات در دو هفته اخیر بازدهی فرابورس از ابتدای سال به ۲۵ درصد رسید تا این بازار پا به ‌پای شاخص بورس سهام تهران پیش برود. می‌توان ادعا کرد که این دوره یکی از ادوار پررونق معاملات فرابورس است. شاخص بازارهای اول و دوم فرابورس در این بازه زمانی، رشد قابل‌توجهی کرده است. ضمن اینکه ارزش معاملات در این دو بازار نیز افزایش خیره‌کننده‌ای به نمایش گذاشته است. چنان‌که در گزارش‌های پیش گفته شد، تداوم روند صعودی قیمت‌ها در بازار جهانی و سطح مطلوب نرخ دلار موجب تقویت تقاضا در نمادهای بزرگ فرابورسی(که عمدتا سهامی کالامحورند) شده است. به دنبال رشد شتابنده قیمت سهام نمادهای بزرگ شاخص‌های سهام رکوردهای قبلی را جابه‌جا کردند؛ به نحوی که بازتاب آن بر اقبال عمومی به بازار سرمایه افزود و نقدینگی را به سمت این بازار هدایت کرد.

    معاملات دیروز از دریچه آمار

در پایان دادوستدهای دیروز نماد گروه‌های بزرگ فرابورسی تاثیرات دوگانه‌ای بر شاخص این بازار به جا گذاشتند. از یکسو نماد شرکت‌های هلدینگ صنایع معدنی، پتروشیمی زاگرس و رشد دسته‌جمعی نمادهای زیرمجموعه پالایشی تاثیر مثبتی بر شاخص داشتند. در این میان، نماد معاملاتی «میدکو» با اثرگذاری بیش از ۴‌واحدی در صدر فهرست نمادها با بیشترین اثر بر شاخص قرار گرفت. از سوی دیگر، معاملات منفی در نماد شرکت‌های پتروشیمی مارون و سهامی ذوب‌آهن اصفهان جمعا با تاثیر منفی ۵/ ۷ واحدی مانع از رشد بیشتر نماگر فرابورس شد. به بیان دیگر جدال بزرگان فرابورسی به نفع شاخص کل خاتمه یافت.

 در مقیاس گروهی نیز روز گذشته شاخص گروه پالایشی حدود ۳/ ۲ درصد افزایش یافت تا پس از گروه سیمان (رشد ۵ درصدی)، در رتبه دوم پربازده‌ترین گروه فرابورسی قرار بگیرد. به‌طوری کلی، در پایان معاملات دیروز، شاخص ۱۱ گروه فرابورسی افزایش یافت و ۱۳ گروه دیگر، افت شاخص را تجربه کردند. همچنین، معاملات دیروز با تغییر کل مالکیت به نام اشخاص حقیقی‌ پایان یافت. در جریان این معاملات بیش از ۶/ ۴ میلیارد تومان از سبد سهام اشخاص حقوقی به پرتفوی سهامداران حقیقی منتقل شد. بیشترین خالص خرید سهامداران حقیقی با معامله در نمادهای پتروشیمی زاگرس، نفت ایرانول و سهامی ذوب آهن اصفهان رقم خورد. سهامداران حقوقی نیز بیشترین خریدهای خود را در نمادهای آهن و فولاد ارفع، تولید و صادرات ریشمک و زرین معدن آسیا انجام دادند.

در مجموع طی معاملات دیروز حدود ۳۰۰ میلیون برگه بهادار به ارزش تقریبی ۱۱۹ میلیارد تومان در بین فعالان فرابورس دست‌به‌دست شد. بیش از ۵۶ میلیارد تومان از این معاملات در بازار اول و دوم صورت گرفته است. حدود ۲۳ میلیارد تومان به معاملات بازار اوراق با درآمد ثابت تعلق گرفت و مابقی در دیگر بازارهای فرابورسی به گردش درآمد. دیروز حدود ۵/ ۱۶ میلیارد تومان به معاملات اوراق خزانه اسلامی اختصاص یافت. از میان این اوراق، قیمت اسناد خزانه در نماد «اخزا۶۱۱» بیشترین رشد روزانه را تجربه کرد. همچنین، متوسط نرخ سود موثر اسناد خزانه در پایان معاملات دیروز ۶/ ۱۵ درصد رقم خورد.