وسبحان: شرکت سرمایه‌گذاری سبحان از برگزاری مزایده فروش ملک خود خبر داد. شرکت اعلام کرد که متراژ طبقه موردمعامله ۷۱۴ مترمربع و دارای موقعیت اداری و به قیمت پایه ۹۳‌میلیارد تومان است.

شیراز: پتروشیمی شیراز در اطلاعیه‌‌‌ای تحت عنوان «شفاف‌سازی در خصوص شایعه، خبر یا گزارش منتشر شده» اعلام کرد که دلیل تفاوت نرخ‌های فروش اوره صادراتی با نرخ‌های جهانی عطف به نامه پیوست موارد زیر است:

 فروش صادراتی شرکت پتروشیمی شیراز با در نظر گرفتن شرایط روز، معمولا به صورت هفتگی بر اساس قیمت‌های صادراتی اعلام شده از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی و همچنین قیمت‌های جهانی اعلام شده در نشریه ARGUS انجام می‌شود.

 فروش اوره صادراتی که در هر ماه در گزارش‌ها ثبت می‌شود، با توجه به زمان و ترم تحویل، معمولا قرارداد فروش آنها به یک الی چند ماه قبل برمی‌گردد. بنابراین نرخ فروش ثبت شده در حساب‌‌‌های شرکت با نرخ روز اوره متفاوت است. به‌طور مثال فروشی که در مهر انجام شده، قرارداد آنها مربوط به ماه‌‌‌های اردیبهشت الی مهر بوده است.

  میانگین قیمت فروش‌های مهر (تحویل شده و خاتمه یافته در مهر) بر اساس میانگین قیمت‌های زمان صدور قرارداد فروش اعلام شده از شرکت ملی صنایع پتروشیمی ۲/ ۳۳۶ دلار در هر تن و اعلام شده در نشریه ARGUS برابر ۳۷۸ دلار در هر تن بوده است در حالی که میانگین قیمت فروش‌های شرکت پتروشیمی شیراز ۵/ ۳۸۴ دلار هر تن بوده است.

 میانگین قیمت‌های اعلام شده از سوی نشریه ARGUS  در هفته اول مهر ۴۳۷ دلار در هر تن و در هفته آخر مهر ماه ۷۱۰ دلار در هر تن بوده است و اگر قرارداد فروشی در مهر منعقد شده باشد، با توجه به زمان تحویل آنها، ارقام فروش در ماه‌‌‌های آذر و دی نمایان خواهد شد.

  با توجه به صعودی بودن قیمت اوره، در حال حاضر هرچه زمان صدور پیش فاکتور به تاریخ حمل و ثبت آن نزدیک‌‌‌تر باشد، فروش مذکور به قیمت روز اوره نزدیک‌‌‌تر خواهد بود

در ارتباط با افزایش هزینه‌‌‌های فروش، عمومی و اداری در صورت‌های مالی میاندوره‌ای منتهی به ۳۱شهریور ۱۴۰۰ نسبت به دوره مشابه نیز موارد زیر را به استحضار می‌‌‌رساند:

 افزایش هزینه‌‌‌های صادراتی نسبت به دوره مشابه قبل، مربوط به افزایش هزینه حمل محصولات از مبدا شرکت به مقصد بندرعباس است که نسبت به دوره مشابه قبل بیش از ۱۰۰‌درصد افزایش یافته است.

 هزینه حمل یک محموله ۵۰‌هزار تنی اوره صادراتی به‌وسیله کشتی به مقصد برزیل طبق قرارداد برعهده شرکت پتروشیمی شیراز بوده است.

 افزایش حقوق و دستمزد پرسنل ارکان ثالث شرکت نیز شامل افزایش حدود ۴۰‌درصدی قانون کار و تخصیص ۴۵‌درصدی حق جذب و سایر موارد ترمیم حقوقی و عدالت مزدی طبق مصوبه هیات‌مدیره محترم شرکت بوده است.

  افزایش هزینه آلایندگی نیز به دلیل افزایش بیش از ۱۰۰‌درصدی مبلغ فروش شرکت نسبت به دوره مشابه قبل بوده است.

 افزایش هزینه تمدید کارت بازرگانی، به دلیل افزایش سودآوری شرکت بوده است.

کماسه: تامین ماسه ریخته‌گری طی اطلاعیه‌‌‌ای در کدال از برگزاری مزایده فروش بخشی از اراضی مازاد کارخانه خبر داد. در اطلاعیه شرکت آمده است که شرکت تامین ماسه ریخته‌گری در نظر دارد نسبت به فروش بخشی از اراضی مازاد کارخانه

به مساحت ۶۰ هزار و ۳۱۱ مترمربع، واقع در حریم شهر فیروزکوه با قیمت پایه ۸/ ۹۶ میلیارد تومان به صورت یکجا و نقد اقدام کند و مبلغ سپرده شرکت در مزایده معادل ۲درصد مبلغ پایه کل است.

ولیز: شرکت لیزینگ ایران از تمدید مهلت استفاده از مجوز افزایش سرمایه خبر داد. در اطلاعیه شرکت آمده است که بازگشت به نامه مورخ ۱۵/ ۰۸/ ۱۴۰۰ آن شرکت مبنی بر درخواست تمدید مهلت استفاده از مجوز افزایش سرمایه به استحضار می‌‌‌رساند، به استناد ماده ۶ دستورالعمل اجرایی افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس ایران از طریق صرف سهام با سلب حق‌تقدم و با توجه به دلایل ارائه شده، مهلت استفاده از مجوز افزایش سرمایه آن شرکت به مدت ۳۰‌روز و تا تاریخ ۱۹/ ۰۹/ ۱۴۰۰ تمدید می‌شود. شایان ذکر است شرکت باید مطابق ماده قانونی فوق‌الذکر، تمدید مهلت یاد شده را حداکثر تا تاریخ ۱۶/ ۰۸/ ۱۴۰۰ از طریق سامانه کدال، به اطلاع عموم برساند. به استحضار می‌‌‌رساند مجامع سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ مجوز ثبت از بانک مرکزی دریافت کرده و اکنون درحال پیگیری مراحل اداری جهت ثبت صورت‌جلسات ذکر شده در اداره ثبت شرکت‌ها هستیم. لازم به ذکر است بلافاصله پس از ثبت صورت‌جلسات، مجوز پذیره‌‌‌نویسی از اداره ثبت شرکت‌ها اخذ می‌شود.

کمنگنز: شرکت معادن منگنز ایران از انعقاد قرارداد فروش ۶۰ هزار تن سنگ منگنز دانه‌‌‌بندی خبر داد. بر این اساس شرکت اعلام کرده است که انعقاد این قرارداد به شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان به مدت یک سال برآورد کل قرارداد بالغ بر ۱۷۴۳ میلیارد ریال است و از آنجا که نرخ فروش سنگ منگنز دانه‌بندی بر اساس ضریب میانگین نرخ محصولات فولاد خوزستان در پایان هر ماه تعیین می‌شود، محاسبه میزان قطعی قرارداد و تاثیر دقیق آن بر درآمد شرکت قابل محاسبه نیست.

ثنور: سرمایه‌گذاری کوه نور نیز اعلام کرد که این شرکت به عنوان هلدینگ مادر جهت پیشبرد اهداف عملیاتی و توسعه سرمایه‌گذاری‌‌‌های خود در تاریخ ۰۸/ ۰۶/ ۱۴۰۰ اقدام به تاسیس شرکت ایوان کوه نور به شماره ثبت ۷۸۰۳۰ کرده که ۱۰۰‌درصد سهام آن متعلق به شرکت اصلی است و سپس اقدام به خرید یک قطعه زمین به مساحت ۱۶۲۱ مترمربع دارای پروانه ساختمانی به متراژ ۱۱ هزار و ۱۴۸ مترمربع با کاربری دفاتر تجاری جهت ساخت یک مجتمع تجاری اداری برای شرکت مذکور کرده است. بنابراین کل مبلغ خرید زمین مذکور در تعهد شرکت سرمایه‌گذاری کوه نور (شرکت اصلی) قرار گرفته است که در قرارداد و تفاهم‌نامه سه جانبه (شرکت همگرایان سازه و بنا، شرکت سرمایه‌گذاری کوه نور و مالک زمین) تصریح شده است. هدف از این اقدام توسعه سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های عملیاتی شرکت هلدینگ بوده است.