«شفن»

درآمد ماهانه بزرگ‌ترین شرکت تولید‌کننده متانول در ایران در اسفند سال گذشته ۸۳۲ میلیارد تومان به ثبت رسید که در مقایسه با بهمن ماه سال ۹۹ کاهش ۲ درصدی نشان می‌دهد. درآمد اصلی شرکت پتروشیمی فناوران از فروش دو محصول متانول و اسید استیک است که ۹۸ درصد از درآمد اسفند شرکت را به خود اختصاص داده‌اند. با احتساب فروش ۷۰ و ۱۷ هزار تنی متانول و اسید  استیک، میانگین فروش ۱۲ ماه شرکت در این دو محصول در سال ۹۹ به ۷۵ و ۱۷ هزار تن رسید. مقدار تولید متانول به طور متوسط در سال مالی جاری ۸۰ هزار تن بوده است که این عدد در اسفند ماه سال گذشته ۷۹ هزار تن بود. بیشترین درآمد شرکت در ماه اسفند و بهمن ثبت شده است. درآمد اسفند ماه شرکت ۸۳درصد بیشتر از متوسط فروش سال ۹۹ بوده است. ۴۱درصد از درآمد شرکت در اسفند ماه از فروش داخلی و ۵۹ درصد از فروش صادراتی حصول شده است. شرکت از ابتدای سال مالی تا انتهای اسفند ماه ۹۹ در مجموع مبلغ ۵ هزار و ۵۵۶ میلیارد فروش داشته است که نسبت به فروش شرکت در مدت مشابه سال۹۸ رشد ۹۱درصدی به حساب می‌آید.

«شخارک»

شرکت پتروشیمی خارک که یکی از ۴ شرکت بورسی تولید‌کننده متانول در ایران است طی عملکرد یک ماهه خود در اسفند ماه موفق به کسب درآمد ۹۰۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی از فروش خود شده است. درآمد اسفند ماه ۹۹ شرکت در مقایسه با درآمد بهمن ۹۹ رشد ۹۷ درصدی را تجربه کرد. از دلایل اصلی افزایش درآمد اسفند شرکت رشد حجم فروش بود. درحالی که این شرکت تولید‌کننده ۵ محصول است،‌ درآمد اسفند ماه آن تنها از فروش دو محصول متانول و بوتان به دست آمده است. همچنین متانول نزدیک به ۹۰ درصد از درآمد اسفند ماه شرکت را به خود اختصاص داده است. مقایسه فروش شرکت در اسفند ماه ۹۹ نسبت به ماه مشابه در سال ۹۸ نشان می‌دهد میزان درآمد شرکت ۱۳۶۶درصد افزایش یافته است. این شرکت در اسفند ماه ۵۳ هزار تن تولید متانول ثبت کرد که در مقایسه با میانگین تولید ۱۲ ماه شرکت رشد اندکی داشت. درآمد اسفند ماه شرکت ۶/ ۱۱۳ درصد بیشتر از متوسط فروش سال ۹۹ بوده است. تمامی درآمد شرکت از فروش صادراتی حاصل شده که از نکات قابل توجه به حساب می‌آید. شرکت از ابتدای سال مالی تا انتهای اسفند ماه ۹۹ در مجموع مبلغ ۵ هزار و ۱۹۳ میلیارد تومان فروش ثبت کرد که نسبت به فروش شرکت در مدت مشابه سال۹۸، رشد ۹۸ درصدی را نشان می‌دهد.

نکته مهم: در ماه اسفند نرخ متانول صادراتی برای هر تن ۷میلیون و ۲۵۰ هزار تومان بود که با احتساب دلار نیمایی برای هر تن ۳۰۲ دلار ثبت شده است.