نمادهای کامودیتی فرابورس ایران که پیش‌تر با هراس از شیوع ویروس کرونا و افت محسوس قیمت فلزات در بازار جهانی معاملات کم‌رمقی را در محدوده قرمز قیمتی دنبال می‌کردند، دیروز با شروع مثبت بازار جهانی به‌ویژه نفت و مس بار دیگر در مرکز توجه بورس‌بازان قرار گرفتند. هر چند در ادامه بار دیگر جو بدبینی در بازار جهانی بیشتر شد و قیمت‌ها عقب‌نشینی کردند. با این حال افزایش جذابیت قیمت‌ سهام کالایی بازار پس از اصلاح چند روزه سبب شده تا شاهد افزایش تقاضا برای نمادهای مذکور باشیم. در مجموع این روز معاملاتی شاهد دادوستد یک میلیارد و ۹۲۰ هزار سهم به ارزش یک هزار و ۴۸۲ میلیارد تومان (معاملات خرد) بودیم. در این میان شاهد انتظار ناکام ۴۴۲ میلیارد تومان نقدینگی در ۴۶ نماد فرابورسی بودیم که ۲۷۶ میلیارد تومان آن به صف خرید نماد تازه‌وارد «فروی» اختصاص داشت. رشد ۲/ ۲ درصدی شاخص کل فرابورس طی معاملات دیروز در حالی رقم خورد که نماد معاملاتی شرکت‌های هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، سهامی ذوب آهن اصفهان، صنایع ماشین‌های اداری ایران، سرمایه‌گذاری مس سرچشمه و توسعه مولد نیروگاهی جهرم بیشترین تاثیر در رشد شاخص کل را برعهده داشتند.

رصد فعالیت بازیگران فرابورسی

فرابورس ایران ‌دوشنبه برای هشتمین روز متوالی شاهد تغییر خالص مالکیت به سمت بازیگران خرد بازار بود. در این روز در مجموع حدود ۲۶۶ میلیون و ۱۶۷ هزار سهم به ارزش حدود ۱۵۱ میلیارد تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به مسیر سبد سهام معامله‌گران حقیقی افزوده شد. در این میان نماد معاملاتی شرکت هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه بیشترین مشارکت بازیگران حقیقی را به خود دید. بررسی خالص تغییر مالکیت این شرکت طی روز معاملاتی گذشته حکایت از جابه‌جایی حدود ۹/ ۶۵ میلیون سهم «میدکو» به ارزش حدود ۳۶ میلیارد تومان از سوی بازیگران حقوقی به حقیقی داشت. پس از آن نیز «بجهرم» شاهد بیشترین خالص تغییر مالکیت به سمت معامله‌گران حقیقی به ارزش ۲۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بود. سهام شرکت نیروگاه زاگرس کوثر نیز در این روز شاهد جابه‌جایی ۲۰ میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان نقدینگی در مسیر حقیقی به حقوقی بود. در آن سوی بازار نماد معاملاتی شرکت صنایع ماشین‌های اداری ایران شاهد بیشترین خالص خرید سهام به نام حقوقی‌ها بود. بر این اساس دیروز حدود ۳ میلیون و ۱۴۸ هزار سهم «مادیرا» به ارزش حدود ۷ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان از سبد سهام معامله‌گران حقیقی به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد. پس از آن نیز نماد معاملاتی شرکت تولیدات پتروشیمی قائد بصیر بیشترین خالص خرید از سوی معامله‌گران عمده بازار به میزان ۶/ ۳ میلیارد تومان را تجربه کرد.

روز کم‌نوسان اسناد خزانه

در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز دیروز افزون بر ۲ میلیون و ۷۳۰ هزار ورقه به ارزش تقریبی ۲۲۵ میلیارد تومان در ۱۶۱۴ نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. همچنین در این روز شاهد معامله حدود ۲ میلیون ورقه اسناد خزانه اسلامی به ارزش ۱۵۳ میلیارد تومان بودیم. «اخزا»ها در این روز در محدوده قیمتی ۶۳ تا ۹۹ هزار تومان نوسان کردند و به‌طور متوسط شاهد رشد حدود ۲/ ۰درصدی نرخ ۳۲ سررسید موجود در این بازار بودیم.