تغییرات قیمت کالاهای صادراتی و وارداتی از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که یکی از عوامل تعیین‌کننده رابطه مبادله به شمار می‌رود. بیشترین تورم در بهار ۹۹ برای محصولات صنایع شیمیایی ثبت شد و کمترین نرخ تورم برای مواد پلاستیکی صادراتی محاسبه شده است.

بر اساس این گزارش بیشترین نرخ تورم فصلی و نقطه به نقطه مربوط به گروه محصولات صنایع شیمیایى یا صنایع وابسته به آن است. تغییرات شاخص قیمت این گروه کالایی مبتنی بر داده‌های ریالی در فصل بهار ۹۹ نسبت به فصل ماقبل با نرخ ۴/ ۸۸ درصد است و در مقایسه با فصل مشابه سال گذشته به میزان ۶/ ۵۲۴ درصد به ثبت رسیده است.

کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه و سالانه در بخش ریالی مربوط به گروه مواد پلاستیکى و اشیای ساخته شده از این مواد به ترتیب با نرخ ۱/ ۲۴ و ۸/ ۳۷ درصد است.

اثر رشد افسارگسیخته دلار نیمایی بر قیمت‌های مورد معامله مواد اولیه به قدری برجسته است که می‌تواند مهم‌ترین سیگنال برای رشد هزینه تولید در غالب صنایع و صنعت محصولات شیمیایی به شمار رود. به‌طوری که مهم‌ترین فاکتور برای رشد تورم تولید، همان قیمت تمام شده یک کالا  است.

این موارد را باید در کنار کاهش مستمر حجم معاملات محصولات شیمیایی و پلیمری در بستر رسمی مبادلات بورس کالا درنظر گرفت. زیرا رشد قیمت‌ها در ماه‌های اخیر چنان روند افزایشی را پیموده که می‌توان گفت هم اکنون به اوج خود رسیده است آن هم در شرایطی که به نظر می‌رسد موجودی انبارها در بازار داخلی به گونه‌ای است که محرکی برای عقبگرد تقاضا به شمار می‌رود. از طرف دیگر سیگنال‌های مبنی بر ورود به شرایط رکود تورمی در این صنایع بسیار جدی است. این عوامل سبب رواج ترس در بین خریداران شده است که می‌تواند به‌عنوان نگرانی مضاعفی بر بازار تلقی شود. استمرار رشد نرخ‌های پایه مواد اولیه در بازار محصولات پتروشیمیایی بورس کالا در کنار روند کاهش حجم معاملات طی هفته‌های اخیر به نوعی حاکی از به صدا درآمدن زنگ خطر شرایط رکود تورمی در این صنایع به شمار می‌رود.

همچنین تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده تابستان نسبت به دوره مشابه سال گذشته که به‌عنوان تورم نقطه به نقطه از آن یاد می‌شود، در فصل تابستان سال جاری به ۷/ ۴۰ درصد رسیده است. به عبارت ساده‌تر میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان به ازای تولید کالاها و خدمات در داخل کشور، طی تابستان ۹۹ نسبت به تابستان سال ۹۸ به میزان ۷/ ۴۰ درصد افزایش داشته است.