رونق گروه صنعت کاشی در گرو رونق سیمان و مسکن

یکی از ویژگی‌های دیگر این صنعت این است که صنعت کاشی و سرامیک به همراه شش صنعت دیگر دارای اولویت در سند ۱۴۰۴ است و قرار گرفتن این صنعت در کنار صنعت بزرگی مثل فولاد در این سند جزو نکات مثبت به حساب می‌آید.

به‌طور کلی رکود یا رونق حاکم بر صنعت انبوه‌سازی تاثیر بسیار زیادی در صنعت کاشی و سرامیک دارد اما عوامل دیگری هم هستند که فعالیت در این صنعت را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند. عواملی مانند ریسک نرخ ارز، چالش‌های موجود در صادرات به دلیل تحریم و کرونا، بازار رقابتی کامل و چند مورد دیگر از مواردی هستند که این صنعت را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار دیگر این صنعت، واردات کاشی‌های لوکس از کشورهای اسپانیا و ایتالیا است که طبق گفته انجمن کاشی و سیمان حجم واردات کاشی و سیمان در سال ۹۷ به ۳۲۰ هزار متر مربع رسید که در مقایسه با سال ۹۶، رشد ۱۴۰ برابری داشته است که شاید دلار ۴۲۰۰ تومانی یکی از دلایل این حجم از واردات در سال ۹۷ بوده باشد.

البته به دلیل رشد قیمت دلار معمولا کاشی‌های لوکس اسپانیایی و ایتالیایی به مراتب گران تر از کاشی‌های ایرانی هستند و این امر باعث شده این کاشی‌ها فقط در ساختمان‌های لوکس به کار روند.

در این صنعت ۸ نماد فعال دیده می‌شود: کاشی‌ و سرامیک‌ حافظ‌ (کحافظ)، کاشی تکسرام‌ (کترام)، کاشی سعدی (کسعدی)، تولیدی گرانیت بهسرام (کهرام)، کاشی صدف سرام استقلال آباده (کصدف)، کاشی‌ الوند (کلوند)، صنایع‌ کاشی‌ و سرامیک‌ سینا (کساوه)، کاشی پارس (کپارس) .

بررسی بنیادی از دیدگاه نسبت قیمت به درآمد(P/ E) سود هر سهم (EPS) نشان می‌دهد که میانگین P/ E این صنعت ۶۶ است. حتی کحافظ دارای P/ E، ۲۸۵ است در صورتی که میانگین P/ E بازار حدودا عدد ۲۰ است. یکی از دلایل این P/ E بالا در این صنعت، امید سهامداران به افزایش سرمایه نمادهای صنعت کاشی و سرامیک است.

از دید EPS دو نماد کصدف و کهرام هر دو زیان‌ده هستند. البته هر دو این نمادها در بازارپایه فرابورس در حال معامله‌اند. با احتساب دو نماد زیان‌ده کصدف و کهرام، میانگین EPS در این صنعت عدد ۵۱۸ ریال است.

حجم معاملات در این صنعت نسبت به صنایع دیگر بورسی همچون خودرو، بانک، پتروشیمی، پالایشگاه و... بسیار کمتر است و یکی از مهم‌ترین دلایل آن این است که این صنعت جزو صنایع لیدر بورسی محسوب نمی‌شود و همیشه از نظر حجم معاملات جزو پایین‌ترین حجم معاملات قرار داشته است؛ به همین دلیل ریسک نقدشوندگی این صنعت به مراتب بالاتر است و امکان سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در این صنعت را فراهم نمی‌کند.

حتی دو نماد نقدشونده این صنعت یعنی کترام و کحافظ به ترتیب دارای رتبه ۲۲۵ و ۳۱۹ از نظر رتبه نقدشوندگی در ۱۲ ماه گذشته هستند. معمولا رشد گروه انبوه‌سازی و سیمانی باعث می‌شود که در نمادهای صنعت کاشی و سرامیک هم تحرکات خوبی دیده شود و بارها دیده شده است که با تحرکات مثبت در دو صنعت یاد شده، صنعت کاشی و سرامیک هم از این رشد بی‌نصیب نمانده است.