شاهد جنگ و اقتصاد

محمدرضا قسیمی

کتاب

مولف این کتاب که از مدیران سابق بانک مرکزی ایران است، اقدام‌های بانک مرکزی را در دوران جنگ هشت ساله ایران و عراق بررسی کرده است. این بررسی که مستظهر به اطلاعات اقتصادی، داده‌های آماری و مشاهدات و تجربه‌های بلاواسطه مولف است، واکاویِ وضع اقتصادی و پولی ایران را از دهه ۵۰ و افزایش ناگهانی درآمدهای نفتی آغاز می‌کند، با طرح‌های دولتی‌سازی اوایل انقلاب ادامه‌ می‌دهد و با تحولات دوران جنگ به پایان می‌رساند. در فصول مربوط به مقاطع سه‌گانه جنگ (ابتدای جنگ، دوره بهبودی نسبی اقتصادی، دوره فرسایش اقتصادی) فرصت‌های از دست رفته اقتصادی تحلیل می‌شود. تعمق در تجربه‌های مطرح شده در این کتاب، چراغ راهنمای مناسبی است برای فهمیدن وضع اقتصادی امروز ایران.

کتاب با شرح دشواری‌های اقتصادی ایران در ماه‌های اول جنگ آغاز می‌شود: دوم آبان ۱۳۵۹ شهر مرزی خرمشهر اشغال شد و به این ترتیب بندر خرمشهر با بیش از ۲۰ اسکله، بدون استفاده ماند.به این ترتیب، چاره‌ای جز آماده کردن بندرهای نیمه‌تمام عباس و بوشهر نبود؛ ولی آماده‌سازی و استفاده از این بندرها با دشواری‌هایی از قبیل تکمیل پروژه ساخت آنها، بهره‌برداری از انبارهای ذخیره و فراهم کردن وسایل حمل‌ونقل مورد نیاز برای ارسال کالاها به مراکز مصرف روبه‌رو شد. در این شرایط، مشکلات با شروع رکود اقتصادی پیچیده‌تر شد و تولید ناخالص داخلی به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۵۹ کاهش قابل‌ توجه ۲۳ درصدی را نشان داد. در این سال میزان نفت صادراتی از ۶/۲ میلیون بشکه در روز در سال ۱۳۵۸ به ۹۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت که منجر به محدود شدن دریافت‌های ارزی ناشی از صادرات نفت به ۱۲ میلیارد دلار شد. آثار منفی فیزیکی و روانی شروع جنگ غیرمنتظره، همراه با شرایط رکود اقتصادی، چاره‌ای جز برنامه‌ریزی متناسب با موقعیت جنگی، مبنی بر سهمیه بندی کالاها باقی نگذاشت. نگرانی از تورم ۲۴ درصدی این سال و جست‌وجو برای راه‌حل مناسبی جهت برخورد با آن، یکی از بارزترین دغدغه‌های آن زمان به‌شمار می‌آمد.

 

ناگفته‌های بورس ایران

علی صالح آبادی

کتاب

بازار سهام نبض و نماگر  اقتصاد است، گروهی هم آن را «دماسنج اقتصاد» لقب داده‌اند. بازار سهام با هریک از این القاب و نام‌ها که خوانده شود، بازاری هوشمند و زنده است که در آن حرف‌ها و خبرها، به سرعت برق و باد می‌پیچد و کوچک‌ترین تغییرات در حوزه‌های مختلف، به تندبادهایی تبدیل می‌شود که فعالان بازار و ذی‌نفعان و مقام‌های مسوول را به تکاپو می‌اندازد. این کتاب شرح دهه پرتحول بورس ایران (۱۳۸۴-۱۳۹۳) است و مولف که خود در این دوران سکاندار سازمان بورس و اوراق بهادار بوده است، به عنوان منبع دست اول، تلخ و شیرین این دوران را روایت می‌کند.

 

هوش اجتماعی

رسول رمضانیان

کتاب

موضوع این کتاب هوش اجتماعی است که مولف با کمک داستان‌های کلامی و تصویری آن را برای خوانندگان توضیح می‌دهد. به باور مولف، هوش اجتماعی توانایی تعامل افراد با یکدیگر است و موجب هم‌افزایی ارزش افزوده جامعه می‌شود. این بازار کار است که مشخص می‌کند سیستم آموزش و پرورش باید چه نیروهایی را تربیت کند اما در ساختار آموزش و پرورش ایران برنامه‌ای برای تقویت هوش اجتماعی دانش‌آموزان که ابزار هم‌افزایی است، در نظر گرفته نشده و بیشتر بر هوش انفرادی و حل مساله تاکیده شده است. این کتاب کوششی است برای نشان دادن همین مساله.

دوره های مالی و سرمایه گذاری دوره های مدیریت و اقتصاد دوره های ارتباطات و روزنامه نگاری
کتاب های اقتصادی کتاب های مدیریت و بازرگانی کتاب های سیاسی
کتاب های اندیشه و فرهنگ کتاب های کودک و نوجوان کتاب های ادبیات و هنر