استانداری از جنس مردم نصف جهان

بزرگ‌ترین اولویت اصفهان

اصفهان از بزرگ‌ترین استان‌های کشوراست که حساسیت‌ها نسبت به آن فراوان و گزینه‌های موجود با سوابق مدیریتی و اجرایی مختلف هم برای انتخاب استاندار آن زیاد بود.

نیاز این استان ،فردی بود که بتواند با مدیریت قوی و برنامه‌های مدبرانه و اجرایی ،چالش‌هایی که تبدیل به بحران شده‌اند را حل نماید.

تا سرانجام با انتخاب جمالی نژاد تکلیف مردم این استان مشخص و گمانه‌زنی‌ها به پایان رسید.

و حالا زمانی رسیده که درخواست‌های مردم اصفهان از استاندار منتخب دولت چهاردهم آغاز و البته گفته‌ها و شنیده‌ها نشان می‌دهد زاینده‌رود برای آن‌ها از مهم‌ترین و پر اولویت‌ترین مباحث است.

قابل‌ذکر است رفع بحران‌های زیست‌محیطی این استان ، توجه به فضای کسب‌وکار وافت بیکاری و تورم در استانی که معمولا در قله تورمی  کشور قرارگرفته از خواسته‌های مردم این استان است.

با توجه به اهمیت مقام استانداری برای یک‌خطه پر چالشی مانند  اصفهان، روزنامه دنیای اقتصاد با ۲ تن از چهره‌های استان با سوابق روشن اجرایی در ارتباط با پیامشان به استاندار جدید ، گفت‌وگویی را انجام داد که در ادامه به آن پرداخته می‌شود.

اصفهان مستعد چالش‌های بزرگ‌تر

سید محمود حسینی سیاست‌مدار و مدیر ارشد اجرایی ایرانی و استاندار اصفهان از ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۴ در دوره اصلاحات با تأکید بر جایگاه یک استاندار در مدیریت راهبردی یک استان  می‌گوید:استاندار ،شخصی است که جایگاه نخست را در یک استان داشته و باید در زمان‌های حساس تصمیم‌گیرنده باشد .

ضمن اینکه رابط میان حاکمیت و مردم است و مسوولی برای  توسعه و امنیت استان بشمار می‌آید.

درواقع ،استاندار، بااقتدار خود، در جهت توسعه و امنیت استان ،همه دستگاه‌ها و قوا از مجریه تا مقننه و قضاییه را با یکدیگر هماهنگ می‌کند.

به گفته این مسوول اما برای استان بزرگ اصفهان که با چالش‌های زیاد و مسائل پیچیده‌ای درگیر است، استاندار باید ضمن شناخت کافی نسبت به این معضلات، درراستای  حل آن‌ها، اولویت‌بندی داشته باشد.

و ادامه می‌دهد :اکنون مهم‌ترین مشکل اصفهان که از مرز چالش هم عبور نموده و به بحران و حتی ابر بحران رسیده مساله آب و محیط‌زیست است.آنچه زیست پذیری را در این خطه با مشکل مواجه کرده است.

   به‌علاوه مشکلاتی مانند نابرابری‌های موجود، شکاف‌های طبقاتی و اجتماعی و فشارهای اقتصادی از دیگر مواردی است که ضرورت توجه جدی از سوی مدیریت ارشد استان را لازم دارد.

حسینی تصریح می‌کند :آخرین آمارهای رسمی چنین اعلام می‌کند که اصفهان ازلحاظ شاخص فلاکت ،استان دوم است و نشان می‌دهد تورم و بیکاری در اصفهان به کجا رسیده است.

   بااینکه تصور غالب، بر آن است که این استان برخوردار بوده اما گزارش‌های رسمی خبر از مشکلات جدی مانند تورم ، بیکاری و نابرابری را در زیرپوست جامعه می‌دهد.

وی بیان می‌کند :قطعاً این شکاف اجتماعی و درآمدی که در این منطقه وجود دارد آن را مستعد چالش‌های اجتماعی می‌کند که مقابله با آن نه از طریق ابزارهای فشار و زور بلکه باتدبیر و برنامه و روش‌های مدیریتی حل می‌شود. امید می‌رود که مدیریت جدید، بکوشد استان را به مسیر توسعه پایدار بازگرداند.

چرا استان به این نقطه رسید؟

عباس حاج رسولی‌ها رئیس فعلی کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در دوره‌های اول، دوم، سوم و چهارم و رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در دوره دوم و سوم که سابقه طولانی را در مسوولیت‌های شهر اصفهان داشته است با یادآوری رتبه یک به آخر مانده اصفهان در شاخص فلاکت کل کشور بیان می‌کند: این رتبه ،اصلاً زیبنده اصفهان نیست.استانی که همه‌جا حرف نخست را زده در صنعت ، در مراکز علمی و در نیروی انسانی از بهترین‌ها بوده و بیشترین درصد شهدا را نسبت به جمعیت خود داشته است .

قطعاً می‌بایست بررسی شود چرا این استان به این نقطه رسیده و پس از ۴ سال به کجا خواهد رسید.

وی ادامه می‌دهد :اما چالشی که برای اصفهان ،بزرگ‌ترین و عمده‌ترین محسوب می‌شود رودخانه‌ای است که نامش زاینده‌رود و باید بر اساس همین نام ،همواره جاری باشد ولی به رودخانه فصلی تبدیل‌شده است.

ضرورت دارد که باکار کارشناسانه ،جاری بودن این رود تحقق گیرد. چه‌بسا پروژه اصلی آن‌هم بهشت‌آباد است و نباید فرصت را با طرح‌ها و مباحث دیگر ،هدر داد.

این    اظهار می‌کند :همان‌گونه که رئیس دولت چهاردهم نسبت به کار کارشناسانه تأکید دارد مردم اصفهان نیز برای این رودخانه اقدامات و نظرات کارشناسی را طلب می‌کنند. اینکه آیا جاری بودن آب رودخانه در استان‌های دیگر،ارزش‌افزوده ایجاد می‌کند یا جاری شدن در اصفهان که سال‌های زیادی آب این رودخانه را داشته و اکنون با توقف آن دچار چالش‌های بسیار زیادی شده است.

وی تصریح می‌کند :مهمی که استانداران قبلی باوجود تلاش اما نتوانستند در مورد آن به یک جمع‌بندی برسند زیرا دولت‌ها  حامی آن‌ها نبود.

بر این اساس اکنون می‌بایست با حمایت دولت از استاندار، مشکل چندساله رودخانه زاینده‌رود به‌صورت پایداری حل شود.

و در ادامه آن نیز چالش آلودگی که نبود رودخانه زاینده‌رود یکی از دلایل آن است موردنظر واقع شود.با توجه به اینکه روزهای سالم در اصفهان ،بسیار اندک و در برابر روزهای ناسالم زیاد که این مساله اصفهان را با مصائب زیادی مواجه ساخته است.

حاج رسولی‌ها می‌گوید :اما مورد دیگری که لازمه توجه بالایی را از سوی استاندار منتخب اصفهان دارد بافت تاریخی این شهر است. که بخش‌هایی از آن رهاشده و شاید اگر کمک شهرداران نبود ساختمان‌های زیادی از میراث اصفهان نابود شده بودند.

مضاف بر آن‌که ساکنان اطراف تعدادی از بافت‌های تاریخی به دلایلی مانند تصویب قوانین سخت‌گیرانه دچار مشکلاتی شده و مجبور به رهاسازی ساختمان خود و تبدیل آن‌ها به بیغوله‌ها شده است که این مورد هم باید مدنظر استاندار قرار گیرد.

وی بیان می‌کند :موضوع دیگر، مدیریت واحد شهری است که برای اصفهان به‌عنوان آزمونه اجرا شود آنچه به نفع دولت و مردم اصفهان خواهد بود.

پیش‌ازاین هم درزمان استاندار وقت دولت احمدی‌نژاد ، نمونه این کار آغاز شد وامید می‌رود اکنون ادامه یابد . اقدامی است که در صورت اجرایی شدن ،ثمره آن را دولت و مردم خواهند دید.

این مسوول می‌گوید :و آنچه حتماً لازم است استاندار اصفهان توجه داشته باشد حمل‌ونقل این استان است. از قطار سریع‌السیر که سال‌هاست آغاز و همچنان ناتمام مانده تا حمل‌ونقل هوایی و زمینی که با کمبودهای زیادی روبرو است.درصورتی‌که با رفع مشکلات این حوزه ،اصفهان می‌تواند به مرکزی برای توریسم تبدیل شود.

گام‌های جدی برای حل مشکلات استان

حاج رسولی‌ها  تصریح می‌کند :درمجموع استاندار جدید با استانی روبروست که کار،برای آن بسیار فراوان است و با توجه به اینکه استاندار اصفهان از مردم این دیاراست و همچنین باوجود سابقه شهرداری و معاونت عمرانی ایشان، انتظار می‌رود با کمک و حمایت دولت و استفاده از ظرفیت‌های بومی و محلی این استان ،در رفع چالش‌هایش، پرتوان عمل نماید.

 چراکه مردم توانمند این استان بارها قابلیت‌های خود را نشان داده و حالا هم می‌توانند با وجود یک سکان‌دار قوی  در جهت بهبود شرایط این استان،گام‌های جدی‌تری را بردارند.