رونق سـاخت‌وسـاز از مسیر نمایشگـاه

رکود یک صنعت مادر

صنعت ساختمان‌سازی از آن  بخش‌های استراتژیک و حیاتی است که علاوه بر نقش غیرقابل‌انکارش در توسعه اقتصادی،اجتماعی و زیربنایی همه کشورها تأثیر مستقیم و غیرمستقیمی را  بر بسیاری از صنایع دیگر دارد.

صنعتی است که تحرک و رونق آن،افزایش اشتغال و بهبود کیفیت زندگی شهروندان را موجب می‌شود.

درواقع اهمیت بالای آن به دلیل ارتباط گسترده‌اش با سایر بخش‌های اقتصادی مانند تولید مصالح ساختمانی، خدمات مهندسی، حمل‌ونقل و حتی صنایع وابسته‌ای چون فولاد و سیمان و درنهایت به دلیل تأثیری است که  در رونق سایر صنایع ایجاد می‌کند.

در این حال،سال‌هاست که این صنعت پراهمیت،از جایگاه اصلی و قبلی خود دور،اشتغال و سرمایه‌گذاری در این حوزه کمتر،قیمت ساخت‌وساز هم‌افزایشی شده است.

چه‌بسا افزایش قیمت‌ها و نبود تقاضای واقعی در بازار مسکن ،نمایان گر رکود صنعتی است که از آن به‌عنوان صنعت مادر نام‌برده شده اما مدت‌هاست که سازندگانش بی‌رغبت و خریداران هم بی‌میل به خرید شده‌اند چراکه توانشان سازگار با نرخ‌های امروزی نیست.

محوری بالا، کوچک، وسط گزارش copy

ابزارهایی برای رونق ساخت‌وساز

آمار و گزارش‌های مربوط به آخرین وضعیت ساخت‌وساز و عرضه جدید به بازار مسکن،تائید کننده ثبت رکود تاریخی در بازار سرمایه‌گذاری ساختمانی و تولید مسکن است.

واقعیت آن است جهش نرخ دلار و تاثیری که  بر بازارهای دیگر گذاشت بخشی از سرمایه‌گذاران ساختمانی را با توجه به گرانی هزینه‌های ساخت و احتمالا به‌صرفه نبودن، از ادامه فعالیت منصرف و بازار مسکن را در رکود عمیقی قرارداد.

قابل‌تأمل آن‌که در مقطعی با این اتفاق روبرو شدیم که انتظار می‌‌‌رفت به جریان افتادن طرحی مانند نهضت ملی مسکن و ساخت یک‌میلیون واحد در سال،بهبوددهنده شرایط باشد.

درصورتی‌که وضعیت بازار مسکن،میزان ساخت‌وسازها و ارقام حاصل از گزارش فعالیت‌های ساختمانی از واقعیت دیگری خبر داده و البته این اتفاق چندان غیرقابل‌پیش‌بینی هم نبود.

اما اصفهان،کلان‌شهری که همواره به‌عنوان قطب‌ مهم صنعتی و تاریخی ایران،مطرح و جایگاه ویژه‌ای را در ساخت‌وساز و پروژه‌های مسکنی دارد نیز مستثنا از این شرایط ناخوش‌احوالی درزمینهٔ صنعت ساختمان نیست .

اصفهان   استانی است که با برخورداری از زیرساخت‌های قوی در حوزه تولید مصالح ساختمانی یکی از مراکز تأمین این محصولات برای پروژه‌های ساختمانی در سراسر کشور محسوب شده علاوه بر اینکه  از موقعیت جغرافیایی استراتژیک برخورداراست و به‌عنوان پل ارتباطی میان مناطق مرکزی، جنوبی و غربی ایران، مقصدی جذاب برای سرمایه‌گذاری در حوزه ساختمان است. همچنین بافت تاریخی و ارزشمند این شهر، فرصت‌های بی‌نظیری را  برای بازسازی، توسعه و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مسکونی و تجاری ایجاد می‌کند. براین اساس نمایشگاه بین‌المللی اصفهان هرسال، شرایطی را فراهم می‌آورد تا فعالان و تولیدکنندگان ساخت‌وساز، بتوانند توانمندی‌های خود را به نمایش بگذارند .با ارائه محصولات خود به‌ویژه نوین‌ترها با فناوری‌های جدید و پیشرفته نیز در این زمینه آشنا شوند و با تعاملاتی با سرمایه‌گذاران و فعالان دیگر استان‌ها و کشورهای خارجی امکان ارتقای این صنعت را به دست آورند.

محمد گیوی، معاون امور نمایشگاهی، برنامه‌ریزی و بازاریابی شرکت نمایشگاه‌های اصفهان در گفتگو با روزنامه دنیای اقتصاد با اشاره به برگزاری بیست و هفتمین دوره نمایشگاه صنعت ساختمان در اصفهان بر اهمیت صنعت ساختمان به‌عنوان یک صنعت پیشران  وبر نقش کلیدی نمایشگاه در ایجاد ارتباط بین فعالان و تولیدکنندگان این صنعت تأکید کرد.

وی بابیان اینکه صنعت ساختمان بر بیش از یک‌صد صنعت دیگر تأثیرگذار است، گفت: نمایشگاه‌ها به‌عنوان بستری برای برقراری ارتباط میان فعالان و تولیدکنندگان، نقش مهمی در ارتقای تعاملات و رونق صنعت ایفا می‌کنند.

او ادامه داد:اما اینکه نمایشگاه ساختمان چه تاثیری در پیشبرد اهداف این صنعت دارد لازم است به رکودی اشاره شود که سال‌هاست در اقتصاد رسوخ یافته و شامل حال صنعت ساختمان هم می‌شود ازاین‌رو با ابزارهایی مانند نمایشگاه سعی بر آن است با برقراری بستر ارتباطی میان فعالان و تولیدکنندگان، سطح تعاملات، ارتقا یابد و ازآنجاکه تولیدات ساختمانی هم چندان وابستگی به خارج از کشور ندارد تولیدکنندگان داخلی در محل این نمایشگاه می‌توانند با سایر تولیدکنندگان در ارتباط و تعامل قرار گیرند و مذاکرات تجاری انجام دهند. درمجموع رسالت نمایشگاه ارتباط طرفین با یکدیگر است.

گیوی با اشاره به ماهیت و نقش نمایشگاه‌ها در خلق فرصت‌های جدید برای کسب‌وکارها بیان کرد: ایجاد بستر ارتباطی بی‌واسطه بین تولیدکنندگان و فعالان صنعت و حتی مشتریان نهایی، زمینه‌سازی برای معرفی محصولات جدید، تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت با برگزاری کارگاه آموزشی‌های تخصصی در حاشیه نمایشگاه و کمک به افزایش صادرات و مراودات تجاری بین‌المللی با دعوت از هیات‌های تجاری کشورهای همسایه، از مهم‌ترین فرصت‌هایی است که در نمایشگاه صنعت ساختمان اصفهان، به شکل ویژه آن را پیگیری کرده‌ایم.

وی در ارتباط با میزان استقبال از نمایشگاه صنعت ساختمان اصفهان، اظهار داشت: هرساله شاهد افزایش تعداد شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان این نمایشگاه هستیم. این امر نشان از اهمیت و جایگاه ویژه این رویداد در صنعت ساختمان کشور دارد.

و همچنین با تاکید بر اهمیت کیفیت و تنوع محصولات عرضه‌شده در نمایشگاه،گفت:  تلاش بر آن است تا با ایجاد فضایی رقابتی، تولیدکنندگان را به ارائه محصولات باکیفیت‌تر و متنوع‌تر تشویق کنیم.

این مسوول بیان کرد :سعی بر آن است  تا با افزایش کیفیت و تنوع برنامه‌های جانبی، نمایشگاه ساختمان را به یک رویداد بین‌المللی تبدیل کنیم. همچنین، با تقویت همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، به ارتقای سطح علمی و فنی صنعت ساختمان کمک خواهیم کرد.

معاون امور نمایشگاهی، برنامه‌ریزی و بازاریابی شرکت نمایشگاه‌های اصفهان  همچنین  گفت :نمایشگاه صنعت ساختمان اصفهان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای صنعت ساختمان کشور، نقش مهمی در توسعه و رونق این صنعت ایفا می‌کند و با توجه به اهمیت این نمایشگاه، انتظار می‌رود در آینده شاهد رشد و توسعه بیشتر آن باشیم.

همه حلقه‌ها ایفای نقش کنند

تورم،تحریم،نرخ ارز و درنهایت  افزایش قیمت مصالح ساختمانی و رشد نرخ مسکن از چالش‌هایی است که صنعت ساخت‌وساز را گرفتار خودکرده و تا زمانی هم که این مشکلات ازسر راه تولید مسکن برداشته نشود، بازار مسکن همچنان در دوره‌های تناوبی رکود طولانی‌مدت تورمی و بعضا دوره‌های رونق کوتاه‌مدت تورمی به‌صورت سلسله وار به سر خواهد برد و نمی‌توان یک بازار باثبات  و جاری را در این بخش، انتظار داشت.

در این میان،ازنقطه‌نظر عده‌ای ارائه زمین رایگان  کاهش هزینه‌های مؤثر در قیمت تمام‌شده ساخت‌وساز،ارائه تسهیلات آسان و … راهکارهایی است که می‌تواند ساخت‌وساز را تا میزانی وارد فاز رونق کند.

برخی دیگر هم معتقدند تا زمانی که تورم کاهش نیابد نمی‌توان توسط هیچ راه‌حل و تدبیری،تورم بخش مسکن را کاهش داد و تحرک و پویایی را در این حوزه وارد نمود.

عده‌ای نیز رونق ساخت‌وساز را وابسته به حلقه‌هایی چون رویدادهای نمایشگاهی، افزایش تعاملات بین‌المللی و حمایت‌های دولتی می‌بینند که هرکدام اگر نقش خود را به‌خوبی ایفا کند درمجموع می‌توان نتیجه‌ای مطلوب‌تر را در این زمینه شاهد بود.

چه‌بسا صنعت ساختمان‌سازی در ایران،باوجود موانع و محدودیت‌های این سال‌ها،اما از بخش‌های کلیدی و اساسی اقتصاد کشور است که برای پیشبرد آن لازم است دولت به همراه بخش خصوصی درصدد رفع چالش‌های موجود و بهره‌مندی از فرصت‌های بی‌نظیر این صنعت برآیند تا حوزه‌های دیگر هم پیرو پویایی صنعت ساخت‌وساز،رونق دوباره‌ای را تجربه کنند.