معرفی کتب copy

گروه انتشاراتی ققنوس این رمان را با ترجمه سهیل سمی منتشر کرده است. نسخه الکترونیکی این کتاب را می‌توانید از طاقچه خرید و دانلود کنید. برای آشنایی با شیوه‌ خرید کتاب سرگذشت ندیمه می‌توانید راهنمای خرید و پرداخت آنلاین در بخش سوالات متداول را مطالعه کنید.

درباره کتاب سرگذشت ندیمه اثر مارگارت اتوود

داستان سرگذشت ندیمه که روایت اول‌شخص زنی به نام آفرد را به تصویر کشیده است، در جریان انقلابی در ایالات‌متحده اتفاق می‌افتد. داستان در شهر کمبریج در ماساچوست ایالات‌متحدۀ آمریکا اتفاق می‌افتد که پس از ترور رئیس‌جمهور آمریکا و به رگبار بسته شدن همۀ اعضای کنگره ایالات‌متحده به وسیله مسیحیان بنیادگرا موسوم به «فرزندان یعقوب»، شرایطی انقلابی را ایجاد می‌کنند. از پی این شرایط، قانون اساسی لغو شده و با سانسور شدید اطلاعات ایالات‌متحدۀ آمریکا را به یک دیکتاتوری نظامی به نام «گیلاد» تبدیل می‌کنند. در این حکومت تمامیت‌خواه جدید، مسائلی از تحجر سر بازکرده و حقوق و آزادی‌های مدنی از شهروندان سلب شده و متخلفان مذهبی و یا سیاسی به‌شدت مورد مجازات قرار می‌گیرند.

قوانین و مقررات مدنی که پیش از ایجاد حکومت جدید وجود داشته، ازجمله ازدواج مجدد، طلاق، سقط‌جنین و... همگی لغو شده و باکسانی که از آن‌ها پیروی نمی‌کنند به‌شدت برخورد می‌شود. این حکومت جدید با تفسیری خاص از متون مقدس عهد عتیق، قوانینی را تنظیم می‌کند که با ایجاد تعصبات اجتماعی ساختار طبقات اجتماعی را از نو طرح‌ریزی می‌کند. در شرایط جدید، زنان شهروندان درجه‌دو محسوب می‌شوند و تنها مردها هستند که حق مدنی انجام کار هایی را دارند. زنان، به‌نوعی جزو اموال مردان به‌حساب می‌آیند و برای خانه‌داری، خوش‌خدمتی و بارداری به کار می‌آیند و به‌جز این موارد در سایر امور نمی‌توانند دخالتی داشته باشند و نه حتی اجازه دارند که به خواندن و نوشتن بپردازند. حتی در دادگاه گفته‌های یک زن موردقبول واقع نشده و نیاز به یک سند و یا شاهد مرد دارد.

در فضای رعب‌آور و پرجنب‌وجوش گیلاد، سرویس امنیتی مخوفی وجود دارد که بر همۀ اعمال شهروندان نظارت می‌کند و تا هر جا که بتواند در امور خصوصی آن‌ها وارد می‌شود. این سرویس امنیتی حکومت اجازۀ انجام هر کاری را دارد و هرکسی را که بخواهد دستگیر کرده و مورد شکنجه قرار می‌دهد.

«آفرد» جزو معدود زنانی‌است که در شرایط آب‌وهوایی مسموم ایجادشده، توانایی باروری دارد. او پیش‌ازاین جریانات همسر و فرزندی داشت اما ازآنجا‌که همسرش یک‌بار طلاق گرفته بود، با اجرای قانون لغو طلاق، مجبور به جدایی از یکدیگر شدند. به دلیل اینکه فرزند آوری آفرد ثابت‌شده بود، او را برای فرمانده طبقۀ حاکمه به‌عنوان «ندیمه»

در نظر گرفتند.

زنان در رمان سرگذشت ندیمه در طبقات اجتماعی خود با کدهای رنگی مختلفی که می‌پوشند طبقه‌بندی می‌شوند. همسران فرماندهان (آبی آسمانی)، ندیمه‌ها (قرمز با کلاه‌های سفید بزرگ)، عمه‌ها (مسوولیت آموزش کلفت‌ها را بر عهده داشتند بالباس قهوه‌ای)، مارتاها (زنان مسن‌تر نابارور که کار آشپزی یا خدمتکاری می‌کردند بالباس سبزرنگ)، همسران ارزان (کسانی که با مردان طبقۀ نازل‌تر ازدواج می‌کردند بالباس راه‌راه آبی و قرمز و سبز)، دختران بسیار جوان (که اغلب در ۱۴سالگی ازواج می‌کردند بالباس سفید)، بیوه‌ها (بالباس سیاه).

«آفرد» در جریان زندگی‌ و مرور خاطراتش فرازوفرود‌هایی را طی می‌کند، اما رفته‌رفته فرماندهی که برای باروری به او سپرده‌شده بود، شروع به مراودات خارج از رسوم می‌کند. ملاقات متعددی با او دارد و او را به محل کارش دعوت می‌کند و حتی برای یک مهمانی او را با خود می‌برد که همۀ این‌ها غیرقانونی‌ به‌حساب می‌آیند.

 رفته‌رفته ارتباط آن‌ها زیادتر می‌شود و ترس از تبعید شدن به خاطر سرپیچی از قوانین او را آزار می‌دهد. همچنین در جریان ارتباط‌ با ندیمۀ دیگری که باهم به خرید می‌رفتند، متوجه گروهی زیرزمینی می‌شود که در تلاش برای از بین بردن این حکومت‌اند...

پایان کتاب سرگذشت ندیمه

(هشدار: این بخش می‌تواند قسمتی از پایان داستان را فاش کند)

داستان با پایانی فراداستانی به پایان می‌رسد. در اجلاس بین‌المللی که حدود دویست سال پس‌ازاین ماجراها اتفاق می‌افتد (۲۱۹۵)، محققی گزارش می‌دهد که شرح زندگی آفرد درزمانی که در این داستان شرکت داشته است بر روی نوارهای کاست ضبط‌شده است.

خرید و دانلود کتاب سرگذشت ندیمه را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

ازآنجایی‌که فضای داستان سرگذشت ندیمه هم به مسائل و حقوق مدنی زنان پرداخته و هم به‌نوعی در پیوند با ساختارهای متحجرانۀ و امکان بازگشتی خطرناک به آن است، این کتاب می‌تواند جزو کتاب‌هایی که هر زن یا دختری باید بخواند قرار گیرد و برای کسانی مناسب باشد که به دنبال مواجه‌شدن با جامعۀ دیکتاتوری ضد آرمان‌شهری به همراه جذابیت‌های علمی-تخیلی هستند.