آشوب در قوانین تولید

ابتدا معرفی کوتاهی از فعالیت تولیدی خود ارائه و توضیح  دهید بازار محصولات شما به چه شکل است؟

شرکت طب پلاستیک نوین به عنوان بزرگترین تولید کننده ظروف بسته‌بندی یکبار مصرف و مصنوعات پلیمری در کشور محسوب می‌شود. در این شرکت بالغ بر ۷۰۰ نفر به صورت مستقیم شاغل هستند و بیش از ۱۲۰۰ نفر با شرکت‌های گروه که ۸ تا ۹ شرکت زیرمجموعه محسوب می‌شوند، فعالیت می‌کنند.  این شرکت سعی کرده تا جایی که امکان پذیر است زنجیره تولید محصول اعم از ماشین آلات، قالب و سایر نیازمندی‌های تولید را به صورت داخلی تامین کند. در همین راستا این گروه صنعتی در حوزه قالب هم یک شرکت ایجاد کرده که در آن محصولات روزآمد و قالب‌های وارداتی، مهندسی معکوس می‌شوند، در حوزه قالب‌سازی که یکی از نقاط ضعف کشور در صنعت پلاستیک محسوب می‌شود، صادرات محور هستیم و با توجه به مهارت و حرکت در مرز صنعت ، توانسته‌ایم با کشورهای صاحب نام در صنعت پلاستیک  رقابت کنیم. این شرکت در  چین، ترکیه و کشورهای منطقه و حتی  بازارهای فرامنطقه‌ای حضور فعالی داشته است.  

اما درباره قسمت دوم سوال شما، ما با وجود اینکه یک کشور توانمند در حوزه نفت هستیم، قیمت مواد اولیه صنایع پلاستیک چندان مناسب و رقابتی نیست، خصوصا با تغییراتی که امسال در بازار یک سری از مواد اولیه انجام شد و با توجه به وجود نرخ های چندگانه ارز در بازار سنا ، مبادله ، نیما و ...  باعث  شده تا حدودی  شرکت‌ها در  حوزه  صادرات در مقابل شرکت های خارجی تحت تاثیر قرار گیرند. در حالی که دولت‌های کشورهای رقیب ما از صنایعشان به شکل های گوناگون حمایت می‌کنند. مثلاً در چین روی مواد اولیه محصولات پلاستیکی سوبسید ارائه می‌شود، یا تعرفه ترجیحی که بین کشورهای مختلف وجود دارد از جمله بین امارات و هند ؛ به کمک می آید.  

 تولیدکنندگان  داخلی مواد اولیه خود را با نرخ ارز نیمایی خریداری میکنند. آیا این موضوع رقابت‌پذیری آنها را بالا نمی‌برد؟

درست است.  اما نقش مواد اولیه در بهای تولید درصد مشخصی است، ضمنا به دلیل رقابت‌هایی که در خرید  این مواد در بورس کالا رخ می‌دهد و همینطور بحث‌های مربوط به سهمیه‌بندی، تولیدکنندگان نمی‌توانند تمام مواد اولیه مورد نیاز خود را (با نرخ پایه) تامین کنند و یا با قیمت رقابتی بدست می آورند.  از سوی دیگر ما با موضوع ناترازی در انرژی خصوصا برق در تابستان روبه رو هستیم که این امر موجب می‌شود بسیاری از ظرفیت‌ها غیرفعال شود یا قیمت تمام شده بالا برود. البته در حال حاضر شرکت ما با ظرفیت کامل فعالیت می‌کند و  مشکلی از این جهت نداریم ولی بخش اعظمی از انرژی شرکت صرف تامین کسری‌ها و ناترازی از جمله ناترازی تامین انرژی می‌شود.  نکته مهم آن‌که موقعی هست شما یک مسیر هموار را پیش میروی و بالطبع در این صورت تمرکز کاملاً روی مسیر مستقیم و آن جاده است ولی زمانی هم وجود دارد که جاده‌ای نا ایمن پیش رو است و  یک راننده درست است که با تمام سرعت به سمت هدف حرکت می‌کند ولی باید به همه حواشی توجه کند که در این صورت ریسک بالا می‌رود.  

محصولات شما در حال حاضر به چه کشورهایی صادر می‌شود؟

ما به همه کشورهای  CIS همچنین امارات، عراق، افغانستان، کویت، قطر، اروپا،  استرالیا، آفریقای جنوبی، کانادا، عمان ، روسیه حتی ترکیه که خودش تولید کننده عمده مصنوعات پلیمری هست صادرات داریم.  محصولات ما هم‌اکنون حتی در آمازون هم عرضه می‌شود.

چگونه می‌شود این بازار را از نظر کمی و کیفی گسترش داد؟

صنعت پلیمر مخصوصاً در حوزه بسته بندی هر روز نو می‌شود . ما در دنیا دائماً شاهد تغییرات و نوآوری هستیم. مخصوصا اینکه جدیدا بسیاری از کشورها به جای شعار عدم مصرف پلاستیک به سمت بازیافت پلاستیک رفته ‌اند، چون جایگزین مناسبی در دنیا برای پلاستیک وجود ندارد و صنایع نوین به سمت پلاستیک حرکت کرده اند.  بازیافت حتی استفاده از محصول بازیافتی در صنایع غذایی در دنیای رایج شده و این یک اصل مهم شده است.

 ما در  این حوزه چقدر پیش رفتیم؟

باید پذیرفت که ایران در حوزه بازیافت ضعیف بوده است، ایران در حوزه بسته‌بندی هم فاصله زیادی با دنیا دارد.  با این حال در حوزه بسته‌بندی شرکت طب پلاستیک سعی کرده که بسته‌بندی‌های نوین به بازار عرضه کند ولی موضوع این هست که تا فرهنگ و یا نیاز یا لزوم استفاده از این بسته بندی نوین در جامعه جا بیفتد، زمان زیادی صرف می‌شود.  

شما  به برخی مشکلاتی در این صنعت اشاره کردید.  چه پیشنهاداتی برای حل آنها دارید و چه انتظاراتی از دولت وجود دارد؟

یکی از مسائل اصلی در این حوزه به  تغییرات سریع قوانین برمی‌گردد. همانطور که گفتم کشور ما یک روز با کمبود برق، یک روز ناترازی گاز و یک روز کسری تأمین مواد اولیه مواجه بوده و روز دیگر با تغییر قوانین در حوزه واردات ماشین  آلات روبه رو می‌شود.  این محدودیت ها و تغییر مکرر دستورالعمل‎‌ها  و قوانین خلق الساعه که پیش روی فعالان قرار می‌گیرد یکی از بزرگترین مشکلات را به وجود آورده است. همینطور  خود تحریمی و طویل بودن تصمیم گیری هم از آفت های این صنعت است.  اینها باعث شده که تولیدکننده  به جای اینکه تمرکز خود را روی موضوع فعالیت خود بگذارد، تمام توان را برای  حل معضلاتی که در بخش های مختلف مانند قوانین گمرگی، بانکی و امثالهم شکل گرفته، قرار دهند.