ضریب فرونشست در شمال شهر بیشتر است

به گزارش دنیای اقتصاد علی قاسم‌زاده در نشستی خبری با اعلام این نکته که  بودجه شهرداری در سال ۱۴۰۳ شمسی، ۳۴ هزار میلیارد بوده است گفت:  تلاش می‌شود تا این الگوی خوب  که در شهرداری نهادینه‌شده است، حفظ شود. از این بودجه ۷۰ درصد عمرانی است که ۶۰ درصد از بودجه عمرانی در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک صرف می‌شود و درمجموع یک هزار و ۴۷ پروژه عمرانی در بودجه ۱۴۰۳ پیش‌بینی‌شده است که ۹۱ پروژه آن شاخص است و شهر را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

شهردار اصفهان بابیان اینکه از یک هزار و ۴۷ پروژه، ۶۰۹ پروژه در حال اجراست، ادامه داد: از این تعداد، ۵۵۲ پروژه کمتر از ۵درصد انحراف دارد و طبق زمان‌بندی جلو می‌رود و از یک هزار و ۴۷ پروژه، ۱۶۴ پروژه در حال طراحی است و ۴۹ پروژه تملک می‌شود، چراکه از جنس تملک آزادسازی است. ۳۰ پروژه معطل الزامات، ۲۷ پروژه به اتمام و به بهره‌برداری رسیده و ۴۱ پروژه هنوز آغاز نشده است.

وی اضافه کرد: یک جریان علمی تحت عنوان «عدالت مکانی» برای تأمین بودجه ۱۴۰۴ در دستور کارداریم و در دولت جدید احداث زیرساخت‌ها به‌خصوص در حوزه حمل‌ونقل و خطوط قطار شهری و مبحث آب را که مشکلی حیاتی است، مدنظر داریم. درواقع تفکر حاکم بر مدیریت شهری و فهم بالای مردم در صیانت از شهر باعث رعایت عدالت توسعه شهری شده است.

شهردار اصفهان با بیان اینکه قراردادها و اطلاعات مربوط به شهرداری در سامانه شفافیت بارگذاری شده است، گفت: در کنار این سامانه، سامانه سوت زنی برای گزارش تخلفات موجود در شهرداری تهیه‌شده است.

وی افزود: اصفهان اولین شهری خواهد بود که دو شبکه آب خواهد داشت، یکی آب شرب و یکی پساب که شبکه پساب برای استفاده در زمان بحران تدارک دیده‌شده است و تا پایان سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد.

قاسم‌زاده بابیان اینکه در این دوره مدیریت شهری دو پژوهش علمی در زمینه فرونشست اصفهان انجام داده‌ایم که طرح مطالعاتی اولیه برای مکان‌مند کردن فرونشست بود، افزود: اکنون دقیق می‌دانیم کدام مناطق درگیر فرونشست است و آن‌طور که می‌گفتند نباید نگران باشیم. تا حدود محور مسجد سید بابت فرونشست نگرانی زیادی وجود ندارد، اما  هرچه به سمت شمال شهر برویم ضریب فرونشست بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پژوهش دوم در خصوص اقدامات و مداخلاتی بود که بتوان آسیب‌های فرونشستی را کاهش داد، اضافه کرد: خوشبختانه به خروجی‌های خوبی رسیدیم، هرچند که هیچ‌کدام جز جریان دائمی زاینده‌رود و آبگیری بسترهای زیرزمینی برای کاهش خطر فرونشست اثربخش و حیاتی نیست.

شهردار اصفهان یادآور شد: خط مترو از میدان امام علی (ع) (میدان عتیق) با توجه به اینکه مراحل قانونی آن طی شده است، هم‌اکنون در حال احداث است.

او گفت: در این محدوده پروژه عمرانی داشتیم، اما با مشاهده علائم آثار تاریخی مواجه شدیم و پروژه از معاونت عمرانی به دفتر بهسازی و نوسازی شهرداری تحویل داده شد. سپس دانشگاه هنر وارد گفت‌وگو شد و گروه کاوش در محل استقرار یافت.

شهردار  اصفهان همچنین  با اشاره به اینکه به دنبال توقف پروژه معبر مزاحمت‌هایی برای ساکنان آن محدوده ایجادشده بود، خاطرنشان کرد: البته طی مکاتباتی با دادستان، خواستار بازگشت این معبر به حالت قبل شدند. گذر کمر زرین، بخشی از هویت تاریخی ما است و ما به دنبال این هستیم که معبر باز شود و محور تاریخی را نیز محفوظ نگه‌داریم.

در این رویداد خبری شهردار در پاسخ به خبرنگار دنیای اقتصاد مبنی بر میزان استفاده شهرداری از اوراق مشارکت با تعهد بازپرداخت نیمی از اصل و سود توسط دولت برای انجام پروژه‌های شهری مانند مترو گفت: سال گذشته ۶۰۰ میلیارد اوراق مشارکت با سهم پرداخت ۵۰ درصدی داشتیم که امسال به ۱۹۰۰ رسیده  اما هنوز  نتوانستیم آن را عملیاتی کنیم.

او همچنین در پاسخ به پرسش دیگری از رسانه دنیای اقتصاد در مورد قول و قرارهای با مدیر هتل چهارباغ و شهردار اسبق اصفهان  که با پیاده راه شدن چهارباغ عباسی عملیاتی نشد افزود : در هفته جاری با سازنده هتل جلسه داشتیم و بر این اساس مشکل معبر به دست خود سازنده و تسهیلگری شهرداری در حال حل است.