صدای اعتراض پرستاران اصفهان

در انتظار پاسخ دولت

رفع اضافه‌کاری‌های اجباری برای پرستاران، مشکل کمبود نیرو در مراکز درمانی ، واقعی شدن تعرفه‌های خدمات پرستاری، تأمین امنیت پرستاران در مراکز درمانی، اجرای قانون مشاغل سخت برای پرستاران ، متناسب شدن کار با حقوق ازجمله مطالباتی است که فعالان این صنف خواستار آن هستند.

آنچه فقدانش باعث دشواری‌های شغلی و درنهایت فرسودگی جسمی و روحی این قشر، خروج از شغل پرستاری و مهاجرت‌های گسترده می‌شود و درواکنش به همین شرایط ،به اعتراضات پرستاران طی هفته‌های  اخیر انجامید.

بخشی از آن‌ها نیز به این موضوع اعتراض نشان داده که در دوران  کرونا در مراکز درمانی حضور داشتند و سلامت و جان خود را به خطر انداختند با امیدواری به  آن‌که باوجود وعده وزیر وقت بهداشت ، استخدام می‌شوند اما این وعده اجرایی نشد.

عده‌ای هم به دلیل اضافه‌کاری‌های اجباری و بسیار طولانی بالاتر از ۱۰۰ ساعت  شاکی هستند.

و حالا با توجه به بلند شدن صدای این اعتراضات ،وزیر جدید بهداشت وعده داده است: «بودجه بدهی پرستاران در هیئت دولت محاسبه و تصویب شد و به‌تدریج پرداخت خواهد شد.»

به‌طوری‌که  قرار بر آن شده است که پرداخت معوقه‌های  کارکنان نظام سلامت به‌ویژه پرستاران و رسیدگی به وضعیت دارو جزو اولویت‌ها و برنامه‌های وزارت بهداشت در نظر گرفته‌ شود.

عباس عبادی معاون پرستاری وزارت بهداشت نیز با تاکید بر آن‌که فرایند پرداخت معوقه‌های  پرستاران که یکی از مسائل آن‌ها به‌حساب می‌آید از چند روز گذشته آغازشده است اظهار می‌کند: پیش‌بینی‌ها بیانگر این است که پرداخت مطالبات این گروه شغلی، حداکثر تا ۳ هفته آینده به پایان می‌رسد.

به گفته این مسوول  اعتبار موردنیاز را محاسبه و به دولت اعلام‌ کرده‌ایم و در حال حاضر، در انتظار پرداخت بودجه موردنیاز این موضوع از سوی سازمان اداری و استخدامی هستیم که روند پرداختی‌ها را تسریع کنیم. بودجه موردنیاز پرداخت معوقه‌های  پرستاران را ۷.۵ همت اعلام کرده‌ایم اما در انتظار پاسخ دولت برای بودجه تخصیص‌یافته هستیم.

مشکل اصلی تأمین معیشت است

بنا بر اذعان مسوولان نظام سلامت ، کشور با کمبود ۲۰۰ هزار نیروی پرستار مواجه است.

کمبودی که  حاکی از کمبود شدید نیروی کار در این بخش است. از طرفی هم بر طبق آمار و گزارش‌های موجود  ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر از پرستاران به‌صورت ماهانه از کشور خارج می‌شوند .

به گفته علیرضا فرقدانی، رئیس هیئت‌مدیره سازمان نظام پرسـتاری استان اصفهان، با کمبود ۸۰۰ تا هزار پرستار مواجه است.

وی از اضافه‌کاری‌های هر پرستار با متوسط ۸۰ الی ۱۰۰ ساعت و در بیمارستان‌های تأمین اجتماعی بالای ۱۰۰ ساعت خبر می‌دهد و می‌افزاید :بیشتر پرستاران در استان اصفهان بالای ۴۲ سال، سن دارند و مهاجرت، ما را با کمبود پرستار جوان روبه‌رو کرده است.

واقعیت آن است مشکلات پرستاران یک‌سوی ماجراست و کمبود آن‌ها در حوزه سلامت نیز سوی دیگر است. چالشی که مدت‌هاست زنگ خطر آن به صدا درآمده و از مدت‌ها قبل مسوولان نسبت به آن اخطارهای فراوان را داده بودند. چراکه جاذبه‌های مهاجرت برای پرستاران فراوان به‌ویژه از آن زمان که توافق‌نامه‌ای بین وزارت خارجه کشور و برخی از کشورها در خصوص بلامانع بودن مهاجرت پرستاران و پزشکان، صورت گرفت .

نقطه شروع آن از سال ۹۳ با ابلاغ دستورالعملی به دانشگاه‌های علوم پزشکی مبنی بر اینکه نباید مانع مهاجرت پزشکان و پرستاران بود و نقطه اوج آن با شیوع کرونا شدت یافت این‌چنین که از سال ۹۸ به بعد که پرستاران با پیشنهادهای پرجاذبه و فرش قرمز کشورهای اروپایی روبرو شدند شرایط را مهیا دیده و به دلیل  آن‌که اعلام شد بدون زبان و مدرک پذیرش صورت می‌گیرد، بخشی از پرستاران هم با رغبت زیاد از کشور خارج  و از پایه برای کشورهای دیگر آغاز به کارکردند.

این‌گونه بود که کمبود پرستار در بیمارستان‌های کشور خود را به‌تدریج نمایان و اکنون به مرحله‌ای با عنوان بحران درزمینهٔ کمبود پرستار مواجه هستیم.

به‌طوری‌که  با گذری به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کلان‌شهر اصفهان به‌وضوح کمبود نیروی پرستار به چشم می‌خورد که دلیل بزرگ آن مهاجرت پرستاران است.

قطعاً مشکل اصلی آن‌ها دشوارهای اقتصادی و تأمین معیشت، در برابر کار طاقت‌فرسا و سختشان است. درحالی‌که بسیاری از آن‌ها تمایل دارند در کشور خودشان ارائه خدمت کنند اگر شرایط مناسب باشد.حال‌آنکه به دلایل اشاره‌شده به‌راحتی این نیروهای جوان آموزش‌دیده را که سرمایه کشور هستند، از دست می‌دهیم و به کشورهای همسایه می‌روند.

رئیس سازمان نظام پرستاری اصفهان تأکید می‌کند :جامعه پرستاری کشور و استان خواستار توجه مسوولان به مطالبات صنفی خود هستند که بازبینی در «شیوه‌نامه قانون تعرفه گذاری پرستاری» و واقعی کردن این تعرفه‌ها، یکی از مهم‌ترین آن‌هاست.

فرقدانی بیان می‌کند :ضریب ریالی تعرفه‌های خدمات پرستاری در کشور در زمان حاضر پایین است و انتظار ما از دولت، اصلاح و برطرف کردن آن است.

وی یکی دیگر از مطالبات جامعه پرستاری را مربوط به «فوق‌العاده خاص کارکنان نظام سلامت» عنوان می‌کند و می‌گوید :این قانون  پس از مدت‌ها تصویب شد اما ضریبی که برای آن در نظر گرفته‌شده، پایین‌تر از حد انتظار جامعه پرستاری است. و ادامه می‌دهد: همچنین جامعه پرستاری خواهان برطرف شدن این کمبود و استخدام نیروی انسانی بیشتر برای رسیدن به حداقل استانداردهاست.

چه‌بسا اضافه‌کاری اجباری برای پرستاران نیز با اصل قانون اساسی منافات دارد و دور از انصاف و کرامت انسانی است.

قابل‌تأمل آن‌که این کمبود نیرو موجب ورود فشار کاری بیشتر برای پرستاران باقی‌مانده‌ای می‌شود که هنوز در کشور خود در حال فعالیت اما ظاهر آستانه تحملشان به سررسیده است.

پرستاران همچنان ناراضی هستند

از تصویب قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در مجلس شورای اسلامی سال‌های زیادی می‌گذرد درصورتی‌که هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

تا زمانی که شیوع کرونا به‌عنوان بهترین بهانه برای پرستاران موجب شد عزم خود را برای مهاجرت و فرار از این مشکلات جزم وعده زیادی هم موفق به رفتن شدند.

از طرفی هم پرستاران زیادی با وعده‌هایی مانند استخدام ،مدت‌ها در انتظار بودند .حال‌آنکه پس از مدتی ناامید زیرا اعلام شد استخدام پرستاران عمدتاً مربوط به کسانی است که شرکتی و یا تبصره‌ای و در سیستم شاغل بوده‌اند و تبدیل وضعیت شده‌اند.

جدای از آن‌که بخشی از این نیروها هم شرکتی و در دوره کرونا۸۹ روز با وعده استخدام وارد سیستم شدند اما پس از عبور از موج کرونا  یکی‌یکی عذر آن‌ها خواسته شد.

حالا در شرایطی که  تبدیل وضعیت پرستاران ‌ در مجلس در حال پیگیری است و در هیئت دولت هم قول‌هایی داده‌شده اما پرستاران همچنان در گوشه و کنار کشور دست به اعتراضاتی زده‌اند تا اعلام کنند از وضعیت خود ناراضی هستند.

اگرچه باگذشت نزدیک به یک ماه از این  واکنش صنفی، واریز معوقه‌های  پرستاران با دستور مسوولان آغازشده است؛اما همچنان گلایه پرستاران ناهم‌خوانی مبالغ واریزی با سختی‌های کاری آن‌ها است.