نقش سنگ‌های ساختمانی در معماری

می توان گفت که از دوران غارنشینی خانه و سرپناه از جنس سنگ بوده است. سنگ متریال بسیار خاص و ارزشمندی است و ارزش آن علاوه بر بعد مادی، معنوی و حسی نیز است. انواع سنگ‌ها شامل: آهکی، آتشفشانی، رسوبی، آذرین، دگرگون و مصنوعی بسته به اقلیم مورد نظر وجود دارند که در بناهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

امروزه از سنگ جهت نماسازی و کف ساختمان استفاده می‌شود. از این رو تولیدکنندگان سنگ ساختمانی توجه ویژه‌ای به این مسئله دارند و تولید سنگ در جهان امروزه به یک صنعت پیشرفته تبدیل شده است.

هر سنگ، ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که باعث می‌شود در مصارف گوناگونی از آن‌ها استفاده کرد. شناخت معماران از کاربرد سنگ‌های ساختمانی بسیار مهم است، زیرا انتخاب و استفاده از سنگ مناسب در ساخت و ساز ساختمان‌ها به عنوان یکی از مصالح ساختمانی اصلی، تأثیر بسیار زیادی بر زیبایی، مقاومت و عمر مفید ساختمان خواهد داشت.

معماران باید با خصوصیات و ویژگی‌های مختلف سنگ‌های ساختمانی آشنا باشند و بتوانند بر اساس نیازهای ساختمان و محیط زیست، سنگ مناسب را انتخاب کنند. به عنوان مثال، در مناطقی که زلزله رخ می‌دهد، باید از سنگ‌های مقاوم در برابر زلزله استفاده شود. همچنین، در مناطقی با آب و هوای مرطوب، سنگ‌هایی با بافت چگال و کم نفوذ باید انتخاب شوند تا از خطر پوسیدگی و فساد سنگ جلوگیری شود.

از میان مصالح ساختمانی، سنگ و آجر بیش از چند صد سال است که مورد استفاده قرار می‌گیرند. با وجود متریال‌های جدید اما هنوز بسیار از مردم مایلند در بنایشان از سنگ استفاده شود.

سنگ‌های ساختمانی با تجهیزات و امکانات بسیار پیشرفته در سنگبری‌ها با طرح‌ها و رنگ‌های بسیار جذابی فرآوری می‌شوند که به خوبی نقش سنگ در معماری را بیش از قبل افزایش داده اند. امروزه سنگ‌های ساختمانی، به خاطر قابلیت تراش پذیری خوب و همچنین صیقلی بودن، گزینه قابل قبول در نظر بسیاری از طراحان داخلی است. طراحان و معماران، می‌توانند با استفاده از سنگ‌های ساختمانی تزئینی، جلوه‌های بسیار زیبا و باشکوه و در عین حال مدرن در ساختمان ایجاد کنند.

سنگ‌ها در انواع مختلف، با بافت و رنگ متفاوت، یکی از اجزای طبیعی است که برای ساختمان سازی به کار می‌روند. اگر بخواهیم نقش سنگ در معماری را با جزئیات دقیق تری بررسی کنیم، باید بگوییم که سنگ‌های مرمر، مرمریت، تراورتن و گرانیت بیشترین کاربرد را در ساخت ساختمان‌ها و معماری دارند.

بر این اساس با توجه به کاربرد گسترده سنگ در صنعت ساختمان سازی، امروزه سرمایه گذاری در صنعت سنگ به اندازه‌ای مورد توجه است که بسیاری از کشورها با وجود اینکه فاقد ذخایر طبیعی مناسب هستند، اما گام‌های مثبتی در این راستا برداشته اند و با تجهیز خود به انواع دستگاه‌ها و ماشین آلات مدرن در تولید، طراحی و روش‌های فرآوری سنگ جایگاه مناسبی در اقتصاد جهانی به دست آورده اند.

بدیهی است که رشد این صنعت جهت کاربرد سنگ ساختمانی در ساخت بنا و ساختمان‌ها در کشور ما نیز باید مورد توجه قرار گیرد و در انجام اقدامات لازم در این زمینه نباید تعلل شود تا صنعت سنگ ساختمانی ما نیز همچون سایر کشورها پیشرفت کند. ضمن اینکه ما ذخایر بسیار خوب و متنوعی از انواع سنگ ساختمانی داریم که با مدیریت صحیح در این صنعت می‌توان گوی سبقت را از بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان ربود.