فرصتی برای معرفی توانمندی‌های صنعت سنگ ساختمانی

سرپرست نمایشگاه بین‌المللی مشهد در گفت وگو با دنیای اقتصاد با بیان اینکه نمایشگاه بین‌المللی سنگ مشهد تحت عنوان «نمایشگاه سنگ‌آسیای میانه»، امسال برای سومین دوره متوالی در محل نمایشگاه بین‌المللی و با هدف ایجاد ارتباط مستقیم بین تولیدکنندگان ومصرف‌کنندگان، معرفی پتانسیل‌های صنعت سنگ کشور، توسعه صادرات غیر نفتی از قسمت شرقی کشور، ایجاد رقابت سالم بین تولیدکنندگان داخلی در سطح بین‌الملل و افزایش سهم در تجارت بین‌المللی برگزار می‌شود گفت: صنعت سنگ در استان خراسان رضوی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و رتبه اول ذخایر کشور را به خود اختصاص داده و پتانسیل بسیار خوبی در زمینه مصرف سنگ دارد که باعث شده موقعیت خوبی برای فعالان این حوزه ایجاد شود.

به گفته فرزین سلطانی، با توجه به ظرفیت‌های اثرگذار استان خراسان، یکی از اقدامات مهم برای گسترش صنعت سنگ این استان برگزاری نمایشگاه با رویکردی هدفمند است که به همین منظور تمرکز در حوزه صادراتی و جذب تجار و هیات‌های مختلف خارجی به عنوان یکی از راهبردها برای گسترش صنعت سنگ در دستور کار قرار گرفته و با رایزنی‌های انجام شده از سوی شرکت مجری برگزاری نمایشگاه، امسال هیات‌های تجاری کشورهای تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان، افغانستان، پاکستان و ترکیه در نمایشگاه حاضر خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه حضور غرفه‌داران در سومین دوره نمایشگاه سنگ مشهد نسبت به دوره قبل با رشد همراه بوده افزود: با توجه به حضور فعالان صنعت سنگ در نمایشگاه انتظار می‌رود بازدیدکنندگان بیشتری به صورت تخصصی از دوره سوم نمایشگاه دیدن کنند.

سلطانی گفت: با توجه به پتانسیل شهر مشهد و فعالیت معادن، واحدهای متعدد فرآوری سنگ و وجود هلدینگ‌های بزرگ ساختمانی در این شهر، مخاطبان به صورت تخصصی از نمایشگاه دیدن می‌کنند و انتظار می‌رود رونق صادرات سنگ‌های ساختمانی به کشورهای آسیای میانه و همچنین برقراری ارتباطات موثر و سازنده به واسطه این نمایشگاه مهم‌ترین دستاورد سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی سنگ مشهد باشد و به طور قطع با توجه به اهداف ذکر شده و همچنین مزیت‌های نمایشگاه سنگ مشهد در حوزه صادراتی و سهولت در برقراری ارتباط با جامعه هدف نمایشگاه، این رویداد می تواند فرصت مناسبی را برای فعالان عرصه سنگ جهت تحقق اهداف پیش‌بینی شده فراهم کند.

وی در خصوص آثار حضور فعالان صنعت در نمایشگاه گفت: نمایشگاه‌ها به دلایل مختلفی از جمله برقراری ارتباط با مشتریان و توسعه مناسبات اقتصادی و همچنین تامین منافع افراد حاضر در نمایشگاه تاثیرات بسیار خوبی در رشد اقتصادی دارد و می تواند منجر به رونق کسب و کار حاضرین در نمایشگاه شود. قطعا هرچقدر که رویکرد نمایشگاه‌ها تخصصی و موضوع محورتر شود تحقق هدف رشد اقتصادی گسترده تر با سهولت بیشتری انجام خواهد شد.

سرپرست نمایشگاه بین‌المللی مشهد در پاسخ به این سوال که چه راهکارهایی می‌تواند توسط بخش دولتی، خصوصی و فعالان صنعت سنگ برای بالا بردن سطح کیفی این صنعت به کار گرفته شود گفت: تدوین سند راهبردی و استراتژی برای برگزاری نشست‌های تخصصی و دوره‌های آموزشی، تسهیل در فرآیندهای اداری و همچنین هدف‌گذاری اصولی برای ارتقای سطح کیفی از جمله راهکارهای افزایش سطح نمایشگاه‌ها است. همچنین فعالان صنعت سنگ نیز از طریق حضور در نمایشگاه‌های مختلف ملی و بین‌المللی و ارتباط با حاضرین در نمایشگاه می‌توانند در ارتقای سطح کیفی نمایشگاه‌ها اثرگذار باشند.

دومین نمایشگاه بزرگ کشور بعد از تهران

وی با اشاره به اینکه نمایشگاه بین‌المللی مشهد به عنوان یک بنگاه اقتصادی بزرگ و فضای ۵۰هزار متر مربع فضای بسته و باز، دومین نمایشگاه کشور بعد از تهران است که در کلیه رویدادهای تجاری و برگزاری نمایشگاه‌های اختصاصی و تخصصی نقش و حضور فعالی داشته و نقش مهمی را در توسعه تجارت داخلی و خارجی دارد افزود: حضور نمایشگاه در بازارهای بین‌المللی یکی از اهداف مهم این نمایشگاه در زمینه تجارت خارجی بوده و در ۳دهه گذشته در افزایش مهم تجارت خارجی و به ویژه صادرات و بازار‌یابی محصولات استان و کشور در کشورهای آسیای میانه و افغانستان نقش‌آفرینی کرده است.

به گفته او برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی و عمومی با تاکید بر عرضه تولیدات داخلی مورد توجه ویژه کارشناسان و بخش‌خصوصی و بازدیدکنندگان قرار گرفته و حداکثر صادر‌کنندگان  کشور که تعداد آنها در حال حاضر بالغ بر ۱۰۰۰ نفر است با شرکت در نمایشگاه‌هایی که این شرکت در خارج از کشور برگزار کرده، ضمن کسب تجربه هم‌اکنون در این بازار ها حضور فعال و جدی دارند.

کارنامه صنعت سنگ ایران

وی در ارتباط با آمارهای مربوط به صنعت سنگ کشور اظهار کرد: درحال حاضرچهارمین رتبه تولید سنگ در جهان و رتبه دوم سنگ‌های تزئینی را در اختیار داریم و این صنعت اشتغالی در حدود ۴۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم ایجاد کرده است.

به گفته او تعداد پروانه‌های صادر شده جهت معادن سنگ ۲۱۱۲ فقره است و همچنین دارای ۷هزار واحد فرآوری سنگ در کشور هستیم.

سلطانی با اشاره به اینکه سهم بخش سنگ در بازارهای جهانی رقمی حدود ۳۴ میلیارد دلار است گفت: سهم ایران از این بازار کمتر از ۱۵۰ میلیون دلار است که آن هم به صورت کوپ (فله) و فرآوری نشده صادر می‌شود. از سوی دیگر عمده کشورهای وارد کننده سنگ ایران عبارتند از: کشورهای ترکمنستان و عراق که به صورت فرآوری شده خریداری می‌کنند و ۸۴ درصد این محصول نیز به صورت کوپ به چین و ایتالیا صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه در نمایشگاه امسال شرکت‌کنندگانی از استان‌های مرکزی، فارس، قم، اصفهان، تهران، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و کردستان حضور خواهند داشت افزود: هدف از برگزاری نمایشگاه توجه به صنعت ساختمان استان و همچنین صادرات به کشورهای CIS و به ویژه ترکمنستان است و در این نمایشگاه هر ساله تعداد زیادی بازدید کننده از کشورهای همجوار نیز حضور دارند.

به گفته سرپرست نمایشگاه بین‌المللی مشهد، نمایش تکنولوژی صنعت ساختمان؛ به ویژه در بخش فرآوری و استخراج، ارتباط نزدیک و رودرو با معدن‌کاران و صنایع مرتبط با سنگ  ساختمانی از اهداف برگزاری این نمایشگاه است.

چالش‌های موجود و راهکارها

وی در خصوص چالش‌های حاکم بر صنعت سنگ در ایران نیز به مواردی همچون چالش‌های صنعت فرآوری، عدم سرمایه‌گذاری مناسب در بخش اکتشاف، چالش‌های استخراج و فرآوری سنگ‌های کوپ و تزئینی، کاهش صادرات در چند ساله اخیر به علت تحریم‌ها و فقدان بازار‌یابی متناسب، عدم حضور شرکت‌های بین‌المللی در نمایشگاه اشاره کرد. به گفته او در چند سال اخیر افت ۴۰درصدی در صادرات سنگ را تجربه کرده‌ایم و این در حالی است که افزایش فاحش قیمت ماشین آلات مربوط به بخش معادن سنگ و عدم توجه به مارکت سنگ در سطح جهانی و بی‌توجهی به پیشرفت‌های صنعت ساختمان و استانداردهای بین‌المللی نیز مزید بر علت شده‌اند.

سلطانی در رابطه با راهکارهای عبور از این چالش ها نیز گفت: نیازمند حمایت دولت در جهت تسهیل صادرات این بخش مهم صنعتی و تامین نقدینگی و سرمایه در گردش هستیم. در عین حال تخصیص سوبسید به مشارکت کنندگان در نمایشگاه‌های بین‌المللی با توجه به افزایش شدید هزینه‌های مشارکت ضروری است.

وی با اشاره به اینکه توجه ویژه فعالان بخش صنعت سنگ به صادرات بسیار ضروری است گفت؛ برای این منظور حضور در بازارهای جهانی به منظور افزایش ارزش افزوده و زنجیره ارزش جهانی اهمیت دارد.