گرمای بی‌سابقه، فشار زیادی به شبکه توزیع برق وارد کرده است

محمد مرادی بیان اینکه ۲۳ شهرستان برای تأمین برق تحت پوشش شرکت توزیع برق اصفهان هستند، اظهار کرد: ۲۰ هزار کیلومتر شبکه فشار متوسط و ۲۲ هزار کیلومتر شبکه فشار ضعیف در استان اصفهان و ۳۸ هزار دستگاه پست هوایی و زمینی و بیش از ۷۰۰ فیلر برای پست‌هایی که توزیع برق را بر عهده دارند، در استان اصفهان وجود دارد.

وی افزود: مجموع توان تولید برق استان، ۴۵۰۰ مگاوات و مصرف برق در استان بین ۶۳۰۰ تا ۶۴۰۰ مگاوات است و هفته گذشته که گرما از حالت استاندارد عبور کرد، مصرف برق از ۲۴۵۰ مگاوات به ۲۶۵۰ مگاوات رسید، به دلیل موج شدید گرما و ماندگاری آن، فشار سنگینی به شبکه وارد می‌شود و به دلیل پیوستگی شبکه برق کشور، پایداری شبکه حائز اهمیت است و هر اختلالی می‌تواند به اختلال سراسری منجر شود. مرادی ادامه داد: با توجه به گرمای بی‌سابقه دما، شاهد بروز حوادث در برخی نقاط مثل آتش‌سوزی ترانس‌ها و تابلوها بودیم، البته سامانه ۱۲۱ به‌صورت شبانه روزی پاسخگوی اختلالات در سراسر استان است تا شرایط را به حالت عادی بازگردانیم. مدیریت بار در بخش صنعت، خانگی، کشاورزی، اصناف و ادارت کار مشکلی است که انجام‌ می‌شود. در بخش خانگی هر چه مشترکین مصرف برق را نسبت به سال گذشته کاهش دهند، شامل پاداش می‌شوند، کمااینکه ۶۰ نفر از مشترکین پاداش ۱۰۰ میلیونی و برخی هم پاداش ۱۰ میلیونی دریافت کرده‌اند. یک میلیون و ۶۵۰ هزار مشترک هم معادل ۳۹ درصد مشمول پاداش بودند و بستانکار شدند، لذا مشترکین خانگی و تجاری می‌توانند برای جلوگیری از دریافت قبوض سنگین الگوی مصرف را رعایت کنند، همانطور که بخش صنعت و کشاورزی همراهی کردند تا فشار کمتری به شبکه وارد شود. مدیرعامل شرکت توزیع برق اصفهان‌ با اشاره به اینکه تمام توان مجموعه برق استان برای استفاده از ظرفیت‌های ذخیره برای جلوگیری از قطعی برق آماده است، گفت: نیروگاه‌های پشت بامی یا سیستم‌های انرژی خورشیدی خانگی، به‌عنوان یکی از راهکارهای تولید انرژی تجدیدپذیر در شهرها، به ویژه در مناطق با تابش خورشیدی مناسب مانند اصفهان، محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند، این نیروگاه‌ها به کاربران این امکان را می‌دهند که با نصب پنل‌های خورشیدی بر روی بام ساختمان‌ها، برق مورد نیاز خود را تولید کنند و در نتیجه هزینه‌های انرژی را کاهش دهند. نیروگاه‌های پشت بامی در اصفهان، گزینه‌ای مناسب برای تولید انرژی پایدار و کاهش هزینه‌ها، توسعه پایدار و حفاظت از محیط‌زیست هستند.

مرادی به دلایل افزایش هزینه‌های برق اشاره کرد و گفت: هرچه از الگوی مصرف فاصله بگیریم، قیمت برق افزایش می‌یابد و از سوی دیگر یکی دیگر از دلایل گرانی برق، افزایش تقاضا است. با بالا رفتن مصرف برق بیش از حد معمول و افزایش تقاضا برای تولید برق قیمت‌ها بالا می‌رود. همچنین تولید برق در شرایطی که تقاضا زیاد است، نیاز به استفاده از منابع گران‌تری مانند نیروگاه‌های دیزلی یا گازی دارد که هزینه تولید بالاتری دارند، لذا مصرف غیرمتعارف و خارج از الگو فشار بیشتری به شبکه برق وارد می‌کند و منجر به مشکلاتی در توزیع برق و هزینه‌های اضافی برای تعمیر و نگهداری می‌شود.