وزارت نیرو باید هزینه خسارات فرونشست بناهای تاریخی را بپردازد

او گفت: از سوی دیگر صنایع بزرگ اصفهان به نسبت درآمدهای ملی که دارند باید در قالب مسوولیت‌های اجتماعی در قبال میراث فرهنگی اصفهان و ابنیه‌ای که دچار تهدید شده‌اند، بخشی از هزینه‌هایی این حوزه را پرداخت کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان افزود: متاسفانه طی سال‌های گذشته، هیچ کس پیگیر احقاق قانون مسوولیت اجتماعی صنایع آلاینده اصفهان در قبال آسیب‌هایی که بواسطه فرونشست و آلودگی هوا متوجه میراث و ابنیه تاریخی اصفهان شده و آنها را دچار تهدیدهای جدی کرده، نبوده و اگر چنین مطالبه‌ای هم بوده، مقطعی و گذرا اتفاق افتاده است.

وی گفت: مسجد جامع عباسی اصفهان بواسطه وسعت و تزیینات فوق‌العاده ویژه و خاص، آسیب پذیری بیشتری نسبت به سایر بناهای اصفهان دارد و در عین حال خطر فرونشست این بنای تاریخی و مهم اصفهان را تهدید می کند.

کرم زاده افزود: بواسطه نگرانی‌های جدی بابت بروز عوارض فرونشست، کالبد مسجد جامع عباسی نیازهای مرمتی فراتر از گنبد دارد. وی تصریح کرد: به جز طرح مطالعاتی شورای نظارت بر مرمت گنبد مسجد جامع عباسی که منحصرا به گنبد می پردازد و هنوز بودجه ۱۴۰ میلیارد ریالی آن تامین نشده است، در تلاش هستیم تا وسعت ۱۶ هزار متری فضای مسجد جامع عباسی نیز پایش شود.

زخم ناسور فرونشست بر بناهای تاریخی اصفهان پیگیری حقوقی می‌شود

کرم زاده افزود: به محض اینکه بتوانیم بودجه طرح مطالعاتی شورای نظارت بر مرمت گنبد را فراهم کنیم ، پایش گنبد انجام می شود و علاوه بر آن به دنبال فراهم کردن یک بودجه در سال ۱۴۰۳ برای پایش کامل مسجد هستیم.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان این پایش توسط اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان انجام می‌شود و همچنین در این پژوهش از نظرات گروه ایسکارسا هم استفاده خواهد شد. کمیته آنالیز و مرمت میراث فرهنگی ایسکارسا یکی از سازمان‌های مردم نهاد بین‌المللی است که زیر نظر یونسکو فعالیت دارد؛ این کمیته ضمن بررسی آثار تاریخی به لحاظ فکری و پژوهشی میزان دقت مرمت‌های انجام شده در این آثار را ارزیابی می‌کند.

کرم زاده اضافه کرد: هزینه این پایش بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد ریال برآورد شده که شامل پژوهش و مرمت کل وسعت مسجد است. کرم زاده اظهار‌کرد: بیش از هفت میلیون قطعه کاشی مسجد جامع عباسی با لایه های خاک توام با آلودگی هوای اصفهان آلوده و چرب شده است و این کاشی‌ها نیاز به شستشوی کامل دارند. وی افزود: کل کاشی‌های مسجد جامع عباسی کدر شده و گرد و غبار هوا بواسطه چربی ناشی از آلودگی هوا خصوصا سوخت ماشین‌ها، بر روی کاشی‌ها چسبیده است که باید طی یک عملیات بسیار بزرگ طبق اصول کار مرمت، پاک شوند. کرم زاده تصریح کرد: این بنا یکی از خاص‌ترین مساجد کشور به لحاظ تزئینات است اما کاشی‌های آن بر اثر آلودگی هوای اصفهان، کدر و پایداری شان تهدید شده است. وی تاکید کرد: در این میان صنایع آلوده کننده هوای اصفهان باید به مسوولیت‌های اجتماعی خودشان در قبال مسائل و مشکلاتی که بواسطه آلودگی هوا برای آثار تاریخی اصفهان پیش آمده، عمل کنند.