دیوارنگاره‌های کاخ چهلستون اصفهان مرمت می‌شود

به گزارش دنیای اقتصاد و به نقل  اداره کل میراث فرهنگی استان، سید مهدی موسوی موحد افزود: برخی دیوارنگاره‌های سالن شمالی کاخ‌ چهلستون در عملیات حفاظتی دوره‌های گذشته از زیر اندودهای گچیِ الحاقی بیرون آورده شده بود که پس از عملیات پاک‌سازی و استحکام‌بخشی، موزون‌سازی شد تا این فضا به بهترین شکل مطابق با اصول فنی، حفاظت و دیوارنگاره‌ها آماده مرمت و احیا شود.

وی یادآور شد: این دیوارنگاره‌ها که محصول مکتب نگارگری اصفهان و به قلم استاد رضا عباسی و یا شاگردان او اجراشده بود اما در ادوار تاریخی گذشته تیشه زده‌شده و با اندود گچی پوشیده شده بود. موسوی موحد افزود: دیوار نگاره‌های این قسمت از کاخ چهلستون که پیشتر با اندود گچی پوشیده شده بودند، در اقدامات حفاظتی دهه ۴۰ خورشیدی آشکار شدند.

وی در ادامه گفت: در زمان حاضر اما با توجه به هماهنگی‌های به‌عمل‌آمده، عملیات حفظ و مرمت این دیوارنگاره‌ها توسط یکی از مرمت‌گران و کارشناسان باتجربه اداره کل میراث فرهنگی آغاز شده است.

کاخ چهل‌ستون کوشک میانی باغی است به همین نام که در دوره صفوی و شاه عباس اول بنا شده است. این باغ و کوشک میانی آن در فهرست آثار جهانی قرار دارند.

تالار آینه، تالار ۲۰ ستون، دو اتاق یا سالن بزرگ شمالی و جنوبی تالار آینه، ایوان‌های طرفین سالن پادشاهی و حوض بزرگ مقابل تالار از قسمت های مهم کاخ چهلستون هستند.

تالار مرکزی کاخ حاوی دیوارنگاره هایی است که وقایع تاریخی دوران‌های مختلف را به تصویر می کشد.