وی در خصوص دستور جلسات نشست، عنوان کرد: در استان اصفهان بر اساس سند آمایشی که با در نظر گرفتن مجموعه بضاعت‌ها، چالش‌ها، مشکلات و شرایط استان تنظیم و تدوین شده دو افق اقتصاد گردشگری و اقتصاد دانش‌بنیان برای توسعه استان اصفهان ترسیم شده است.

استاندار اصفهان ادامه داد: از این رو در جلسات شورای برنامه‌ریزی و سایر جلسات کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان مقرر شد گروه کاری اقتصاد گردشگری با در نظر گرفتن زیرساخت‌های گردشگری استان راه‌اندازی شود، اما متأسفانه حرکت‌های نرم در حوزه‌های گردشگری استان مغفول مانده است.

به گزارش دنیای اقتصاد و به نقل از روابط عمومی استانداری اصفهان، مرتضوی ضمن تأکید بر تنظیم و تدوین سند جامع گردشگری استان، اظهار کرد: انتظار می‌رود گروه کاری اقتصاد گردشگری استان و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با توجه به اعلام آمادگی اتاق بازرگانی و سایر نهادها برای پشتیبانی و حمایت از این طرح، سند گردشگری استان را تنظیم و تدوین کنند.

وی خاطرنشان کرد: در تنظیم و تدوین سند گردشگری چند اصل مد نظر قرار بگیرد، نخست اینکه موقعیت فعلی استان در حوزه گردشگری در سطح ملی و بین‌المللی تشریح و چالش‌های استان برای توسعه این صنعت استخراج شود.

استاندار اصفهان ادامه داد: در مرحله بعد برای هر چالش راهکار مشخص و عملیاتی پیش‌بینی و در حوزه‌های مختلف نقشه راه استان مشخص شود در این صورت است که می‌توانیم در استان جذب گردشگر فعال و پایدار داشته باشیم.

مرتضوی گفت: تنظیم تقویم گردشگری می‌تواند در این مسیر بسیار راهگشا باشد. معتقد هستیم جامع‌ترین مکتبی که می‌تواند انسان را به سمت کمال و فلاح راهنمایی کند اسلام است، از این رو باید از ظرفیت هویت ناب ایرانی اسلامی برای گسترش حوزه تأثیر گردشگری استفاده کنیم.

مرتضوی عنوان کرد: در پذیرایی از گردشگران نباید فرهنگ مغلوب باشیم زیرا در این صورت توسعه گردشگری با دوام نخواهد بود و هنجارهای جامعه بر هم می‌ریزد. وی تصریح کرد: از این رو وقتی فرد به ایران و اصفهان سفر می‌کند باید فرهنگ ایرانی اسلامی را درک کند و در برنامه‌ریزی جنبه نرم گردشگری باید این اصول مد نظر قرار بگیرد.