کابل دزدی در شب خاموش

چند شب پیش در سه خیابان شهر برق رفتگی‌هایی رخ داد که در خیابان آتش و یکی دیگر از خیابان‌های مرکزی شهر، علت آن کابل دزدی بود. تعمیر و بازگرداندن برق نیز دردسرهای خاص خود را دارد و اکیپ‌های عملیات اداره برق، مدتی مشغول این مسئله می‌شوند که ضمن ایجاد ترافیک در خیابان، خطراتی را نیز برای شهروندان به دنبال دارد.

اگر سری به اخبار بزنیم، اطلاعات جالبی از کابل دزدی به‌مرورزمان به دست می‌آید. آذرماه سال گذشته بود که یکی از مسئولین نیروی انتظامی،سرهنگ‌ حسین تُرکیان، اعلام کرد: «به دنبال خاموشی‌هایی که براثر سرقت سیم و کابل برق در برخی از محلات و خیابان‌ها رخ‌داده و باعث بروز مشکلاتی عدیده‌ای برای شهروندان شده بود طرح ویژه‌ای در راستای مقابله با سارقان سیم و کابل برق در دستور کار کارآگاهان پلیس آگاهی استان اصفهان قرار گرفت. در آخرین عملیات نیروهای فراجا در این خصوص، ظرف ۷۲ ساعت، ۲۴ نفر که در این زمینه فعال بودند در رصد هوشمندانه کارآگاهان قرارگرفته و پس از هماهنگی با مرجع قضائی در مخفیگاه‌های خود دستگیر و با اعترافات به‌دست‌آمده از آنان ۸۲ فقره سرقت سیم و کابل برق کشف شد. هرکس در زمینه خرید اموال مسروقه فعال باشد در ارتکاب سرقت با سارقان شریک است و برابر قانون به مجازات تعیین‌شده محکوم خواهد شد.»

اما صحبت‌های این مسوول نیروی انتظامی و فعالیت‌های آن‌هم چندان تعیین‌کننده نبوده و بازهم شاهد این دست اخبار بوده‌ایم. دو ماه پس‌ازاین خبر بازهم اخبار مربوط به کابل دزدی شنیده می‌شود. در بهمن‌ماه ۱۴۰۲ همان مسوول اعلام کرد:

« در پی وقوع چند فقره سرقت سیم و کابل‌های برق هوایی متعلق به اداره برق در برخی از محلات سطح شهرستان فریدن و ایجاد نارضایتی شهروندان، رسیدگی به موضوع در دستور کار کارآگاهان پلیس آگاهی قرار گرفت.با تحقیقات گسترده صورت گرفته توسط کارآگاهان مشخص شد سارقان با استفاده از ۲ دستگاه خودرو پژو پارس و پیکان در ساعات پایانی شب و اوایل بامداد با حضور در سطح شهرستان، اقدام به سرقت سیم و کابل‌های برق می‌کردند.سرانجام با انجام اقدامات هوشمندانه و تخصصی توسط کارآگاهان پلیس، هویت متهمان شناسایی و هر ۲ سارق در اقدامی هماهنگ در مخفیگاهشان دستگیر شدند.متهمان در تحقیقات تکمیلی پلیس به ۱۵ فقره سرقت سیم و کابل برق به ارزش تقریبی ۳۵ میلیارد ریال در شهرستان فریدن اقرار کرده که با تشکیل پرونده برای انجام اقدامات قانونی به مرجع قضائی تحویل داده شدند.»

اما این هم پایان راه نبود. تابستان امسال هم خبر کابل‌دزدی در اصفهان و شهرهای اطراف شنیده شد. ۲ مرداد ۱۴۰۳، سرهنگ ترکیان اعلام کرد:

« مأموران واحد گشت فرماندهی انتظامی شهرستان اصفهان حین گشت زنی در حوزه ماموریتی خود به یک دستگاه خودروی سواری پژو ۴۰۵ که فاقد پلاک جلو بوده و همچنین پلاک عقب آن نیز دستکاری‌شده بود مشکوک و نسبت به توقیف آن اقدام می‌کنند.پس از متوقف شدن خودرو مأموران آن را مورد بازرسی قرار داده و از صندوق‌عقب خودرو حدود ۱۵۰ متر سیم مسی هوایی کشف که بلافاصله خودرو توقیف و متهم برای تحقیقات بیشتر در اختیار کاراگاه های  پایگاه غرب پلیس آگاهی قرار گرفت.با انتقال متهم به این پلیس تحقیقات تخصصی از وی انجام و درنهایت او که در مقابل مدارک و مستندات ارایه شده حرفی برای گفتن نداشت درنهایت به جرم سرقت سیم و کابل برق شبکه هوایی شهرستان اصفهان اعتراف و از ۲۹ فقره سرقت با همدستی ۲ فرد دیگر و یک مال‌خر اموال مسروقه پرده برداشت.با اعترافات متهم هر دو همدست وی به همراه مال‌خر اموال مسروقه در یک عملیات ضربتی دستگیر و در این عملیات مقادیری دیگر از کابل‌های مسروقه نیز کشف شد.با توجه به ضرر و زیان‌های فراوانی که سارقان کابل‌های برق به شبکه توزیع برق وارد آورده و باعث بروز اختلال در برق‌رسانی به منازل شهروندان می‌شوند طرح‌های ویژه‌ای برای مقابله با این نوع سرقت‌ها در دستور کار پلیس قرار دارد و از شهروندان‌ هم می‌خواهیم در مواجهه با هرگونه قطع سیم برق توسط افراد غیرمجاز موضوع را از طریق شماره تلفن ۱۱۰ به اطلاع پلیس برسانند.»

اما این هم پایان راه نیست و قطعا در ماه‌های آینده بازهم چنین مساله ای را شاهد خواهیم بود زیرا راهکار حل بحران دزدی کابل برق، فقط به دستگیری مجرم خلاصه نمی‌شود و دستگیری کابل دزد ها دیگر پایان کار است. تغییر ساختار سیم‌های برق و محافظت جدی‌تر از آن‌ها برای مقابله با دزدی در کنار بهبود وضعیت معیشتی، می‌تواند منجر به کاهش دزدی کابل‌ها شود. این مسئله می‌تواند خطرات جدی نیز برای شهروندان داشته باشد و همان مجرم نیز دراین‌بین می‌تواند کشته شود. نان خوردن از برق در اصفهان نباید تبدیل به یک ‌رویه شود....