معرفی کتاب محوری پاین copy

در معرفی کتاب آمده است: در سطح جهان، جمعیت بالای ۶۵ سال به سرعت در حال افزایش است. پیشرفت‌های پزشکی و فناوری در قرن گذشته تأثیر مثبت و قابل‌توجهی بر سلامت و رفاه عمومی شهروندان و امید به زندگی طولانی‌تر داشته است. مشارکت منظم در فعالیت جسمانی برای حفظ سلامتی، به ویژه با افزایش سن، ضروری است.

شواهد تحقیقاتی درخورتوجهی نشان داده است که افرادی که در سنین بزرگسالی فعال هستند، میزان کمتری از بیماری (مانند بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، سرطان روده بزرگ و سینه) و ناتوانی را نشان می‌دهند. در مقایسه با همتایان غیرفعال خود، سالمندان فعال از نظر جسمانی، وزن سالمتر، عملکرد شناختی بالاتر و سلامت عملکرد عمومی بهتری را حفظ می‌کنند.

کتاب سالمندان فعال و فعالیت جسمانی: رهنمودها، تمرینات عملکردی و پیشنهادات، یک منبع برجسته را برای هر حرفه‌ای که با جمعیت سالمندان کار می‌کند، ارائه می‌دهد. ترکیب دانش نظری ضروری از فرآیند سالمندی و بیماری‌های رایج مرتبط با سن با اطلاعات کاربردی مورد نیاز برای طراحی برنامه‌های فعالیت جسمانی متناسب با سن که می‌تواند به طور ایمن و مؤثر توسط متخصصان آموزش دیده اجرا شود، از مهمترین دغدغه‌های متححصین علوم سلامت و تربیت بدنی است.

کتاب راهنمای جامع سالمندان گردآوری‌شده توسط رها افراسیابی و نجمه ریگی جوان و سلماز عطاردی است و نشر کتابداران آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب راهنمای جامع سالمندان

سالمندی بخشی از زندگی هر فردی است. در تقویم جهانی یک اکتبر هر سال به عنوان روز جهانی سالمندان نامگذاری شده است. تعریف پیری و سالخوردگی در کشورهای مختلف با توجه به شرایط فرهنگی متفاوت است سالمندی تعاریف مختلفی دارد که به سه بعد روانی، اجتماعی و تقویمی‌ تقسیم‌بندی می‌شوند که شایع‌ترین تقسیم‌بندی نیز از نظر تقویمی‌ است که تعاریف آن براساس امید به زندگی متفاوت است. دوران سالمندی در واقع بخشی از روند زیستی و جزئی از مرحله رشد است، موجودات جهان در طی گذشت زمان به آن دچار می‌شوند. نحوه برخورد افراد با پدیده سالمندی متناسب با فرهنگ‌های جامع متفاوت است. در برخی از فرهنگ‌ها، افراد به‌مرور از زندگی اجتماعی کناره‌گیری می‌کنند. روند رشد جهان رو به سالمندی است و هر گامی‌ که به جلو می‌گذارد وی را به سالمندی و مرگ هدایت می‌کند. جهان درسایه پیشرفت‌های علمی، بالارفتن رفاه و بهداشت شاهد افزایش جمعیت سالمندان است. به همین دلیل درنظرگرفتن این قشر از جامعه و برنامه‌ریزی برای برآوردن نیازها و بهبود کیفیت زندگی سالمندان ضروری به نظر می‌رسد. سالمندی بیماری نیست؛ بلکه مرحله‌ای از چرخه زندگی است که مسائل رشدی خاص خود را دارد و بسیاری از این مسائل با ازدست‌دادن چالاکی جسمانی، تیزی ذهن، دوستان و عزیزان، منزلت و قدرت ارتباط دارد. در عین حال، سالمندی با انباشت خردمندی همراه است و فرصتی است که فرد می‌تواند تجربیاتش را به نسل‌های بعد منتقل کند. برخلاف سالمندان سالم، سالمندان بیمار با اختلالات روانی یا جسمانی و هردوی آنها دست به گریبان‌اند و این اختلالات توانایی عملکردی و حتی بقای آنها را به خطر می‌اندازد. این گروه از سالمندان مورد توجه روانپزشکی سالمندان هستند. روانپزشکی سالمندان با پیشگیری، تشخیص و درمان اختلالات روانشناختی در سالمندان سروکار دارد. کتاب راهنمای جامع سالمندان به صورت مبسوط به این موضوع می‌پردازد.

خواندن کتاب راهنمای جامع سالمندان را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

کتاب راهنمای جامعه سالمندان همانطور که گفنته شد، یک  کتاب خوب برای سالمندان است و مطالعه آن به همهٔ سالمندان و روان‌شناس‌ها پیشنهاد می‌شود.

بخشی از کتاب راهنمای جامع سالمندان

«از علل موثر در بروز مشکلات تغذیه سالمندان می‌توان به مشکلات جسمانی، روانی و اقتصادی اشاره کرد. با توجه به اینکه اغلب سالمندان تنها زندگی می‌کنند ممکن است به دلیل نداشتن حوصله برای خرید، ابتلا به بیماری‌های مزمن عضلانی اسکلتی، دیسک کمر، آرتروز زانو، افسردگی و... یا حتی کاهش توان مالی، توجه خاصی به تهیه مواد غذایی سالم و پخت و پز نداشته باشند. درنتیجه از منابع غذایی محدودی استفاده کنند که آنها را با کمبود انواع املاح و ویتامین‌ها روبرو کند. بروز این عارضه در سالمندانی هم که مبتلا به بیماری‌هایی از قبیل بیماری‌های قلبی عروقی، فشار خون و دیابت هستند به دلیل محدودیت‌های تغذیه‌ای می‌تواند موجب تشدید بیماری شده و وضعیت فرد را بدتر کند.

به همین دلیل ضروری است به این گروه از افراد آموزش‌های لازم داده شود تا غذاهای آسان و در دسترس اما مغذی را در برنامه غذایی خود بگنجانند زیرا تجویز رژیم‌های گسترده و متنوع یا موادغذایی خاص، عموما برای این افراد کارآیی ندارد. رژیم غذایی برای این افراد باید به گونه‌ای ارائه شود که تهیه مواد اولیه آن آسان باشد. به عنوان مثال اگر سالمندی توانایی تهیه گوشت را ندارد، بداند که چگونه باید معادل گیاهی آن را مصرف کند. سوءتغذیه در سالمندان باعث خستگی، افسردگی، تضعیف سیستم ایمنی، کم‌خونی، اختلالات گوارشی، ریه و مشکلات قلبی و پوستی می‌شود.

دوران کهنسالی و افت عملکرد بدن

با سالمند شدن عملکرد دستگاه‌های مختلف بدن کاهش می‌یابد و دستگاه گوارش هم از این امر مستنثی نیست. در نتیجه میزان هضم و جذب مواد غذایی در بدن کاهش پیدا می‌کند. همچنین با توجه به این مساله که توان مالی سالمندان بازنشسته نسبت به سایر افراد جامعه کمتر است، ممکن است این افراد نتوانند تمامی گروه‌هایی غذایی را مصرف کنند. بسیاری از سالمندان در این سن ممکن است به دلیل پوسیدگی و خرآبی دندان یا داشتن دندان مصنوعی مشکل در جویدن و بلع غذا داشته باشند که این مساله باعث عوارض گوارشی بیشتر از جمله اختلال در هضم و جذب مکانیکی می‌شود. به همین دلیل آنها باید غذاهایی با بافت نرم مثل انواع پوره و سوپ بخورند تا عملکرد هضم مکانیکی به صورت کامل انجام شود.