«فولاد شرق کاوه» کیمیاگری در خراسان

به گفته او، اجرای فاز دوم کارخانه تولید کنسانتره به منظور تولید سالانه پنج میلیون تن گندله از اهم برنامه‌های آتی شرکت به شمار می‌رود که پیش‌‌بینی می‌شود با برگزاری مناقصه در سال جاری، پیمانکار مربوطه عملیات ساخت فاز دوم کنسانتره را شروع کند تا با توجه به اجرای عملیات ساختمان کارخانه گندله‌سازی و ثبت سفارش تجهیزات مورد نیاز آن مجموعه فوق به‌صورت کامل طی ۲ سال آینده به بهره‌برداری برسد.

مدیر کارخانه فولاد شرق کاوه، استان خراسان رضوی را از جمله استان‌های صنعتی برتر کشور در بخش معدن برشمرد که متأسفانه مانند سایر استان‌های صنعتی از زیرساخت‌های انتقال انرژی برخوردار نیست. او افزود: این امر موجب عدم تحقق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته در خصوص تولید و تامین به موقع خوراک کارخانه‌های فولاد (گندله، آهن اسفنجی) شده که به علت کمبود انرژی  در طول سال و به‌صورت متناوب روی می‌دهد که مثال عینی آن قطع برق در تأسیسات و قطع گاز در زمستان است که باعث عدم تولید کنسانتره، عدم تبدیل کنسانتره به گندله و کاهش تولید آهن اسفنجی در چرخه تولید فولاد می‌شود.

مهندس فرشیدفر ضمن مقرون به‌صرفه ندانستن انتقال آب از طریق تانکر و خط انتقال آب از خلیج فارس به کارخانه‌های مستقر در سنگان، تهیه آب از طریق خرید از بازار آب و تصفیه فاضلاب شهرهای  مجاور را از مشکلات حاد کارخانه دانست و اضافه کرد: با در نظر گرفتن موضوعات زیست‌محیطی، بازچرخانی آب کارخانه از طریق احداث کارخانه فیلتر پرس و آبگیری از باطله از اهم برنامه‌های در دست اقدام شرکت فولاد شرق کاوه به شمار می‌رود که آماده‌سازی اسناد مناقصه و برگزاری انتخاب پیمانکار تا پایان تابستان ۱۴۰۳ انجام خواهد گرفت.

او با نگاهی فراتر از کارخانه فولاد شرق کاوه به نگرانی سرمایه‌گذاران در رابطه با حمل و انتقال تولیدات (کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی) به خارج از منطقه اشاره کرد و گفت: نبود زیرساخت جاده‌ای مناسب (سنگان تا تربت حیدریه)، یک‌خطه بودن ریل در استان کمبود واگن و کشنده‌های حمل مواد معدنی، باعث افزایش هزینه‌ها نسبت به سایر استان‌ها شده است.

2 copy

مدیر کارخانه شرکت فولاد شرق کاوه با اشاره به اینکه مواد اولیه مورد نیاز کارخانه از محل آنومالیA و سنگ‌شکن‌های سازمان توسعه و نوسازی معادن ایران (ایمیدرو) تامین می‌شود، تکمیل زنجیره فولاد را از جمله برنامه‌های بنیاد مستضعفان برشمرد و با بیان اینکه محصول نهایی گندله فولاد شرق کاوه به شرکت فولاد کاوه جنوب کیش به منظور تبدیل به مقاطع ارسال خواهد شد، تصریح کرد: در حال حاضر بهره‌برداری از معادن مناطق برعهده ایمیدرو است اما ماشین‌آلات فرسوده پیمانکاران و عدم بروزرسانی  هزینه‌های استخراج به دلیل قدیمی بودن قراردادها، موجب شده تا موارد اولیه با تناژ کافی و در زمان مناسب به شرکت‌های منطقه ارسال نشود.

مهندس فرشیدفر ادامه داد: در نتیجه به منظور تسریع در عملیات استخراج و تولید طبق برنامه، سرمایه‌گذاران منطقه در نظر دارند با انجام عملیات استخراج و بهره‌برداری از معادن منطقه با نظارت عالیه ایمیدرو، میزان سودآوری و توسعه فعالیت‌های شرکت‌های منطقه را از طریق کاهش تاخیرات ناشی از بوروکراسی اداری، ایمنی، تامین مالی پیمانکاران و... تضمین کنند.

او با اشاره به قیمت‌گذاری دستوری محصولات نهایی و نیمه‌نهایی فولاد بدون در نظر گرفتن هزینه‌های استخراج و تولید مواد اولیه، گفت: قیمت‌گذاری دستوری با توجه به هزینه‌های حفاری و استخراج، توجیه اقتصادی تولید مواد اولیه زنجیره فولاد را برای بخش خصوصی از میان می‌برد.

مدیر کارخانه شرکت فولاد شرق کاوه تصریح کرد: بالغ بر 70 درصد کوه مورد بهره‌برداری باطله است که نیمی از آن در زمان انفجار تفکیک و مابقی آن نیز جداسازی و تبدیل به کنسانتره می‌شود، اما در این میان، حجم زیادی از باطله باقی می‌ماند که محلی برای دپو کردن آن در نظر گرفته نشده است. به‌طور مثال، زمین‌های اطراف کارخانه را یا معادن پلاسری تشکیل داده که امکان دپوی باطله نیست و از سوی دیگر، محدودیت ظرفیت سد باطله و هزینه حمل باطله به خارج از فنس کارخانه تبدیل به یکی از معضلات شرکت‌های منطقه شده که در صورت واگذاری معادن از پیش استخراج‌شده به شرکت‌های منطقه جهت دپو باطله، این مهم علاوه بر رعایت فاکتورهای زیست‌محیطی برای احیا مجدد منطقه و ایجاد فضای سبز، مشکل دپوی باطله را نیز مرتفع خواهد کرد.

3 copy