اصفهان می‌تواند ‌قطب ماشین های  کلاسیک شود

نمایشگاه خودرو‌های کلاسیک اصفهان، چندمین دور از این نمایشگاه است چه تعداد خودرو از کدام برندها ‌( نمانام ها)ها در آن مشارکت دارند؟

این چهارمین نمایشگاه خودرو‌های کلاسیک است که در اصفهان و در نمایشگاه بین‌المللی برگزار می‌شود. این دوره نیز تفاوت خاصی با گذشته ندارد. تعدادی ماشین کلاسیک و آفرود و موتورسیکلت در آن شرکت می‌کنند. این دوره مقداری خودرو‌ها فرق کرده‌اند. حدود ۱۰۰ موتور، ۶۰ دستگاه آفرود و ۱۵۰ تا ۲۰۰ خودرو کلاسیک هم شرکت دارند. برند‌هایی که شرکت می‌کنند، شامل برند‌های آمریکایی از شورلت، دوج و فورد و بلیزر و ماشین‌های آلمانی شامل بنز و بی. ا. و و لوکس واگن و ماشین‌های ژاپنی و یک سری ماشین‌های خاص مثل جگوار و مینی ماینر هستند.

این نمایشگاه به همت کدام نهاد برگزارشده است؟

این نمایشگاه به همت کمیته کلاسیک استان اصفهان که زیرمجموعه فدراسیون اتومبیل‌رانی استان اصفهان است برگزارشده است.

روند تأیید صلاحیت خودرو‌ها برای شرکت در نمایشگاه به چه شکل بود؟

هر ماشینی در نمایشگاه بین‌المللی مانند همایش‌های خیابانی حضور ندارد. ماشینی می‌تواند شرکت کند که اصالت کامل داشته باشد و ازنظر فنی و ظاهری، مورد تأیید کمیته کلاسیک باشد. من هم در آن کمیته حضور داشتم، برخی از خودرو‌ها شکل خوبی نداشت و رد شدند. ما سعی کردیم از مجموعه خودرو‌های کلاسیک اصفهان تعدادی از بهترین‌ها را انتخاب کنیم.

چرا از نمایشگاه قبلی تاکنون این‌قدر فاصله افتاده است؟

۸۰ درصد علت آن به شرایط کرونا برمی‌گردد که تجمعات ممنوع شد و بعدازآن هم شرایط خود مردم و چالش‌های جامعه باعث عدم ارائه مجوز در مواردی شد.

محوری بالا کوچک copy

آیا اصفهان می‌تواند به قطب ماشین‌های کلاسیک تبدیل شود؟

اصفهان حتماً می‌تواند به یک‌قطب کلاسیک تبدیل شود. ماشین‌های  کلاسیک فراوانی در اصفهان وجود دارد، به جز اتوموبیل‌های در خیابان می‌توان انها را مشاهده کرد، بخشی دیگر هم در خانه‌های مردم و علاقه مندان به این دسته از  خودروها وجود دارد که  حتی  ما یه عنوان یک  انجمن تخصصی  و متصدی امور مرتبط با چنین ماشین‌هایی ،  آن‌ها را ندیده ایم. از سوی دیگر  یکی از اهداف اصلی  تمام برنامه‌هایی که از سوی کمیته برگزار می‌شود، این است که دارندگان  ماشین کلاسیک را تشویق کنیم تا ماشین‌هایشان را تکمیل کنند و به سطح شهر بیاورند، هر چند خیلی از افراد به علت سن بالای  ماشین برای راه‌اندازی آن نیاز به کمک دارند.

خاص‌ترین ماشین‌های این دور از نمایشگاه چیست؟

نمی‌توان گفت خاص‌ترین کدام است؛ ماشین‌های نمایشگاه تماماً خاص است. از پیکان و رنو و ژیان تا بنز و... البته تعدادی ماشین خیلی خاص داریم و بهتر است آلان اسم آن‌ها را نیاوریم.

چالش خودرو‌های کلاسیک با پلاک تاریخی به کجا منتهی شد؟ در این نمایشگاه این خودرو‌ها نیز حضور دارند؟

مسأله پلاک تاریخی مشکل غیرقابل‌حلی نیست. پلاک تاریخی به ماشینی تعلق می‌گیرد که مالک آن تعویض پلاک نکرده است و پلاک تاریخی می‌گیرد تا تردد کند. آلان پلاک تاریخی به‌راحتی هم داده نمی‌شود. بحث در نمایشگاه هم فقط ماشین‌های پلاک ملی است.

چالش‌های اساسی خودرو‌های کلاسیک در این روز‌ها چیست؟

ماشین‌های کلاسیک مشکل خاصی ندارند. یکی از چالش‌های ماشین‌های کلاسیک گران شدن هزینه بیمه است و بحث کهنگی به آن اضافه‌شده که هر ماشین سالانه 1.5 میلیون تومان بیمه اضافه می‌دهد. مشکل بعدی عدم ارائه کارت سوخت است اما ازنظر خریدوفروش هیچ مشکلی ندارند. ماشینی که معاینه فنی و بیمه و پلاک ملی داشته باشد، تمام ایران می‌تواند به فروش برسد. ما می‌خواهیم مالکین را تشویق به نگهداری این ماشین‌ها کنیم چون نگهداری این ماشین‌ها خیلی سنگین شده است.

نکته آخر.

یکی از اهداف ما برای برگزاری این همایش‌ها، این است که ماشین‌های کلاسیک را روزبه‌روز زنده‌تر کنیم و به‌عنوان یک سرمایه ملی حفظ کنیم. ماشین‌های کلاسیک در ایران خیلی زیاد‌تر از کشور‌های دیگر است. ایران ماشین قدیمی زیاد دارد. یکی از اهداف ما فرهنگ‌سازی است که این ماشین‌ها به ارزش واقعی خودشان برگردند.