غلتک‌های چدن‌سازان روی خط‌ِ نورد

گروه صنعتی چدن سازان در سال‌های گذشته موفق شده تا علاوه بر تولید تمامی گریدهای غلتک موردنیاز صنعت فولاد به روش ریخته‌گری، نرخ شکست آن‌ها را برای اولین بار در کشور به صفر برساند و هم‌رده بهترین غلتک سازان جهان قرار گیرد. همین کیفیت در تولید محصولاتی چون غلتک‌های نورد گرم، صنایع غذایی، پاتیل سرباره، انواع پالت کار، قالب و لوازم جانبی شمش باعث شده تا پای این شرکت به مهد تولید فولاد جهان، کشورهای اروپایی و آسیای شرقی، باز و موازی با آن نیاز فولادسازان داخلی نیز به‌صورت کامل برطرف شود.

چدن سازان تولیدکننده غلتک به روش ریخته‌گری

این‌ها در حالی است که پیش از تولید غلتک‌های نورد توسط این شرکت، این غلتک‌ها از خارج وارد می‌شد اما اکنون  صد در صد نیاز کشور با غلتک با روش ریخته‌گری را تأمین می‌کند و قرار است  تولید غلتک‌های جدید موردنیاز در نورد سرد و ریخته‌گری نیز بررسی شود. همچنان که چدن سازان توانسته بخشی از غلتک‌های نورد سرد که با روش فورج تولید می‌شوند را با استفاده از دانش فنی ارتقا یافته این مجموعه طی ۴۲ سال فعالیت، به روش ریخته‌گری تولید کند، اما همان‌طور داوود صافی، مدیرعامل گروه صنعتی چدن سازان می‌گوید سرمایه‌گذاری  برای تولید به روش فورج هم جزو برنامه‌های  مطالعاتی این گروه صنعتی محسوب می‌شود.

همچنین چدن سازان  که تنها تولیدکننده غلتک‌های ورق عریض در خاورمیانه است، امسال توانست یکی دیگر از محصولات مهم خود که غلتک تولید ورق‌های عریض  می‌باشد  و تولید آن در انحصار ۳ کشور خاص بوده را تولید، بارگیری و صادر کند.

داوود صافی دراین‌باره می‌گوید :غلتک نقطه عطف زنجیره فولاد ، از سنگ تا رنگ است و قطعه‌ای گران و استراتژیک در صنعت فولاد محسوب می‌شود که چدن سازان توانسته در این عرصه ،  کالایی رقابت‌پذیر چه  از لحاظ کیفی و چه در حوزه قیمتی را  تولید کند که صادرات جدی  محصولات طی سه سال گذشته گواه این رقابت‌پذیری کیفی و قیمت است.

داوود صافی دستجردی مدیرعامل چدن سازان و عضو  هیات مدیره غلتک سازان در همین رابطه با اشاره به اشتغال ۱۲۰۰ نفر در این مجموعه می‌گوید این مجموعه کاملا خصوصی که با سرمایه‌گذاری شخصی، بیش چهار دهه قبل ایجادشده از پایداری و اطمینان بخشی خوبی در افق  بلندمدت برخوردار است.

بنا بر اطلاعاتی که چدن سازان بر روی سامانه کدال از میزان فروش خود منتشر کرده، این شرکت از مجموع  فروش ۱۰۹۵۶ تن بوش و غلتک در بازار داخلی تا آخر بهمن‌ماه ۱۴۰۲ توانسته بیش ۱۲۰۰۰ میلیارد ریال فروش داشته باشد که اگر  ۱۶۸۹ تن صادرات غلتک را هم به آن اضافه کنیم  نزدیک به ۱۵۰۰۰ میلیارد ریال  محصول از سوی چدن سازان فروخته‌شده است.

بااین‌همه چدن سازان نیز همچون دیگر صنایع کشور در دو سال گذشته از محل نا ترازی انرژی دچار چالش‌هایی بوده که در پاسخ به این چالش‌ها به گفته داود صافی برای کسب مجوز  احداث نیروگاه خورشیدی به ظرفیت ده مگاوات اقدام کرده و توسعه پایدار خود را  در  مسیر یادشده تعریف کرده است.

همچنین چدن سازان با استفاده از ظرفیت شرکت آتیه چدن پاسارگاد برای تامین پایدار و به‌صرفه تجهیزات و لوازم‌یدکی گروه صنعتی مذکور بهره می‌برد و به حوزه ماشین‌کاری غلتک‌ها  با همکاری سنگین صنعت کوهپایه ورود کرده است که در مجموعه گروه  توانایی ریخته‌گری قطعات با تناژ سنگین افزایش پیداکرده است.

حالا باید دید چدن سازان که غلتک‌های چند صد کیلویی تا ۶۰ تنی را تولید می‌کند و با استفاده از ظرفیت و دانش فنی خود، مسیر توسعه درون‌زا را انتخاب کرده در سال ۱۴۰۳ که تغییرات قیمت انرژی و ارزی را با خود به همراه خواهد آورد، چه تدابیری برای مدیریت وضعیت و ادامه میر رشدش بر خواهد گزید.

غلتک سازان تولیدکننده شمش و قطعات

شرکت غلتک  سازان سپاهان  که اوایل دهه هشتاد  خورشیدی تأسیس،  در سال ۱۳۹۷ در بورس اوراق بهادار تهران با نماد فسازان پذیرفته شد. این  شرکت انواع شمش‌های فولادی و قطعات صنعتی را تولید می‌کند و خدمات خاصی همچون صنایع فولادسازی و نورد، شیمیایی، خودروسازی، نفت، گاز، پتروشیمی، کارخانه‌های سیمان و فرآوری مواد معدنی را به صنایع مختلف داخلی و خارجی و سایر ارائه می‌دهد.

در حال حاضر، شرکت تولیدی چدن سازان با ۵۷ درصد، سهامدار عمده فسازان به شمار می‌آید که    ازجمله  محصولات آن  می‌توان به موارد همچون شمش‌های فولادی به روش ریخته‌گری مداوم و تک باره ای،   قطعات برای صنعت فولاد نظیر پاتیل و کوکیل، قطعات برای صنعت سیمان و معدن نظیر رینگ و غلتک در کنار انواع قالب برش و پرس بدنه خودرو از جنس چدن‌های آلیاژی اشاره کرد.

این شرکت مزایای رقابتی متعددی دارد که از میان آن‌ها می‌شود به امکان استفاده از آهن اسفنجی به‌عنوان مواد اولیه در کوره القایی، عدم استفاده از الکترود گرافیتی در تولید فولاد و کیفیت بالای شمش تولیدی  در کنار گستره متنوع محصولات قابل‌تولید اشاره کرد که برای تولید آن‌ها از اتفاق به‌خوبی قادر به تامین انرژی‌های موردنیاز است.

از سوی دیگر شرکت غلتک سازان سپاهان بنا به آمار اعلام‌شده از سوی مدیران این شرکت، بیش از نیمی از محصولاتش  را به بازارهای خارجی صادر می‌کند.

د ر همین حال ازآنجاکه غلتک سازان در نظر داشت ظرفیت  تولید خود را تا افق ۱۴۰۴  بیشتر کند در سال  ۱۴۰۲ مجوز بهره‌برداری جدیدی کسب کرد که بر اساس آن توانسته ۲۷۰ هزار تن شمش و ۵ هزار تن قطعات تولید کند و بر اساس نمودارهای اعلامی در ۴ ماهه اول سال ۱۴۰۲ به‌طور تقریبی ماهانه بیش از  ۲۰ هزار تن تولید داشته است.

همچنین ارزش فروش غلتک سازان  در سال مالی منتهی به اسفند  ۱۴۰۲ تا پایان دی‌ماه بر اساس آمار اعلام‌شده در کدال ۴۳۳۲۹۵۹۶ میلیون ریال معادل ۴,۳۳۲,۹۵۹,۶۰۰,۰۰۰ تومان که تقریباً بیش ۴.۳۳۲ همت را بالغ می‌شود، غلتک سازان از این میزان فروش تقریباً ۲۵۰ میلیارد تومان با استفاده فروش ۲.۲۹۲ تن  قطعات مختلف  و مابقی آن را  از محل فروش انواع شمش‌های فولادی  در حجم تقریبی ۱۰۳ هزار تن برای مصرف داخلی و بیش ۱۰۱ هزار تن صادرات قطعات و شمش  به دست آورده است.

همین آمار پس از گذشت یک ماه یعنی تا پایان بهمن ۱۴۰۲، رقمی بیش از ۵ همت را نشان می‌دهد که با محاسبات تقریبی برای راحتی خواننده، چیزی در حدود ۷۰۰ میلیارد تومان افزایش نسبت به‌کل فروش تا پایان دی‌ماه۱۴۰۲ را ثبت می‌کند.درحالی‌که نرخ خرید آهن اسفنجی به‌عنوان اصلی‌ترین ماده اولیه تولید در غلتک سازان از منظر تولیدی طی یک سال گذشته با نوسانات زیادی مواجه شد.

نرخ ماده اولیه و محصول شرکت متاثر از نرخ جهانی است؛ در مصرف ماده اولیه با توجه به هزینه بالای آهن‌قراضه، سیاست شرکت بر این است که از آهن اسفنجی بیش‌تری استفاده کند.همچنین روش تولید شرکت با استفاده از کوره القایی انجام می‌شود که روشی انرژی بر است و مصرف برق بالایی دارد؛ افزایش هزینه برق در آینده یکی دیگر از ریسک‌های شرکت است. درنهایت با توجه به سود شرکت با p/e فوروارد ۶.۲۰ در محدوده قیمتی مناسبی قرار دارد.

Untitled-1 copy