با ماده صد چه می کنید؟

اول پروانه

این‌یکی را ما اصفهانی آشنایی کامل داریم، پروانه مجوزی است که شهرداری برای ساخت‌وساز به مالک ساختمان می‌دهد؛ بنابراین در صورت نداشتن پروانه، افراد مجاز به شروع کردن اجرای ساختمان نیستند و حتما باید پروانه برای آن‌ها صادرشده باشد.

حتی گاهی اوقات مالک همه کارهای مربوط به دریافت پروانه را انجام می‌دهد؛ اما پروانه صادر نشده است، در این صورت نیز همچنان مالک مجاز به ساخت نیست. درواقع هدف از اخذ پروانه، بیمه شدن ساختمان و افراد مشغول به کار، بهره‌مندی از تسهیلات بانکی و غیره است. در صورت دریافت نکردن پروانه و ساخت بنا، تخلف مالک بررسی و تایید می‌شود؛ بنابراین جریمه‌هایی برای مالک صادر و ممکن است پروژه متوقف شود.

نظارت یک مهندس

از وظایف ناظر پروژه، اجرای سازه مطابق بر نقشه‌ها، پروانه و محاسبات فنی است و درنهایت تایید آن برای اخذ گواهی پایان ساخت است. مطابق تبصره ۷ ماده ۱۰۰ قانون شهرداری، مهندس ناظر موظف است، در صورت مشاهده تخلف، بلافاصله به شهرداری اطلاع دهد. اگر به هر دلیلی مهندسان ناظر تخلفاتی که در حین ساخت‌وساز انجام‌شده را نادیده بگیرند و به شهرداری گزارش نکنند، شهرداری موظف است با گزارش کتبی، تخلف مهندس ناظر را به شورای انتظامی نظام‌مهندسی اطلاع دهد.

ماشین را کجا می‌گذارید؟

وجود پارکینگ ازجمله مواردی است که باید به ساخت آن توجه کرد. به‌طور مثال در یک مجتمع چند واحدی اگر هر خانواده حداقل یک خودرو داشته باشد، در صورت نبود پارکینگ مجبور به پارک در معابر عمومی و کوچه‌ها می‌شود که این امر با ترافیک زیاد و حجم بالای خودروها سازگار نیست.

ساختمانتان مقاوم است؟

در بعضی از مناطق حاشیه‌ای معمولا ساختمان‌ها را بدون مهندس ناظر ساخته می‌شوند که ممکن است این خانه‌ها در طی زمان جزو مناطق شهری حساب شوند.

مالک ساختمان برای اخذ گرفتن گواهی پایان کار لازم است به شهرداری برگه استحکام ساختمان بدهد تا به تایید مهندسان ناظر برسد. چنانچه ساختمانی نشست یا ریزش داشته باشد، مسوولیت آن بر عهده مهندس ناظری است که مقاومت سازه را تایید می‌کند.

پایه ثابت تخلف‌ها: تراکم

تخلفات تراکم ساختمانی طبق ماده ۱۰۰ شهرداری رسیدگی می‌شود. بعدازآن دو نوع رای تخریب و جریمه برای مالکان صادرشده و گواهی پایان کار را تنها بعد از اخذ جریمه، طبق تبصره ۴ قانون صادر می‌شود. درصورتی‌که مالک از پرداخت جریمه اجتناب کند، کمسیون حکم تخریب را صادر می‌کند.

تغییر کاربری و تعرض به معابر عمومی، دردسر بی‌پایان

شاید در اطرافتان دیده‌اید که برخی از ساختمان‌های مسکونی یا تجاری کاربری خود را تغییر می‌دهند. این اقدام اصلا توصیه نمی‌شود زیرا ساختمان‌های مسکونی ظرفیت و استحکام کافی ساختمان‌های اداری را ندارند. تخلف دیگر هم تعرض به معابر عمومی است، تعرض به معابر، نوعی تخلف است که با اخطار شهرداری، مالک موظف است این مشکل را حل کند، در صورت عدم رعایت مورد مذکور، پرونده به مراجع ذی‌ربط ارسال می‌شود.