فهم بلاکچین برای درک ساختار تراکنش‌های رمزارزها ضروری است. از آنجا که فناوری‌های بلاکچین با سرعت زیادی در حال توسعه هستند، نیاز درک مفاهیم بلاکچین و فرصت‌هایی که این فناوری در توسعه بخش‌های مختلف اقتصاد ایجاد می‌کند، ضروری به نظر می‌رسد.

فناوری بلاکچین، معاملات ارزهای دیجیتال را شبیه به یک دفتر کل دیجیتال ثبت و تأیید می‌کند. یک بلاکچین اطلاعات را هنگام خرید، فروش یا مبادله ارز دیجیتال جمع‌آوری و ذخیره می‌کند. این اطلاعات در مکانی امن باقی می‌مانند که تحت نظارت یا کنترل یک دولت متمرکز بر بازار ارزهای دیجیتال نیست. بسیاری از متخصصان، کوین‌های کریپتو را یک «دارایی جهانی» می‌دانند، زیرا ارزش آنها در سراسر جهان یکسان است.

با فناوری بلاکچین، هر تراکنش یا داده به عنوان یک «بلاک» ذخیره می‌شود. سپس این بلاک به زنجیره بلاک‌های موجود اضافه می‌شود تا یک تصویر زمانی از تمام فعالیت‌ها ایجاد کند. زنجیره بلوکی ایمن و شفاف است، بنابراین هر بلاک غیرقابل برگشت و برای همه قابل مشاهده است. نکته اینکه این بلاک‌ها و اطلاعات آنها در اختیار یک فرد یا یک نهاد نیست، بلکه مجموعه‌ای از کاربران این حوزه در تایید اطلاعات بلاک‌ها دخیل هستند و امکان هیچگونه تقلب و تخلفی در آن وجود ندارد.