نگاهی به عملکرد دستگاه‌های مسوول در رابطه با مناطق تاریخی شهر اصفهان

بااین‌وجود شاهد برخوردهای بسیار منفی مدیریت شهری، میراث فرهنگی و دیگر نهادها نسبت به سرنوشت این مناطق و بناها هستیم. زمانی که بدنه شرقی چهارباغ به بی‌سلیقه ترین شکل ممکن ساخته شد و به شکل یک بازارچه راکد در آن گوشه رها شد، تا زمانی که میدان امام علی که پیش‌تر نامش میدان عتیق( همان سبزه میدان) بود برای ساختن میدان بی‌جان فعلی مورد تخریب قرار گرفت و تپه اشرفی که مشخص نیست چه شد و گنبد شیخ لطف‌الله و دیگر گنبدها یا چرا راه دور برویم حمام خسرو آغا که اصلاً منفجرش کردند( تازه آن رفیق خوش‌ساخت و اقتصاد دوستمان هنوز گردن نمی‌گیرد) ، یک نفر را پای محاکمه می‌کشاندند یا از خدمت منفصل اش می‌کردند،  درس عبرتی می‌شد برای کسانی که قصد ضربه به تاریخ اصفهان را دارند. بازهم خدا پدر ملک مدنی را بیامرزد که کرباسچی را قانع کرد که آقاجان نمی‌شود میدان نقش‌جهان را گودبرداری کرد.

حالا اما دامنه این تخریب‌ها به دیگر مناطق نیز رسیده است و به‌جای حفظ این مناطق، شهرداری‌ها به فکر اجرا پروژه‌های نیمه‌کاره و بی‌سلیقه خود هستند.

به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان، حمیدرضا محققیان با اعلام این مطلب گفت: با توجه به هماهنگی‌های قبلی شهرداری منطقه ۳ اصفهان با این اداره کل مقررشده بود احداث گذر کمر زرین اصفهان در قلب بافت تاریخی این شهر و در جنب مجموعه جهانی مسجد جامع عتیق به‌صورت محدود و با نظر این اداره کل انجام شود.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان ادامه داد: با توجه به بازدید کارشناسان این اداره کل، قرار بود تا صرفاً با کف‌سازی مناسب، کف این گذر با میدان امام علی(ع) هماهنگ شود و تأسیسات به‌صورت محدود از این گذر عبور کند.

او اضافه کرده است: لکن با توجه به اینکه ادامۀ احداث این گذر فقط با نظر این اداره کل امکان‌پذیر است، معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان با مسئولان معاونت فنی شهرداری منطقه ۳ هماهنگی‌های لازم را در خصوص مشخص شدن دامنه فعالیت شهرداری و به‌ویژه انجام اقدامات لازم توسط کارشناسان باستان‌شناسی اداره کل انجام داده و پس‌ازآن این عملیات ادامه می‌یابد.

ایسنا دراین‌باره نوشته است:

اصفهان احداث گذر کمر زرین و از بین رفتن لایه‌ها و بخشی از هویت تاریخی اصفهان در حالی انجام‌شده که معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تأکید دارد شهرداری بیش از خط پروژه و بدون نظارت باستان‌شناس خاک‌برداری کرده، اما مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان معتقد است که حتی یک سانتی‌متر بیشتر ازآنچه مورد تأیید اداره کل میراث فرهنگی بوده خاک‌برداری انجام‌نشده!

محمدباقر کلاهدوزان، مدیر منطقه ۳ شهرداری اصفهان در گفتگو با ایسنا و در خصوص علت خاک‌برداری بیش‌ازاندازه آن‌هم بدون نظارت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و حضور باستان‌شناس توضیح داد: گذر کمر زرین و بازارچه زرین بر اساس طرح مصوب ۳۲ هکتاری امام علی (ع) شکل‌گرفته و این گذر، مصوب است. اداره کل میراث فرهنگی به ما اجازۀ گودبرداری داده و ما هم بر اساس کدهای مصوب، خاک‌برداری کردیم. حاضر هستیم عزیزانِ کارشناس میراث فرهنگی بیایند و چک کنند و اگر زیادتر آن پروفیلی که به ما دادند گودبرداری شده باشد حق با دوستان میراث فرهنگی است.

کلاهدوزان ادامه داد: نقشه‌بردار ما با میراث فرهنگی هماهنگ است و دقیقاً بر اساس مصوبه‌ای که داشتیم خاک‌برداری انجام‌شده است، حتی یک سانتی‌متر زیادتر هم خاک‌برداری انجام‌نشده است. قرار است دوستان میراث فرهنگی بیایند و کدها را چک کرده و مطمئن شوند.

مدیر منطقه ۳ شهرداری اصفهان در پاسخ به اینکه حتی اگر این خاک‌برداری مطابق با کدهای اداره میراث فرهنگی انجام‌شده باشد بازهم در حین عملیات، یافته‌های باستان‌شناسی به‌راحتی قابل‌مشاهده است و باید کار متوقف و به این اداره اطلاع داده می‌شد، گفت: من که خودم به‌طور مرتب هرروز در آنجا بازدید دارم چیزی ندیدم. ضمن اینکه مجموعۀ کمر زرین قبل از احداث این گذر ساخته‌شده و یک‌بار با توجه به گودبرداری قبلی که انجام‌شده بود، قسمت اعظمِ این گذر در خودِ مجموعۀ زرین فروریخته و بعد جمع‌آوری‌شده و  ستون و شمع در وسط گذر کارشده و مهارشده است. هنوز هم آثارش هست، حتی لایه‌های زیر این لایه هم قبلاً تخریب‌شده و توسط نخاله پر شده است.