پروتئین‌، نیاز اصلی سبد غذایی انسان

ناگفته نماند هورمون‌های بدن، پادتن‌ها و دیگر مواد مهم بدن از جنس پروتئین هستند. توجه داشته باشید پروتئین در نقش سوخت بدن استفاده نمی‌شود؛ مگر در مواقع لازم که بدن نیاز  ضروری به آن داشته باشد.

پروتئین‌ها همچنین از آمینواسیدهای گوناگونی تشکیل شده‌اند. بدن می‌تواند برخی از این آمینواسیدها را تولید کند؛ ولی آمینواسیدهای ضروری‌ای نیز وجود دارد که تنها از طریق تغدیه دریافت می‌شود. برای این که بدن شما عملکرد مناسبی داشته باشد، نیاز به آمینواسیدهای متنوعی خواهید داشت. حال خبر خوب این است که الزامی وجود ندارد تا شما همه‌ی آمینواسیدهای مورد نیاز را یک ‌جا دریافت کنید. بدن می‌تواند با به‌کارگیری از آمینواسیدهایی که از غذاهای مصرفی در طول روز دریافت کرده‌اید، پروتئین‌های کاملی بسازد.

در ادامه با منابع تامین این ماده مغذی آشنا می‌شوید. برای راهنمایی بیشتر و دریافت اصول تغذیه و رژیم غذایی هم می‌توانید کارت اشتراک پایش سلامت سیناکِر مدل آنلاین آن را تهیه کنید.

منابع تامین پروتئین برای بدن

خوردن انواع غذاهای پروتئینی در طول روز بهترین راه برای تامین نیازهای پروتئینی روزانه هر فرد شناخته می‌شود. در این خصوص باید بدانید مقدار دقیق پروتئین مورد نیاز روزانه بستگی به عوامل مختلفی دارد که شامل میزان فعالیت و سن شما می‌شود. صرف نظر از محبوبیت فزاینده‌ رژیم‌های غذایی پرپروتئین، هنوز مطالعات و شواهد کافی وجود ندارد که اثبات کند این رژیم‌ها سالم‌تر هستند یا می‌توانند به کاهش وزن کمک کنند. در زیر لیست مهم‌ترین منابع تامین پروتئین را معرفی می‌کنیم:

ماهی و تخم مرغ منابع خوبی برای تامین آمینواسیدهای ضروری هستند.

علاوه‌بر غذاهای گوشتی، شما می‌توانید پروتئین مورد نیازتان را از منابع گیاهی همچون حبوبات، سویا، دانه‌ها و برخی غداهای دسته‌ی غلات دریافت کنید.

غذای دریایی

گوشت بدون چربی و مرغ

حبوبات که شامل لوبیا و نخود است.

آجیل

انواع دانه‌ها

محصولات سویا

محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و ماست نیز حاوی پروتئین هستند.

غلات کامل و سبزیجات حاوی مقداری پروتئین هستند؛ اما به طور کلی کمتر از سایر منابع هستند.

توجه داشته باشید محصولات حیوانی معمولا مقادیر بیشتری پروتئین نسبت به غذاهای گیاهی دارند. بنابراین افرادی که از رژیم گیاهخواری پیروی می‌کنند؛ ممکن است نیاز به برنامه ریزی وعده‌های غذایی خود داشته باشند تا مطمئن شوند که نیازهای پروتئینی خود را برآورده می‌کنند. با این حال نظر به روند نزولی مصرف گوشت قرمز  در کشور و گرانی مرغ به عنوان یکی از منابع اصلی دریافت پروتئین، باید دید  این وضعیت چه تاثیری بر سلامتی دهک‌های کم درامد جامعه خواهد گذاشت!