رییس پلیس راه استان اصفهان روز جمعه با اشاره به وسعت استان و گستردگی راه‌های آن گفت: نمی‌توان انتظار داشت تمام مسیرها توسط پلیس راه بطور لحظه به لحظه پایش شود، به همین منظور از روش‌های دیگری برای کنترل شرایط جاده‌ای و وسایط نقلیه عمومی بهره گرفته می‌شود. سرهنگ علی مولوی افزود: در سطح کشور هم پلیس راهور با کمک ۸۰۰ دوربین ترافیکی تردد وسایط نقلیه در سطح جاده‌های کشور را تحت‌نظر دارد، اما این تعداد هم با توجه به وسعت راه‌ها کافی نیست. وی خاطرنشان کرد: سامانه «۱۱۰۱۲۰» راه‌اندازی شد تا مسافران شبکه حمل و نقل عمومی بتوانند در صورت مشاهده تخلفاتی مانند صحبت کردن راننده با تلفن همراه حین رانندگی، نبستن کمربند ایمنی توسط راننده یا مسافران، خستگی و خواب آلودگی راننده، رانندگی خطرناک و دیگر موارد، مراتب را با ارسال پلاک اتوبوس به پلیس گزارش کنند. به گفته مولوی، پس از ارسال پیامک از سوی مسافر بلافاصله کد رهگیری برای پیگیری گزارش به فرد ارسال می‌شود و اطلاعات دریافتی در باره راننده اتوبوس به پاسگاه مسیر حرکت ارسال می‌شود و ماموران اقدام به بررسی صحت و سقم گزارش واصله می‌کنند. رییس پلیس راه اصفهان افزود: سامانه سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان برون شهری(سپهتن) نیز یکی دیگر از روش‌های کنترل پلیس برای نظارت بر ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای است. وی در توضیح این روش گفت: سپهتن، دستگاهی است که درون خودرو نصب می‌شود و از طریق سیم کارت«GPRS» بطور مُداوم اطلاعات تعریف شده داخل خودرو مانند سرعت؛ هویت راننده؛ مشخصات گواهینامه و ساعت کارکرد راننده را به مراکز پلیس راه ارسال می‌کند، با این حال اگر مسافر جاده‌های کشور بوده باشید حتما بارها شاهد سرعت بالا و حرکات نامتعارف اتوبوس‌های بیرون شهری بوده‌اید، شرایطی که نشان می‌دهد این سامانه هم نتوانسته است آنچنان که باید، نظارت را بصورت کامل برقرار کند.

بازرسان نامحسوس، روش جدید برای کنترل رفتار رانندگان ناوگان مسافربری

رییس پلیس راه استان اصفهان به اعزام بازرسان نامحسوس این پلیس بمنظور کنترل رانندگان ناوگان عموی مسافربری بعنوان روشی موثرتر اشاره کرد.

سرهنگ مولوی گفت: باتوجه به اینکه رانندگان ناوگان حمل و نقل مسافر شامل اتوبوس و تاکسی‌های بین شهری با تعداد زیادی مسافر می‌بایستی مسافت طولانی را طی کنند بنابر این توجه به ایمن سازی جابه‌جائی مسافران بین شهری، بسیار حائز اهمیت است. وی اظهار داشت: به همین منظور پلیس راه اصفهان موضوع کنترل ناوگان عمومی مسافر را بصورت ویژه در دستور کار خود قرار داده است.

رییس پلیس راه فرماندهی انتظامی اصفهان افزود: در این طرح بازرسان پلیس راه استان بصورت نامحسوس و بعنوان یک مسافر عادی، اتوبوس مسافربری را تا مقصد همراهی کرده و پس از رسیدن به مقصد، ضمن معرفی خود بعنوان بازرس نامحسوس پلیس راه، کلیه تخلفات راننده را بررسی و برابر مقررات با رانندگان مُتخلف برخورد می‌کنند. وی اظهار داشت: از آنجا که پیشگیری از وقوع حادثه برای اتوبوس‌های مسافربری بدلیل تعداد بالای مسافر بسیار حائز اهمیت است بنابراین تخلفات رانندگان آنها توسط ماموران تیزبین پلیس راه در سطح استان بصورت محسوس و نامحسوس رصد و در صورت ارتکاب تخلف بویژه تخلفات حادثه‌ساز، بدون اغماض با خاطیان برخورد جدی صورت خواهد پذیرفت.

وی با تاکید بر تشدید اجرای طرح کنترل و نظارت بر ناوگان مسافربری برون شهری گفت: با توجه به تمایز ناوگان مسافربری برون شهری با خودروهای سواری و شخصی، بدلیل تعداد بالای مسافر و طی مسافت طولانی، ایمنی و سلامتی هموطنان در سفرهای بین شهری حائز اهمیت است و نظارت تخصصی بر این ناوگان بصورت ویژه در دستور کار قرار دارد.

مولوی افزود: ماموران پلیس راه این فرماندهی در کلیه محورهای برون شهری و در تمام ساعات شبانه‌روز رفتار و حرکات ترافیکی رانندگان ناوگان مسافربری را بررسی می‌کنند و در صورت احراز تخلف، با فرد خاطی برخورد قانونی خواهند کرد.

وی یادآور شد: رانندگان بین جاده‌ای از ابتدای مراجعه برای صدور دفترچه، توسط کارشناسان پلس راه مورد آموزش قرار گرفته و در صورت ارتکاب تخلف در زمان رانندگی بایستی در کلاس‌های آموزشی پلیس شرکت کنند.

مولوی افزود: همچنین کارشناسان پاسگاه‌های پلیس راه نیز بطور مستمر در شرکت‌های مسافربری حضور می‌یابند و سایر موارد مربوطه را بررسی می‌کنند.

منبع ایرنا