اجرای رادیو تئاتر «BGM TOW» در شاهین‌شهر

محمد رادمهر، کارگردان و تهیه‌کننده این رادیو تئاتر در گفت‌وگو با ایسنا و با بیان اینکه رادیو تئاتر «BGM TOW» نمایشی مستند دربارۀ یکی از شهدای پرده‌خوان و نقال اصفهان است که از غواصان دوران هشت‌سالۀ دفاع مقدس نیز به شمار می‌رفت، گفت: داستان این رادیو تئاتر، کاملاً مستند است و به پدر این شهید می‌پردازد که زورخانه‌دار بوده و جَو روزگار او را مجبور می‌کند که تصمیم بگیرد زورخانۀ خود را تخریب کند و مجتمع تجاری بسازد.

او با بیان اینکه برای اجرای این رادیو تئاتر، پژوهش میدانی انجام‌شده و گفت‌وگوهای مفصلی با خانواده این شهید صورت گرفته است به عملیات خیبر در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران نیز اشاره‌کرد و ادامه داد: این عملیات در مورد غواصانی است که برای شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات به آب می‌رفتند و برای گم نکردن مسیر، موشک TOW (تاو) به خود می‌بستند و «BGM TOW» نیز از انواع موشک‌های هدایت‌شوندۀ TOW (تاو) است.  

رادمهر اشاره کرد: در رادیو تئاتر«BGM TOW» به این موضوع نیز اشاره‌شده که عراقی‌ها متوجه نصب موشک‌های تاو به غواصان شده و آن‌ها را جدا می‌کنند، به‌این‌ترتیب غواصان مسیر را گم می‌کنند. ما نیز در این نمایش از زاویۀ نقل پردۀ آرش اقتباس زده‌ایم، ولی نمایش در زمان حال اتفاق می‌افتد.

کارگردان رادیو تئاتر «BGM TOW» که پیش‌ازاین «رادیو تئاتر معمای شام» را نیز به اجرای عموم رسانده است، در تعریف رادیو تئاتر توضیح داد: رادیو تئاتر مرز بین رادیو و تئاتر و درواقع تلفیقی از این دو است که نمایشی رادیویی را به تصویر می‌کشد و می‌تواند اجرای نمایش رادیویی را به‌صورت زنده و روی صحنه و در مقابل دید تماشاگران تعریف کند. در این نوع نمایش، کارگردان تلاش می‌کند تا به‌غیراز آنکه جذابیت‌های نمایش رادیویی را به تصویر بکشد تصاویری از عناصر دراماتیک متن را نیز نشان دهد.

او با بیان اینکه این نمایش در بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی در بخش رادیو تئاتر مقام اول را به دست آورد، گفت: رادیو تئاتر «BGM TOW» پیش‌تر با همت دفتر تخصصی هنرهای ملی آیینی شهرداری اصفهان و شهرداری منطقه ۴ اصفهان و به مدت ۱۰ شب در حوض‌خانه ساختمان الغدیر واقع در باغ غدیر اصفهان اجرا شد و ۳ شب نیز با حمایت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شاهین‌شهر در زورخانه ذوالفقار این شهر اجرا خواهد شد.

کارگردان رادیو تئاتر «BGM TOW» که تنظیم برای رادیوی این نمایش را نیز به عهده داشته است با اشاره به اینکه گروه هنری «راتا» اولین گروه مستقل رادیو تئاتر در استان اصفهان است که پیش از این حدود ۱۰ اثر تولید کرده و ۵ مرتبه نیز در جشنواره بین‌المللی فجر تنها نمایندۀ اصفهان در بخش رادیو تئاتر بوده است، ادامه داد: نویسندۀ این رادیو تئاتر، ناصر کریمی است و فرزام مختاری، اسدالله بابایی، امین نیک‌خواه، مینو اعیان منش، رسول صفری و مهدی شهداد در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند. افکتور نیز مسعود نصیریان و صدابردار محمدجواد مهدوی است.