از ابتدای سال 12 روز پاک داشتیم

شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، درباره علت تشدید آلودگی هوا به «دنیای اقتصاد» گفت:

طی دو هفته اخیر به سبب شکل‌گیری پدیده وارونگی هوا در جو کاهش قابل‌توجهی در فعالیت‌های سامانه‌ای داشتیم و ایجاد شرایط پایدار جوی و رکود هوا را شاهد بودیم. این شرایط باعث شد که کاهش چشم‌گیر در لایه زمین و مناطق هم‌جوار شود. بر اساس اطلاعات جو بالا از جمعه تا امروز باشد که وارونگی دما از سطح زمین شرایط تشدید پایداری انجام‌شده است. دید هم کاهش پیداکرده و باعث شده آلاینده‌های شهری و ذرات معلق در اکثر نقاط کلان‌شهر اصفهان افزایش غلظت پیدا کند. با افزایش سرعت باد شرایط برای انباشت آلاینده فراهم‌شده و می‌بینیم که شرایط آلودگی گسترش‌یافته است. از اول سال تاکنون طبق گزارشی که داشتیم ۷۵ روز ناسالم را در سطح اصفهان تجربه کردیم. ۱۲ روز پاک و باقی روزها نیز قابل‌قبول بوده‌اند.

وی در ادامه افزود: شرایط این‌چنینی را در مناطق دیگر کشور نداشتیم چون اصفهان ۸۰ روز سال جو ساکن دارد و خود پالایی انجام می‌شود و شرایطی را داریم که خودپالایی انجام‌نشده است چون عدم وزش باد موثر را داشتیم. کم‌بارشی و خشکی هوا و خشکی رودخانه زاینده‌رود و تالاب گاوخونی و ۱۴ کانون فرسایش بادی باعث می‌شود  شاهد افزایش شاخص خیزش کانون گردوغبار در این منطقه باشیم.

او درباره اقدامات استانداری در حوزه مقابله با آلودگی هوا مطرح کرد: طی روزهای اخیر برنامه‌های منظمی برای اقدام در این زمینه داشته‌ایم. ازجمله دستور کمیته عملکرد شرایط اضطرار که اعمال محدودیت‌هایی انجام داده‌ایم تا مردم کمتر درگیر آلودگی شوند. نظارت بر صنایع و توزیع سوخت پاک نیز جز برنامه‌ها بوده است. کنترل ماشین‌های فرسوده و فاقد معاینه فنی هم مدنظر قرارگرفته است. پیش‌بینی‌شده چهارشنبه بعدازظهر با سامانه جو به‌تدریج آلودگی کاهش پیدا کند و شرایط انباشت آلاینده کمتر شود. پیگیری‌هایی در کارگروه انجام‌شده و به‌صورت ۲۴ ساعته آخرین وضعیت را پیش‌بینی می‌کند و شاخص‌ها را زیر نظر دارد. مراکز بهداشت نیز اقداماتی برای کاهش اثرات آلایندگی انجام می‌دهند.

وی درباره درخواست از نهادهای کشوری برای حل مشکل آلودگی هوا اصفهان اشاره کرد: ما درخواست داریم که کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا کشور به‌صورت ویژه برای اصفهان برنامه‌ریزی خاصی بکند تا منابع اعتباری و مالی قانون هوا پاک اجرا شود ازجمله خروج خودرو فرسوده، بازسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و بار و مسافر که نیازمند تسهیلات است و توسعه و تقویت سنجش آلاینده‌های هوا؛ مصوباتی را رئیس سازمان محیط‌زیست در کارگروه استان داشتند که در ۱۵ بند بود. درخواست ما از سازمان محیط‌زیست کشور این است که به قوانین و طرح‌های مربوط به آلودگی هوا در اصفهان توجه ویژه داشته باشند. ازجمله اینکه در راستای بهبود ناوگان حمل‌ونقل عمومی فعالیت و تمرکز کنند.

شیشه‌فروش درباره دیگر اقدامات استانداری برای آلودگی هوا گفت: در نشست به سازمان محیط‌زیست نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهرها نیز به‌شدت مورد تاکید قرار گرفت. تامین اعتبار برای خط ۲ مترو نیز مطرح شد. سیکل ترکیبی نیروگاه شهید منظری و تامین گاز مستمر برای آنجا در کنار تقویت نیروگاه‌های خورشیدی نیز موردتوجه بود. تامین حق آبه قانونی ۱۷۶ میلیون متر کعبی تالاب گاوخونی که احیا شود و تبدیل به کانون گردوغبار نشود باید موردتوجه مسوولان کشوری قرار بگیرد. در استان یک‌میلیون و صد هزار هکتار کانون فرسایش باید داریم که اجرا طرح بیابان‌زدایی نیز برای کاهش آلودگی مهم است و از سازمان منابع طبیعی درخواست شد تا در این زمینه اقدام کنند. در بحث استانداردسازی کوره‌ها نیز فعالیت‌هایی صورت گرفت. انجام مطالعات جامعه کاهش آلودگی اصفهان نیز مطرح‌شده که تبدیل به سناریو عملیاتی شده است. نیاز است که کارگروه ملی آلودگی هوا نیز اقدام کند.