چالش‌های اقتصادی صنعت دام و طیور

محسن حیدری، مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت پیشگام دام‌پرور سپاهان، درباره گستره فعالیت‌های شرکت پیشگام دام‌پرور سپاهان به «دنیای اقتصاد» گفت: شرکت پیشگام دام‌پرور سپاهان سال ۹۰ تاسیس شد و یکی از شرکت‌های مطرح در حوزه صنعت افزودنی، خوراک و ماشین الان دام‌پروری است که در سطح منطقه و اروپا فعالیت دارد. ما سه بخش دام و طیور و آبزیان فعالیت داریم و نمایندگی ۱۴ شرکت آمریکایی، اروپایی و آسیا را داریم. مایکی از شرکت‌هایی هستیم که در پارک علمی و فناوری اصفهان فعالیت داریم و ثبت اختراعات مختلف را پشت سر گذاشته‌ایم.

وی در ادامه در رابطه با میزان اشتغال‌زایی این شرکت اشاره کرد: تیم علمی ۲۰ نفره ما هرکدام دکترای دامپزشکی دارند و مشغول فعالیت علمی و تحقیقی در این حوزه هستند؛ در بخش‌های دیگر نیز نزدیک ۲۰۰ نیرو داریم. امسال دومین کارخانه ما که کامل‌ترین کارخانه خوراک دام کشور است افتتاح‌شده و ۵ خط تولید اضافه کرده‌ایم. در این مجموعه نیز ۲۰۰ شغل جدید خواهیم داشت. ما تنها مجموعه‌ای هستیم که برای تمام حیوانات و تکنولوژی‌های خوراک می‌توانیم کارکنیم.

وی سپس درباره چالش‌های اقتصادی صنعت دام و طیور بیان کرد: در حوزه چالش‌های دام‌پروری چون صنعت ما با غذای مردم گره‌خورده است و برای دولت امنیت غذایی به‌شدت مهم است دخالت‌های دولت در مسائل اقتصادی صنعت ما را با چالش مواجه کرده است. مثلاً بارها می‌شنوید که سویا نیست و مرغ نیست و شیر گران می‌شود و گوشت گران می‌شود که دلیل آن دخالت دولت در تامین ارز و سیاست قیمت‌گذاری دستوری این کالاهاست. ارز ترجیحی که از ۴۲۰۰ به ۲۷ هزار تومان رسید یک مشکل ایجاد کرد؛ طبق قول دولت قرار بود ارز دونرخی نداشته باشیم اما اکنون چندین نرخ ارز داریم که باعث ایجاد رانت در این بازار شده است. این وضعیت باعث جلوگیری از رقابت‌پذیری شده است. چرا واردکننده که می‌تواند از ارز نیما تامین کند دولت اصرار دارد از ارز ترجیحی تامین مالی کند. دولت اگر جسارت حذف ارز ترجیحی از کالاهای ما را داشته باشد وضعیت بهتر می‌شود.

او افزود: الان واردکننده کالا را وارد  می‌کند و ۶ ماه طول می‌کشد که دولت پول آن را بدهد. جو که ۲۱۰ دلار در بازار جهانی قیمت دارد ما ۸ هزار تومان می‌خریم. دولت اصرار بر این دارد که ارز ۲۷ هزارتومانی را حفظ کند اما کالا با ارز ۴۰ هزارتومانی به دست می‌رسد. دولت اگر دخالتی در قیمت‌گذاری، تعیین نرخ، سیاست ارزی و... نداشته باشد و اجازه دهد این صنعت روی پای خود بایستد. مطمئن باشید قیمت‌ها اصلاح خواهد شد و مشکل عرضه مرغ و گوشت نخواهیم داشت و خیلی از مسائل کلان حل می‌شود. حتی مسائل امنیت زیستی نیز حل می‌شود. این وضعیت ممکن است اثرات کیفیتی داشته باشد. این‌ها چیزهایی است که اگر دولت بتواند برنامه‌ریزی درستی داشته باشد آنگاه می‌تواند بازار را کنترل کند.

حیدری در رابطه با مشکل نقدینگی در این صنعت گفت: ما که کارمان را توسعه دادیم به‌واسطه توسعه‌ی اخیر نقدینگی ما تبدیل به ماشین‌آلات شده است و از هر بانکی می‌خواهیم سرمایه در گردش بگیریم از ما معدل می‌خواهند. ما به بازار سرمایه فکر می‌کنیم و با نرخ‌های خیلی بالاتر تامین مالی کنیم. اگر دولت بتواند در تامین مالی حداقل برای شرکت‌هایی که در حوزه غذا کار می‌کنند حمایت بانکی بگذارد خیلی بهتر است. نباید اولویت ما ارز ترجیحی باشد باید تامین ریال صورت بگیرد. بحث دیگری نیز جدیدا در حوزه ماشین‌آلات مطرح‌شده است. واردات را به حمایت از تولید داخل گره‌زده‌اند. درست است که باید از تولید حمایت شود اما بستن در کشور روی تکنولوژی جدید تولیدکننده‌های داخلی کالاها شان را به‌روز نمی‌کنند. چون کالا خارجی نمی‌آید قیمت کالا داخلی ما در حد قیمت اروپا فروش می‌رود و یک رانت برای تولیدکننده داخلی ایجادشده است. دولت باید ارز و واردات را رها کند، بازار خودش را تنظیم می‌کند.

حیدری در پایان درباره ظرفیت کارخانه جات دام‌پرور سپاهان گفت: کارخانه اول ما سال ۹۳ به بهره‌برداری رسید. شهرک سپهر آباد شهر رضا ۴ هزار مترمربع با ظرفیت تولید ۹۷ هزار تن است. کارخانه قدیمی فقط خوراک طیور و دام می‌زند. کارخانه جدید ۶۰ هزار متر است و حدود ۲۵ هزار تن ذخیره غلات، ۱۰ هزار تن مواد اولیه و ۱۰ هزار تن ذخیره محصول خواهیم داشت و تمام استاندارد‌های در آن رعایت شده است. این کارخانه یکی از به‌روزترین کارخانه‌های ایران است. ظرفیت ۸۷ هزار تن خوراک آبزیان در سال است. ما یک مجموعه نیز در کنار آن طراحی می‌کنیم که ۱۲ خط دارو و مکمل دامی در کشور است. فاز بعدی توسعه مکمل و داروهاست.