بازار حَلال مقصد تولیدکنندگان ایرانی می شود

البته این نشان‌واره تا پیش‌ازاین تصور می‌شد به مواد غذایی مانند گوشت و مرغ و ... و به‌طور خاص به روش کشتار آن‌ها اطلاق می‌شود؛ اما غذای حلال شامل غذاهای غیر گوشتی مانند لبنیات، محصولات پخته‌شده، تنقلات، شیرینی‌ها، غذاهای آماده و سایر محصولات غذایی و آشامیدنی فرآوری شده است که اصول اسلامی در آن رعایت می‌شود.

در اصطلاح با عنوان فرایند مزرعه تا چنگال از این نوع غذاها نام‌برده می‌شود که تولید آن‌ها از طریق رعایت موازین و استانداردهای حلال انجام می‌گیرد. ضمن آنکه اخیرا مباحث مرتبط با برند حلال از غذا فراتر و کالاهای دیگری مانند هنر و صنایع اسلامی، فراورده‌های دارویی، توریسم سلامت و... را هم تحت پوشش قرار داده است. گفتنی است که اولین بار محصولات غذایی حلال در کشور مالزی به وجود آمد و در این سال‌ها این علامت تجاری غذایی به‌صورت یک علامت جهانی از طرف کشورهای اسلامی در دنیا معرفی‌شده است.  و حالا شرایط به نحوی است که برند حلال در سطح جهان، رو به توسعه و حتی کشورهای غیرمسلمان هم تمایل زیادی برای ورود به عرصه تجارت محصولات حلال پیداکرده‌اند.

جالب آنکه محصولات حلال در بازارهای اروپا نسبت به سایر محصولات ۱۵ تا ۳۰ درصد گران‌تر عرضه می‌شود.

اما چرا حالا به این موضوع می‌پردازیم؟

هفته گذشته و در میان نشر و بازنشر صدها خبر اقتصادی، برخی سایت‌های خبری و رسانه‌ها پوشش مناسبی از برگزاری یک رویداد بین‌المللی را در کشور مالزی انجام دادند. امسال نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی حلال مالزی برگزار شد و یکی از مهم‌ترین رویدادهای نمایشگاهی در کشورهای آسیایی را رقم زد.

این نمایشگاه روز سه‌شنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ با حضور نخست‌وزیر و مسئولان سازمان توسعه تجارت خارجی مالزی و فعالان بین‌المللی صنعت حلال و غرفه داران ۴۰ کشور دنیا ازجمله ایران در مرکز نمایشگاه‌ بین‌المللی کوالالامپور افتتاح شد. اهمیت این رویداد نمایشگاهی برای فعالان اقتصادی در کشورهای آسیایی و خصوصا کشور مالزی آن‌قدر مهم بوده و هست که شخص نخست‌وزیر برای حضور در مراسم افتتاحیه حاضر و به ارایه سخنرانی پرداخت. در این دوره پنج مشارکت‌کننده از ایران در قالب ۶ غرفه در زمینه‌های خرما، کشمش، زعفران، پسته و خدمات سرمایه‌گذاری با هماهنگی و مدیریت نمایشگاه‌ بین‌المللی استان اصفهان در کنار نمایندگان کشورهای دیگر از سراسر جهان محصولات و خدمات خود را به بازار مصرف حلال معرفی کردند.

نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت حلال مالزی (MIHAS ۲۰۲۳) برای مشارکت‌کنندگان حضوری متفاوت در قالب برند حلال و موثرترین و عملی‌ترین روش عرضه کالا و خدمات توسط تولیدکننده به مخاطب و گروه هدف است و شرکت‌هایی که قصد توسعه کسب‌وکار خود را دارند و به دنبال بازاری جذاب برای فروش محصولات هستند، نمایشگاه حلال مالزی فرصت کم‌نظیری برای آن‌هاست.

به‌عنوان‌مثال می‌توان به برخی از فواید این حضور اشاره کرد ازجمله: اول اینکه با شرکت در رویدادها و نمایشگاه‌های این‌چنین می‌توان به معرفی بدون واسطه محصولات و خدمات باکیفیت امیدوار بود و دومین دلیل را باید ایجاد بسترهای مناسب برای صادرات کالاها جستجو کرد، همچنین ورود به موفق‌ترین سیستم اقتصادی آسیای جنوب شرقی به‌عنوان شاهراه تجارت با کشورهای ASEAN از دیگر مزایای این حضور تلقی می‌شود، همچنان که تامین بخشی از بازار گسترده مصرف محصولات حلال دنیا باارزشی صدها میلیارد دلاری نیز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین آورده‌های حضور در رویدادها و نمایشگاه‌های مرتبط با نشان حَلال به شمار می‌رود.

توجه کنید بر طبق آمارهای ارائه‌شده بازار جهانی غذای حلال از ۷۱۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ به ۱۰۲۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ رسید و انتظار می‌رود اندازه این بازار تا سال ۲۰۲۷ به ۲ هزار و ۴۳ میلیارد دلار برسد.

طی مدت برگزاری این رویداد نمایشگاهی، مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی اصفهان که نماینده انحصاری برگزاری این رویداد در کشورمان است باهدف توسعه همکاری‌های نمایشگاهی مذاکراتی را با برگزارکننده نمایشگاه صنعت حلال، مدیر اجرایی شرکت توسعه حلال مالزی انجام دادند. مذاکرات احمدرضا طحانیان (مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان) با یوهانیس لطیف مدیرعامل شرکت Integrated Qube، مجری نمایشگاه حلال مالزی و هایرول مدیر اجرایی شرکت توسعه حلال مالزی HDC در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی حلال مالزی پیرامون ایجاد و توسعه فرصت‌های همکاری دو و چندجانبه این فرصت را در اختیار سایر شرکت‌ها قرار خواهد داد تا در دوره بعدی برگزاری نمایشگاه صنعت حلال امکان معرفی و توانایی ظرفیت شرکت‌های ایرانی در کشور مالزی به بهترین شکل ممکن فراهم شود.

گفتنی است شرکت نمایشگاه بین‌المللی استان اصفهان نماینده رسمی مرکز نمایشگاهی مالزی و اتحادیه توسعه تجارت خارجی مالزی MATRADE به‌عنوان یکی از معرف‌های این رویداد بین‌المللی در کنار برترین‌های صنعت حلال دنیا حضوری فعال داشت.

برای روشن‌تر ضرورت حضور در رویدادها و نمایشگاه‌های مرتبط با نما نامِ حَلال بهتر است به این موضوع هم توجه شود که ایران به‌عنوان یک کشور اسلامی پرجمعیت و مطرح، درزمینه محصولات حلال می‌تواند سهم زیادی از این بازار را به خود متعلق کند حال‌آنکه نه‌تنها ایران بلکه تقریباً هیچ کشور مسلمانی در فهرست ۱۰ صادرکننده برتر محصولات حلال قرار نگرفته است. قابل‌تأمل آنکه قرارگیری کشورهای غیرمسلمان در صدر جدول صادرکنندگان محصولات حلال، هشداری است برای مسلمان‌نشین هایی که افزون بر ۲ میلیارد از جمعیت جهان را در خود جای‌داده‌اند و تقریباً مصرف‌کننده کامل غذای حلال هستند اما مسئله آن است هیچ نام تجاری مهمی ندارند و صادرکننده برتر بشمار نمی‌روند.

به‌گونه‌ای که تقریباً ۸۵ درصد از غذای حلال که توسط مسلمانان سراسر جهان مصرف می‌شود، در کشورهایی با اقلیت مسلمان تولید می‌شود. درصورتی‌که بازار جهانی غذای حلال یکی از فرصت‌های تجارت دنیا برای کشورهای اسلامی و به‌ویژه برای ایران است. بازاری که با توجه به فراوانی مسلمانان دنیا غنیمتی بی‌نظیر برای درآمدزایی محسوب می‌شود.

به‌علاوه این نشان می‌تواند با توجه به آمار در حال گسترش جمعیت مسلمانان جهان، از پردرآمدترین نمانام (برند)‌های گردشگری هم باشد زیرا تنها برندی که در ایران توسط آن از گردشگران پذیرایی می‌شود، برند حلال است.

در کشوری که غذاهای غیر اسلامی، خدمات غیر اسلامی و به‌طورکلی گردشگری غیر اسلامی وجود ندارد درزمینه برند حلال، دارای سهم یک‌درصدی است که جای تعجب دارد، بااین‌حال امید می‌رود با ابتکاری که نمایشگاه بین‌المللی اصفهان برای حضور در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت حلال مالزی (MIHAS ۲۰۲۳) نشان داده، راه برای حضور بیشتر ایران و تولیدکنندگان ایرانی بیشتر گشوده شود.