اثرات اقتصادی استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر

اهمیت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر

امروزه اهمیت بهره‌برداری و استفاده از این انرژی‌ها به اندازه‌ای است که به یکی از زمینه‌های رقابتی در میان کشور‌های بی‌شماری در نیا بدل شده است.  در در نتیجه، دستیابی به فناوریهای لازم و ضروری برای تولید و بهره‌ورداری از این انرژی‌ها موفقیتی بزرگ برای جوامع تلقی می‌شود. در آبنده با اتمام سوخت‌های فسیلی اهمیت این انرژِ‌ها بیش از پیش شده و ادامه حیات کشور به صورت پویا و زنده به آن وابسته است. در حقیقت می‌توان گفت که توسعه استفاده از انرژی‌های نو می‌تواند نقشی مهم و اساسی در افزایش درجه امنیت سیستم انرژی کشور ایفا کند.

انرژی تجدیدپذیر راهی برای مقابله با بحران‌ انرژی

از جمله بزرگ‌ترین بحران‌هایی که جوامع بشری را تهدید می‌کنند، می‌توان به محدود بودن منابع انرژی تجدیدناپذیر یا همان انرژی‌های فسیلی،  افزایش آلودگی‌های زیست محیطی که در پی استفاده بیش از حد این سوخت‌ها به وجود آمده اشاره کرد. در پی این مشکلات نه‌تنها منابع طبیعی زمین به زودی پایان پیدا می‌کنند بلکه آسیب‌ناپذیر نیز به پیکره طبیعی کره زمین وارد خواهد شد. بسیاری از محققان و دانشمندان استفاده از منابع انرژِ تجدید پذیر را راه حلی برای مقابله با این بحران‌ها می‌دانند.

تاثیر انرژی‌های تجدیدپذیر بر اقتصاد

دو چالش بزرگ رکود اقتصادی و افزایش نیاز برای کربن‌زدایی باعث شده تا اقتصاد کشور‌ها نیز تحت تاثیر این مشکلات قرار بگیرد. همین امر موجب شده تا کشورهای جهان به دنبال راهی برای افزایش بهره‌وری اقتصادی در عین کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای باشند. از این رو، می‌توان گفت که انرژی‌های تجدیدپذیر بهترین راه برای تأمین تقاضای روز افزون انرژی هستند و توانایی بالایی برای بهبود اقتصاد مرتبط با انرژی دارند. ارتباطی تنگاتنگ میان اقتصاد و مبحث انرژی وجود دارد. یکی از گفتمان‌های امروزه حقوق بین‌الملل ایجاد اقتصادی سبز است. مهم‌ترین هدف اقتصاد سبز، کاهش میزان گازهای گلخانه‌ای در سراسر دنیاست، بنابراین می‌توان استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر را راهی به‌سوی دستیابی به اقتصاد سبز یافت.

انواع انرژی‌های تجدیدپذیر

انرژی‌های تجدیدپذیر شامل منابع متنوع و مختلفی می‌شوند. این انرژی‌ها که از منابع طبیعی و قابل دسترس به وجود میایند همواره در دسترس هستند و همچون سوخت‌های فسیلی لنرژِ پایانپذیر تلقی نمی‌شوند. استفاده از این انرژِ‌ها باعث کاهش مصرف فرآورده‌های نفتی و آلاینده‌های محیط زیستی و همچنین افزایش اشتغال‌زایی و درآمد‌های اقتصادی می‌شود.  از جمله مهم‌ترین انرژِ‌های تجدیدپذیر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

-  انرژی بادی

-   انرژی آبی

-  انرژی خورشیدی

-  انرژی دریایی

- انرژی هسته‌ای

چشم‌انداز استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران

در کشور ما نیز همانند سایر کشورهای توسعه یافته، استفاده و بهره‌برداری از انرژِ‌های تجدیدپذیر اهمیت فراوانی دارد. ایسن اهمیت باعث شده تا در برنامه پنجم توسعه برنامه ریزیلازم گنجانده شود تا باتوجه به سیاست‌های جهانی توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، از این منابع طبیعی بیشترین بهره را برد. ایران به عنوان یکی از کشور‌های دنیا با قابلیت استخراج اورانیوم، دشت‌های بادخیز و مرز آبی گسترده چشم انداز خوبی برای بهره‌برداری از این منابع گسترده طبیعی و تجدیدپذیر دارد. در ایران تاکنون ۶۵۴ مگاوات برق از طریق نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر تولید شده که البته این میزان کمتر از یک درصد کل ظرفیت برق ایران را تشکیل می‌دهد.

جالب اما اینجاست که بررسی های جدید محققان نشان می دهد: رویکرد بین المللی گذار از سوخت های فسیلی به سمت انرژی های سبز و نو، تاثیر اقتصادی موثری بر مردم عادی داشته و در این میان افراد فوق ثروتمند ممکن است متضرر شوند.

بر اساس مطالعه‌ای که اخیراً در مجله Joule منتشر شده است، مشخص شد روند جهانی انتقال به مصرف انرژی ‌های تجدید پذیر تأثیر کمی بر اکثریت جمعیت خواهد داشت. این یافته ها در تضاد با فرضیات قبلی مبنی بر این موضوع است که دور شدن از سوخت‌ های فسیلی بر برنامه‌ های بازنشستگی و پس ‌انداز تأثیر منفی می‌ گذارد.

طی این مطالعات تیمی از اقتصاددانان دانشگاه Sciences Po در پاریس با همکاری محققان دانشگاه ماساچوست ایالات متحده، تخمین می ‌زنند که بیشترین ضرر در کشورهای پردرآمد متوجه ثروتمندترین شهروندان خواهد بود و حتی در صورت وقوع شرایط فوق، این ضررها درصد کمی از کل ثروت آن ها را تشکیل می دهد.

لوکاس چانسل، استاد اقتصاد و از پژوهشگران ارشد این تیم مطالعاتی در رابطه با موضوع فوق می‌ گوید: این سوال بزرگ وجود دارد که چه کسی از گذار و به طور کلی تغییرات آب و هوایی سود برده و چه کسی متضرر خواهد شد. اگرچه نتایج ما ساده است، اما مشابه این مطالعه قبلاً در تحقیقات یا بحث های عمومی وجود نداشت.