به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از نیویورک تایمز، شرکت‌های اروپایی از جمله شل، BP و توتال انرژیز به دنبال توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، شارژ وسایل نقلیه الکتریکی و سایر کسب‌وکارهای با رشد سریع هستند، زیرا شرکت‌های آمریکایی مانند اکسون موبیل و شورون عمدتا تمرکز خود را روی نفت و گاز و در عین حال سرمایه‌گذاری در جذب کربن از کارخانه‌های صنعتی و همچنین سوخت‌های زیستی گذاشته‌اند.

شل که در حال حاضر در ۹ کشور تجارت برق دارد، قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ میزان فروش برق خود را دو برابر کند. این شرکت که در لندن مستقر است، بزرگ‌ترین تاجر نفت و گاز اروپا از نظر درآمد است و در بیش از ۷۰ کشور در پمپ بنزین‌ها، پالایشگاه‌ها و میادین نفت و گاز فعالیت دارد. این شرکت گفته است قصد دارد تا سال ۲۰۵۰ در انتشار گازهای گلخانه‌ای به صفر برسد. اما در حالی که بسیاری از کسب و کارها هدف یکسانی دارند، اکسون و شورون اهداف اقلیمی‌ جاه‌طلبانه مشابهی را تعیین نکرده‌اند. مدیران شل می‌گویند کسب و کار جدید برق خود در تگزاس، به مشتریان امکان دسترسی بیشتر به انرژی بادی و خورشیدی را می‌دهد که به طور فزاینده‌ای در این ایالت فراوان است. همچنین برای رانندگان وسایل نقلیه الکتریکی امکان شارژ رایگان در شب، زمانی که تقاضا برای برق کم است و در آخر هفته‌ها را فراهم می‌آورد.

گلن رایت، معاون انرژی‌های تجدیدپذیر و راه‌حل‌های انرژی شرکت شل در قاره آمریکا، گفت:  هدف ما کاهش شدت کربن است. ما باید گام‌های ملموسی، به‌ویژه در این راستا برداریم، جایی که می‌توانیم مشتریان را با راه‌حل‌های انرژی تجدیدپذیر و انرژی‌های پاک‌تر درگیر کنیم. شل گفت که در نهایت تجارت خرده‌فروشی برق خود را به سایر نقاط ایالات متحده گسترش خواهد داد، از جمله ایالت‌های شرقی و جنوبی که بخشی از بازار انرژی سازمان PJM، بزرگ‌ترین سیستم انتقال منطقه‌ای کشور هستند. این شرکت گفت شروع فعالیت ما در تگزاس منطقی است، زیرا بیش از ۲۶ میلیون نفر از تقریبا ۲۹ میلیون ساکن این ایالت، توسط یک شبکه واحد خدمات‌رسانی می‌شوند که توسط شورای قابلیت اطمینان الکتریک تگزاس اداره می‌شود.

این در حالی است که حدود ۱۲ایالت و منطقه کلمبیا دارای بازارهای خرده‌فروشی برق رقابتی هستند. اگرچه افراد نسبتا کمی ‌از بازارهای رقابتی استفاده کرده‌اند، اما وزارت انرژی ایالات متحده دریافته است که اکثریت بزرگی از مشتریان صنعتی و تجاری، شرکت برق فعلی خود را تغییر داده‌اند. تگزاس و نیوجرسی بیشترین سود را از قیمت‌های پایین‌تر در بازارهای خرده‌فروشی رقابتی برده‌اند. به گفته آزمایشگاه ملی انرژی‌های تجدیدپذیر، تگزاس رقابتی‌ترین بازار برق را در این کشور دارد.

بسیاری از افراد و مشاغلی که به بازارهای رقابتی روی می‌آورند تمایل دارند شرکت‌هایی را انتخاب کنند که انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی، بادی و برق‌آبی را ارائه می‌دهند. شرکت‌های بزرگ فناوری که مراکز پرمصرف را اداره می‌کنند، تلاش برای دستیابی به انرژی سبز را آغاز کرده‌اند. سایر شرکت‌های نفتی بزرگ اروپایی نیز به دنبال توسعه تجارت برق بوده‌اند. شرکت توتال انرژیز فرانسه ماه گذشته اعلام کرد ۵۰ درصد از سهام Clearway Energy، یک شرکت انرژی بادی و خورشیدی ایالات متحده را به مبلغ ۴/ ۲ میلیارد دلار خریداری می‌کند.

مایکل وبر، استاد مهندسی مکانیک در دانشگاه تگزاس در اوستین، درباره برنامه‌های شل گفت: این یک حرکت مهم و جدی است، اما غافلگیرکننده نیست، زیرا آنها تغییرات آب و هوایی را انکار نمی‌کنند. سرمایه‌گذاری‌های شل در انرژی پاک نسبت به عملیات نفت و گاز این شرکت ناچیز است، اما مدیران گفته‌اند قصد دارند از بخشی از سود سوخت‌های فسیلی برای ایجاد کسب‌وکارهای جدید با در نظر گرفتن تغییرات آب و هوایی استفاده کنند. شل امیدوار است با ارائه مشوق‌هایی، مشتریان را جذب کند. به عنوان مثال به مشتریانی که پنل‌های خورشیدی دارند، برای برق اضافی که به شبکه ارسال می‌کنند، هزینه آن را به نرخ برق خرده‌فروشی پرداخت می‌کند.

در تگزاس، روش جبران برقی که مصرف‌کنندگان به شبکه ارسال می‌کنند متفاوت است. برخی از شرکت‌های آب و برق قیمت‌های عمده‌فروشی پایین‌تری را به مصرف‌کنندگان ارائه می‌دهند، در حالی که برخی دیگر نرخ خرده‌فروشی بالاتری را ارائه می‌کنند. ایمی‌مایرز جافه، مدیر عامل آزمایشگاه سیاست آب و هوایی در دانشکده حقوق و دیپلماسی تافتز فلچر گفت: این یک فرصت رشد بزرگ و رقابتی بین شرکت‌های نفتی مانند شل که در حال تغییر رویکرد خود هستند و شرکت‌های فناوری مانند تسلا، گوگل و اپل است. مصرف‌کنندگانی که برق را از شل خریداری می‌کنند، قیمت‌های ثابتی را در طول مدت قراردادشان دریافت خواهند کرد. این شرکت، انرژی‌هایی را که به مشتریان می‌فروشد از تاسیسات بادی و خورشیدی در اطراف تگزاس به دست خواهد آورد.

اقدامات شل شامل گسترش سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر، تجارت برق و ایستگاه‌های شارژ خودروهای الکتریکی خواهد بود. در سال‌های اخیر، شل یک شرکت برق را در هند خریداری کرده است که انرژی خورشیدی و بادی را تامین می‌کند. همچنین این شرکت یک توسعه‌دهنده مزرعه بادی در استرالیا خریداری کرده و در مشارکت با یک شرکت چینی برای توسعه ایستگاه‌های شارژ در آسیا و اروپا سرمایه‌گذاری کرده است.

شل در آلمان یک شرکت تامین‌کننده باتری را تحت مالکیت خود درآورد که شبکه‌های برق خود را در رقابت با شرکت‌های برق موجود توسعه می‌دهد. در ایالات‌متحده، این شرکت در حال ساخت ایستگاه‌های سوخت هیدروژن، تملیک مزارع بادی و خرید یک شرکت تجارت انرژی است که برق موردنیاز مشاغل را تامین می‌کند.

به‌رغم سرمایه‌گذاری‌های شل در انرژی‌های تجدیدپذیر، برخی از منتقدان استدلال کرده‌اند که شل به اندازه کافی در این بخش سریع حرکت نمی‌کند. در پرونده‌ای که توسط یک گروه محیط زیستی مطرح شد، دادگاهی در هلند سال گذشته به این شرکت که قبلا رویال داچ شل نام داشت، دستور داد انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهد تا نقش خود را در تغییرات آب و هوایی جبران کند. شل گفته است به این حکم اعتراض خواهد کرد و تغییرات آب و هوایی را جدی می‌گیرد. این شرکت متعهد شده که تولید نفت خود را کاهش دهد و انتشار دی اکسید کربن خود را تا سال ۲۰۳۰ به نصف کاهش دهد.

 از طرف دیگر این شرکت سال گذشته میادین نفتی خود را در حوضه پرمین در تگزاس و نیومکزیکو به قیمت ۵/ ۹ میلیارد دلار فروخت که بیشتر آن را در سود سهام و بازخرید سهام به سهامداران پرداخت کرد. بر اساس گزارش سالانه پایداری شل، انتشار دی اکسید کربن این شرکت نسبت به تولید انرژی، یا شدت کربن آن، در سال‌های اخیر به طور متوسط ​​کاهش یافته است. شدت کربن شل در سال ۲۰۲۱ پس از کاهش شدید در سال ۲۰۲۰‌، با افزایش مواجه شد، زیرا بیماری پاندمی ‌باعث کاهش تقاضا برای سوخت‌های فسیلی شد. رایت، مدیر اجرایی شل، در این خصوص اظهار کرد این شرکت قصد دارد به یک شرکت تجاری انرژی متنوع‌تر تبدیل شود. او گفت: ما یک شرکت انرژی هستیم. بنابراین ما نفت و گاز را ترک نمی‌کنیم، بلکه در حال تغییر ترکیب سبد سهام خود هستیم.