وی ادامه داد:  در هر علمی، یکی از وظایف علما و دانشمندان نظریه‌پردازی است و ادامه این راه مستلزم این است که ما از دنیای واقعیات به دنیای ذهنیات وارد شویم. در حوزه علوم طبیعی و نیز در حوزه علوم اجتماعی، ما باید با توجه به محسوسات، واقعیات و مشهودات پیش رویم.  

هرسیج خاطرنشان کرد: متاسفانه، گاهی ما از علوم بنیادین و پایه‌ای غافل می‌شویم و تصور می‌کنیم تنها علوم کاربردی به کار می‌آیند، در حالی که مبنای علوم کاربردی، همان تئوری‌ها و نظریات است. بنابراین ما باید از اهمیت علوم پایه و بنیادین آگاه باشیم.   وی با بیان اینکه آزمایشگاه سرن (CERN)، بزرگ‌ترین آزمایشگاه فیزیک در حوزه پژوهش‌های هسته‌ای در اروپاست، ادامه داد: این آزمایشگاه و پژوهش‌های انجام شده در این زمینه، نقش بسیار مهمی در اختراع WWW یا World Wide Web داشته است. بسیاری از فناوری‌های موجود در حوزه اطلاعات و ارتباطات مانند فیبر نوری نیز ناشی از پیشرفت علم فیزیک است.  

وی تاکید کرد: در دنیای علم، برای ما مرزی وجود ندارد. در بحث دیپلماسی علمی و بین‌المللی سازی، دانشگاه‌ها می‌توانند حلقه وصل دانشگاهیان ایران با دانشگاهیان در کشورهای دیگر باشد. در راس علم، برای ما عدالت، توسعه، پیشرفت، اصلاحات و توسعه پایدار وجود دارد.   رئیس دانشگاه اصفهان، ‌یادآور شد: علم مانند یک شمشیر دو لبه است؛ بسیاری از جنگ‌ها و تخریب محیط زیست بدون یاری علم شدنی نبود، اما ما باید به واسطه علم به توسعه و پیشرفت کشور و نیز صلح بین‌المللی کمک کنیم.