پهنه‌بندی استقرار واحدهای تولید آجر در پنج شهرستان اصفهان انجام شد

مسعود صفاری پور افزود: این پهنه‌ها به‌منظور کاهش آلودگی هوا و حفظ سلامت مردم و در شهرستان های آران و بیدگل، اردستان، بخشی از جاده هرند به ورزنه، دهاقان و تیران و کرون جانمایی شده است. وی،اظهار‌کرد: این جانمایی با توجه به سند آمایش سرزمین، رعایت فاصله و حریم های قانونی شهرها و روستاها، گسل‌های زلزله، کانون‌های گرد و غبار و فرسایش بادی، نزدیکی به خطوط گاز و انتقال برق و دسترسی به جاده های شهری و روستایی و ماده اولیه انجام شده است.

صفاری پور با اشاره به شناسایی حدود ۳۵۰ واحد تولید آجر در اصفهان، خاطرنشان کرد: بر اساس مطالعات صورت گرفته، حدود ۱۵ درصد از آلودگی های اصفهان مربوط به واحدهای تولید آجر بویژه در اطراف شهر اصفهان است.

وی با بیان اینکه بیشتر این واحدها در شرق و شمال شرقی اصفهان مستقرند، تصریح کرد: با توجه به اهمیت کاهش آلودگی هوا در اصفهان و نقش کارگاه های آجرپزی در ایجاد آلودگی، تدوین سند بهسازی و نوسازی این صنعت در دستور کار مدیریت استان اصفهان قرار گرفت.

صفاری پور با اشاره به اینکه سند بهسازی و نوسازی صنعت تولید آجر در سال ۱۴۰۰ در شورای برنامه ریزی استان اصفهان، تصویب شد، اضافه کرد: این سند که شامل «پهنه بندی استقرار واحدهای تولید آجر» و «سیاست‌گذاری اجرایی و مدیریتی» است با همکاری نهادهای مرتبط و همچنین تشکل ها و اصناف فعال در این بخش تدوین شد.

مشاور رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان، ادامه داد: با توجه به ابلاغ سند بهسازی و نوسازی صنعت تولید آجر لازم است که مفاد آن توسط هریک از بخش‌های مرتبط و بر اساس زمان‌بندی صورت گرفته، اجرا شود که این موضوع در جلسه اخیری که با حضور معاون عمرانی وزیر کشور برگزار شد، مورد تاکید قرار گرفت. وی با بیان اینکه جانمایی استقرار واحدهای تولید آجر بر اساس روش‌های علمی انجام شده است، گفت: در این پهنه بندی شرایط مناسب برای انتقال واحدهای تولید آجر و حتی سرمایه گذاری برای ایجاد شهرک نیز در نظر گرفته شده است.

صفاری پور با اشاره به اینکه ماده اولیه بیشتر واحدهای تولید آجر در اصفهان در زمان حاضر، خاک رُس است، تصریح کرد: در این سند تاکید شده است که ماده اولیه تولید آجر در اصفهان به تدریج باید به سمت استفاده از « شیل « برود که آلایندگی کمتر و استحکام و کیفیت بیشتری دارد و این ماده اولیه در معادن اصفهان و استان های همجوار وجود دارد.

شِیل یا پَلمه‌سنگ (Shale ) نوعی سنگ رسوبی آواری دانه‌ریز است که از ترکیب کانی رس و دیگر کانی‌ها و ذرات بویژه کوارتز و کلسیت تشکیل شده‌است.

وی همچنین با بیان اینکه در سند بهسازی و نوسازی صنعت آجر اصفهان، سیاست‌های تشویقی برای انتقال واحدهای تولید آجر به پهنه بندی استقرار این واحدها در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: در این سند به تجهیز واحدهای تولید آجر به فناوری های روز و برتر نیز تاکید شده و سیاست های تشویقی در این زمینه نیز در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه استفاده از فناوری های روز در تولید آجر در مقایسه با روش های سنتی و قدیمی، سبب کاهش آلایندگی و مصرف انرژی می شود، تاکید کرد: بر اساس مفاد این سند، اجازه فعالیت به واحدهایی که بخواهند به روش های قبلی و سنتی در محدوده شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان به کار خود ادامه دهند، داده نمی شود.

صفاری پور با اشاره به اینکه از میان واحدهای تولید آجر شناسایی شده حدود ۵۰ واحد هیچ مجوزی ندارند، افزود: بر اساس مصوبه کارگروه قانون هوای پاک، مقرر شده است که برخورد لازم با این واحدها و پلمب آنها با پیگیری اداره کل حفاظت محیط زیست، دادستانی و استانداری اصفهان انجام شود.

وی با تاکید بر لزوم مطالعه کامل سند بهسازی و نوسازی صنعت تولید آجر اصفهان قبل از هرگونه اظهارنظر درباره آن،اظهار‌کرد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان با توجه به وظیفه ای که به آن محول شد به پهنه بندی استقرار واحدهای تولید آجر پرداخت اما وظایف هریک از دستگاه های اجرایی مرتبط با این سند مشخص شده و اجرای آن بیشتر به عهده نهادهایی مانند اداره کل حفاظت محیط زیست و صنعت، معدن و تجارت استان است. وی همچنین به تصویب مطالعات آمایش سرزمین استان اصفهان در سال ۹۳ و تصویب اسناد راهبردی و اجرایی آمایش استان و کشور در اسفند ۱۳۹۹ اشاره و خاطرنشان کرد: حدود ۷۵ درصد فعالیت ها و جمعیت در حدود هشت درصد مساحت استان استقرار دارد که معضلاتی زیادی مانند آلودگی هوا را ایجاد کرده است.