رُتبه پایین  اصفهان در  سرانه اعتبار تملک دارایی

محمدرضا قاسمی افزود: سفر رئیس جمهور به استان اصفهان ۲۱۱ مُصوبه با ۲۶۳ هزار و ۴۹۰ میلیارد ریال اعتبار به همراه داشت که تاکنون ۶۳ درصد از تخصیص ملی و ۷۴.۵ درصد از تخصیص استانی برای آنها بصورت نقد انجام شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اصفهان با اشاره به اعتبارات استان در سال جاری، درآمد پیش بینی شده در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ را ۴۳۸ هزار میلیارد ریال اعلام و اضافه کرد: حدود ۹۸ درصد از درآمد عمومی استان از محل مالیات است.

قاسمی با بیان جایگاه دوم اصفهان پس از تهران از نظر میزان درآمد عمومی ادامه داد: اصفهان سهم هفت درصدی از درآمدهای کل استان‌های کشور را دارد.

وی، میزان بودجه جاری استان اصفهان در سال جاری را ۱۷ هزار میلیارد ریال و اعتبارات تملک دارایی که بمنظور طرح‌های عمرانی هزینه می شود را ۲۵ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: در حالی که اصفهان از نظر درآمدها در رُتبه دوم کشور است اما در زمینه بودجه جاری در رُتبه ششم و در زمینه اعتبارات تملک دارایی در رُتبه پانزدهم استان‌ها قرار دارد.

رُتبه یکی مانده به آخر اصفهان در سرانه اعتبار تملک دارایی

وی، میزان سرانه اعتبار تملک دارایی‌ها برای هر اصفهانی را چهار میلیون و ۶۸۰ هزار ریال اعلام و اضافه کرد: این سرانه برای برخی از استان‌ها ۳۳ میلیون ریال است و اصفهان در این زمینه قبل از تهران و در رُتبه یکی مانده به آخر قرار دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اصفهان، نسبت اعتبارات تملک و جاری به درآمد عمومی در استان را ۹.۸ درصد دانست و اظهار‌کرد: این شاخص نشان می‌دهد که چند درصد از درآمدهای استان را بصورت اعتبار جاری و تملک دارایی دریافت می‌کنیم که این شاخص در برخی استان‌ها به بیش از ۲۰۰ درصد هم می رسد.

وی همچنین نسبت مالیات به درآمد ناخالص داخلی استان اصفهان را ۱۰.۸ درصد اعلام کرد و گفت: این شاخص در مقایسه با کشورهای اروپایی کمتر است اما در مقایسه با سایر استان‌های کشورمان بالاست.

قاسمی در پاسخ به پرسش خبرنگاران در باره چرایی توزیع ناهمگون اعتبارات بین استان‌ها تصریح کرد: بودجه‌ها بر اساس قوانین توزیع می شود و اگر ایرادی هم به آن وارد است باید به سراغ قوانین و چارچوب‌های موجود رفت. وی به برخی از مفاد قانون بودجه سال ۱۴۰۲ اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به تبصره ۴ این قانون که در باره استفاده از روش مشارکت عمومی - خصوصی برای تامین اعتبار پروژه‌هاست، فهرستی در اصفهان برای واگذاری پروژه‌های نیمه تمام یا تمام شده دولتی به بخش خصوصی آماده است و سرمایه‌گذاران می توانند در این زمینه اقدام کنند.

قاسمی با بیان اینکه برخی از این پروژه‌ها شامل ورزشگاه‌ها و استخرهاست، تاکید کرد: اصفهان در این زمینه رُتبه نخست کشوری را دارد. وی، اختصاص ۲۷ درصد از کل مالیات ارزش افزوده برای توسعه ورزش مدارس، همگانی، روستایی، عشایری و بانوان و زیرساخت‌های ورزشی بویژه برای جانبازان و معلولان، تخصیص یک درصد از اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌های اجرایی به زنان خودسرپرست، فرزندآوری، مشاوره و سلامت و بهداشت و هزینه حداقل پنج درصد از اعتبارات تملک دارایی های استان برای زیرساخت‌های گردشگری، بافت تاریخی و مسجدها و مُصلاهای نیمه تمام را از نکات قابل توجه در بودجه امسال دانست.

به گفته وی، بر اسای بند م تبصره ۱۷ قانون بودجه امسال، یک درصد از مالیات ارزش افزوده به وزارت بهداشت برای خرید تجهیزات پزشکی اختصاص می یابد که این رقم در استان اصفهان حدود ۳۰ هزار میلیارد ریال است. قاسمی همچنین در باره عوارض آلایندگی گفت: فرمول جدیدی بر اساس معیارهایی مانند ارتفاع دودکش، جهتِ باد، جمعیت و میزان آلودگی برای محاسبه عوارض آلایندگی و چگونگی توزیع آن بین شهرستان‌ها پیشنهاد شده اما هنوز قطعی نشده است. وی با بیان اینکه پرداخت‌هایی برای عوارض آلایندگی از محل فرمول قبلی داشتیم، خاطرنشان کرد: برخی از شهرستان‌های مشمول دریافت عوارض آلایندگی در استان شامل اصفهان، مبارکه، لنجان، شاهین شهر و میمه، نجف‌آباد، فلاورجان، خمینی شهر و بُرخوار است.

نرخ تورم در اصفهان پایین‌تر از میانگین کشوری است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اصفهان، نرخ تورم در استان تا پایان سال ۱۴۰۱ را ۴۴.۷ درصد و میانگین کشوری را ۴۶.۹ درصد اعلام کرد و گفت: در اصفهان هزینه‌هایی مانند حمل و نقل و بهداشت و درمان نسبت به برخی استان‌های دیگر کمتر است.

وی بیشترین نرخ تورم در اصفهان را مربوط به بخش‌هایی مانند هتل و رستوران‌ها با ۶۵.۱۷ درصد و خوراکی و آشامیدنی با ۶۴.۱۷ درصد و کمترین نرخ تورم را مربوط به بخش ارتباطات با ۱۰.۸۹ درصد دانست و خاطرنشان کرد: اصفهان در بین استان‌های با نرخ تورم کمتر، رُتبه ششم کشوری را دارد. قاسمی، نرخ بیکاری در استان را تا پایان سال ۱۴۰۱ معادل ۱۰.۷ درصد اعلام کرد و گفت: نرخ بیکاری از زمستان ۱۳۹۸ در این استان کاهش یافته است.

وی، با اشاره به اینکه نیمی از شاغلان استان در مشاغل خدماتی هستند، افزود: ۴۱.۴ درصد از آنها در بخش صنعتی و ۸.۴ درصد در بخش کشاورزی فعالیت دارند.

کاهش نرخ اشتغال ناقص در اصفهان

قاسمی همچنین با بیان اینکه اشتغال ناقص برای افرادی بکار می‌رود که کمتر از ۴۴ ساعت در هفته کار می‌کنند، گفت: این شاخص در استان اصفهان از سال ۹۵ تاکنون روند نزولی داشته و از ۱۵.۶ درصد در سال ۹۵ به ۱۲.۵ درصد در سال گذشته کاهش یافته است.

وی، رشد اقتصادی استان اصفهان در سال ۱۴۰۰ را ۴.۸ درصد دانست و افزود: این نرخ در زمان حاضر حدود ۳.۵ و رشد اقتصادی اصفهان از میانگین کشوری بالاتر است.

وی با بیان‌اینکه ۶ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور مربوط به این استان است، اظهار‌کرد: اصفهان در این زمینه پس از تهران و خوزستان در رُتبه سوم قرار دارد.

قاسمی با تاکید بر لزوم اطلاع رسانی دقیق و شفاف از آمار و اطلاعات مربوط به شاخص‌های اقتصادی تصریح کرد: عده‌ای بدنبال دستکاری در ادراک مردم در این زمینه هستند.

استان اصفهان بیش از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۲۸ شهرستان دارد.