وی افزود: پس از دو مرحله دیدارِ رئیس و اعضای شورای جهانی صنایع دستی از کاشان، گزارش پرونده ثبت کاشان به‌عنوان شهر جهانی نساجی برای متخصصان این حوزه در آمریکا، اروپا، آفریقا و آسیا ارسال شد و پس از طی این روند، سند کاشان به‌عنوان شهر جهانی نساجی سنتی صادر شد. وی تصریح کرد: بر اساس منابع مکتوب، در سده یازدهم هجری قمری، ۸ هزار کارگاه بافندگی و ۲۵۰ کارگاه ابریشم بافی در کاشان فعال بوده است. رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر شهرستان‌ کاشان گفت: بنا به پژوهش‌های صورت گرفته، بافت منسوجات سنتی منطقه فرهنگی کاشان‌ منحصر به فرد است و طراحی نقوش و شیوه بافت منسوجات این منطقه در هیچ‌ جای دیگر ایران دیده‌ نمی‌شود. زارعی گفت: دریافت ۸۷ نشان ملی و جهانی توسط هنرمندان رشته‌های زری‌بافی، مخمل‌بافی، شعربافی، زیلوبافی، سفال‌گری و ثبت شهر جهانی نساجی سنتی، کاشان را در حوزه منسوجات سنتی به شهری منحصر به فرد تبدیل کرده است.

احمد دانایی‌نیا، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان نیز بیان کرد: کاشان چهارمین عنوان جهانی را به نام خود ثبت کرد که  نگهداری از این داشته مهم به یک وظیفه همگانی تبدیل شده و این خود آغاز راهی بزرگ است.

وی اظهار کرد: فعالیت بیش از ۳۰ کارگاه تولیدی مرتبط با نساجی سنتی و اشتغال مستقیم بیش از ۱۰۰ هنرمند در رشته‌های مختلف و مرتبط با نساجی سنتی را باید نشان‌دهنده دیرینگی این هنر در منطقه کاشان و پویایی شهرستان در این حوزه دانست. دانایی‌نیا افزود: مخمل‌بافی، شعربافی، مهارت بافت فرش، قالی‌بافی، زیلوبافی، گیوه‌بافی ، رنگرزی سنتی و مهارت بافت فرش جوشقان  از جمله آثار ثبت‌شده در فهرست میراث ناملموس کشور مرتبط با نساجی سنتی است. رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان تأکید کرد: وجود بیش از ۱۷۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده، بالغ بر ۳۴۰ اثر در فهرست میراث ملی، حدود ۴۵ اثر ثبت شده در حوزه میراث فرهنگی ناملموس و ٣ اثر ثبت شده در فهرست میراث جهانی شامل باغ‌موزه فین، مهارت‌های سنتی در بافت فرش کاشان و آئین سنتی- مذهبی قالی‌شویان مشهد اردهال، منطقه کاشان را در جغرافیای تاریخی-فرهنگی کشور و جهان شاخص کرده است.